Podobne ako Fabiu, ani Octaviu asi nemusím predstavovať. Sú to totiž dve najpredávanejšie autá na Slovensku. Nie len Fabia, ale aj rovnako dobre známa Octavia dostala pod kapotu nový benzínový motor s objemom 1,2-litra. Vďaka prepĺňaniu dosahuje motor aj z tak malého objemu pomerne vysoký výkon (77 kw/105 k). Spotreba paliva a produkcia emisií by pritom mala byť nižšia ako u atmosféricky plnených motorov s rovnakým výkonom, no vyšším objemom. Aká je teda realita?
O tomto novom motore som sa už podrobnejšie rozpisoval v teste Škody Fabia 1.2 TSI. Čo vás však zaujíma asi najviac, je odpoveď na otázku, či sa tá veľká a relatívne ťažká Octavia s tým malým motorčekom vôbec hýbe. Tak predstavte si, že áno. A dokonca celkom svižne. Šesťstupňová manuálna prevodovka je veľmi dobre odstupňovaná a z Octavie som mal dokonca pocit väčšej dynamiky, ako z Fabie s rovnakým motorom, ale sedemstupňovou prevodovkou DSG.
A čo to „žerie“? Tak v meste sme s touto Octaviou jazdili za sedem až osem litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta sa spotreba pohybuje okolo 5,5 litra na 100 km. Pri diaľničnom tempe je to zhruba osem litrov. Na šiestom prevodovom stupni pritom motor netočí ani 3 000 ot./min.
Resumé
Octavia 1.2 TSI ma veľmi príjemne prekvapila. Najmä svojou dynamikou, z ktorej som mal pred testom obavy, ale aj sympatickou spotrebou paliva. Octavia ma však dokázala prekvapiť ešte niečím. Nesedel som v nej prvýkrát, ale medzičasom som jazdil takmer na všetkých modeloch nižšej strednej triedy (konkurenti Octavie) a interiér Octavie vyzerá stále výborne. Prekvapila ma kvalita jeho vypracovania a zmysel pre detail. Posed za volantom je výborný, radenie je ukážkovo presné. Trochu mu však chýba odpor. Dokonca aj podvozkovo by som toto auto stále zaradil medzi tie vydarenejšie. Nie nadarmo je Octavia druhým najpredávanejším autom na Slovensku. Tento predajný úspech nie je určite náhodou a Octavia si ho právom zaslúži.
Základná cena modelu – Škoda Octavia 1.4 MPI Classic: 12 759 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia 1.2 TSI Business: 19 299 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1197 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 175 / 1550-4100 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 192 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,1 / 4,9 / 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 560/1350 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1265 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4569 |
Šírka (mm): | 1769 |
Výška (mm): | 1462 |
Rázvor (mm): | 2578 |