BRATISLAVA 6. decembra (WEBNOVINY) – No dobre, nehovorím, že Fabia 1.2 TSI je najhorúcejšou novinkou. Jazdili sme s ňou už v marci v Grécku, kde mladoboleslavká automobilka predstavila faceliftované modely Fabia a Roomster s novými motorizáciami. Jednou z nich bol aj tento turbodúchadlom preplňovaný benzínový štvorvalec s výkonom 77 kW (105 k). Fabia s týmto motorom je už nejaký ten čas v predaji a vraj ide „na dračku“. Na dlhší test sa k nám dostala až teraz a tak vám prinášame naše dojmy z jazdy.
Interiér
Ešte predtým však musím pochváliť modernizovaný interiér, ktorý celkovo pôsobí hodnotnejšie. Na prvý pohľad si všimnete nové prístroje, ktoré pripomínajú väčšiu Octaviu, v ponuke sú nové typy rádií, volantov a inak je riešené aj ovládanie automatickej klimatizácie. Naše auto však malo manuálnu klimatizáciu Climatic. Čo sa týka priestrannosti, v rámci faceliftu sa nič nezmenilo. Fabia ostáva stále jedným z najpriestrannejších áut vo svojej triede.
Motor
Poďme ale k motoru, ktorý je asi najpodstatnejšou novinkou. Ľudia sú zvyknutí, že benzínové „jedna-dvojky“ pod kapotou takmer domácej Fabie sú trojvalce. Počas testu som svojim známym musel niekoľko krát vyvracať ich mylné názory a preto ešte raz zdôrazňujem, že nové „TSI-čko“ je štvorvalec. Potrebnú silu mu dodáva turbodúchadlo. Motor tak vďaka nemu produkuje aj z tak malého objemu vysoký výkon (až 77 kW / 105 k). Sú to rovnaké parametre, aké dosahoval atmosféricky plnený 1,6 litrový motor, ktorý bol nahradený práve novinkou 1.2 TSI.
Výhodou „rodinného turba“ je však krútiaci moment. V časoch, keď bola technológia prepĺňania motorov u sériových áut ešte v plienkach, boli autá vybavené turbodúchadlom známe výkonovým „kopancom“ až pri vyšších otáčkach. Keď motor dosiahol určité otáčky a výfukové plyny mali dostatok energie na roztočenie lopatiek turbodúchadla, auto chytilo druhý dych a razantne vyrazilo vpred. Už dávno ale výkon nastupuje lineárne a najnovšie preplňované motory nedodávajú agregátu iba výkon, ale aj krútiaci moment, ktorý je veľmi osožný pri zrýchľovaní v nižších otáčkach.
Zatiaľ čo staršia „jedna-šestka“ produkovala 153 Nm pri 3 800 ot./min., nový motor 1.2 TSI disponuje krútiacim momentom 175 Nm a to už od 1 550 ot./min. O tom, že rozdiel pri jazde je evidentný, vás asi presviedčať nemusím.
Krútiaci moment nie je jediným dôvodom, prečo v Škodovke vymenili väčšiu „jedna-šestku“ za malý preplňovaný agregát. Motory TSI dosahujú lepšie výsledky aj v oblasti spotreby paliva a produkcie emisií. Zatiaľ čo Fabia 1.6 16v spotrebovala na 100 km v kombinovanom cykle 6,8 litra benzínu, novému „TSI-čku“ postačí 5,3 litra.
Čo sa týka reálnej spotreby počas testu, povedal by som iba toľko, že veľmi závisí od štýlu jazdy. Testovali sme auto s dvojspojkovou prevodovkou DSG. Aj keď je to automatická prevodovka, z technického hľadiska ide o robotizovanú manuálnu prevodovku. Je teda možné, najmä v meste, dosiahnuť s ňou nižšiu spotrebu, ako pri klasickej päťstupňovej manuálnej prevodovke. V mestskom režime udáva výrobca rovných 7 litrov. Pri pomalej jazde v noci, kedy nie je veľa áut, nám palubný počítač ukázal dokonca 6,5 litra. Keď sa niekam ponáhľate v dopravne špičke, môže to byť aj 10. Reálnu spotrebu odhadujem na nejakých 8 litrov. Mimo mesta by podľa výrobcu malo stačiť iba 4,4 litra. Buďme ale realisti a povedzme si, že nad tých 6 litrov by ste sa dostať určite nemali. Aj keď má prevodovka až 7 stupňov, pri diaľničnej 130-tke točí motor skoro 3 000 ot./min a spotreba sa vtedy blíži k ôsmim litrom na 100 km.
Jazda
Za volantom Fabie 1.2 TSI máte pocit, že okrem Fabie RS nie je žiadna svižnejšia Fabia. A myslím, že to nie je iba pocit, ale skutočnosť. Fabia s týmto novým motorom je naozaj veľmi dynamické auto. Odozva na plynový pedál je skutočne pôsobivá, ale len do tej chvíle, kým prevodovka nezačne rozmýšľať, akú úlohu v aute vlastne plní. Pri vyšších rýchlostiach to problém nie je a ani pri rozjazdoch. Keď vie prevodovka odhadnúť, čo bude nasledovať, napríklad pri výraznejšom zrýchľovaní, na druhej spojke už má nachystanú nasledujúcu rýchlosť a zmeny stupňov sú vtedy naozaj bleskové. Ale stačí, že sa blížite nízkou rýchlosťou do križovatky a dávate prednosť v jazde.
Situáciu zhodnotíte tak, že stíhate prejsť, ak ihneď pridáte. Zatlačíte plynový pedál a sekundu až dve sa nič nedeje. Riadiaca jednotka prevodovky pozerá na všetkých sedem ozubených kolies a nevie si vybrať, ktoré je krajšie. Za ten čas je auto, ktorému dávate prednosť, stále bližšie a bližšie. Tie necelé dve sekundy teda vedia byť niekedy ozaj nepríjemné a zdajú sa vám nekonečné. S manuálnou prevodovkou by sa vám to nestalo, ale povedzme si pravdu, málo kto z nás vie jazdiť tak úsporne s manuálnou prevodovkou, ako to dokáže prevodovka DSG?
Resumé
Čo dodať na záver? Nový agregát 1.2 TSI je skvelý motor. Vrelo odporúčam. Túto verziu automatickej prevodovky však nie. Jazdil som už s viacerými dvojspojkových prevodoviek, ale ani jedna z nich nebola tak nerozhodná, ako tá sedemstupňová vo Fabii. Asi bude tých 7 stupňov naozaj veľa. Na druhej strane, ak sa cesto dokážete preniesť, odmenou vám bude výborná spotreba paliva najmä v meste. Nehovoriac o komforte všetkých automatických prevodoviek, kedy sa nemusíte obťažovať radení. Ak by som si však mal ja kúpiť novú Fabiu, určite by som si vybral motor 1.2 TSI, ale skombinoval by som ho s klasickým manuálom.
Základná cena modelu – Škoda Fabia 1.2 HTP 44 kW: 7 499 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Fabia 1.2 TSI 77 kW DSG Active: 13 459 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1197 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 175 / 1550-4100 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 189 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,0 / 4,4 / 5,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 315/1180 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1164 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R15 |
Dĺžka (mm): | 4000 |
Šírka (mm): | 1642 |
Výška (mm): | 1498 |
Rázvor (mm): | 2451 |