BRATISLAVA 4. júla (WEBNOVINY) – Od apríla sa na Slovensku predáva faceliftovaný Renault Mégane. V čom konkrétne modernizácia spočívala, si môžete prečítať v tomto článku. Mégane dostal novú prednú časť, LED diódy na denné svietenie, no k väčším zmenám došlo hlavne pod kapotou. Obzvlášť motoru 1.2 TCe bola venovaná špeciálna pozornosť. Po tom, čo s ním konštruktéri Renaultu skončili, sa z neho stal najvýkonnejší motor daného objemu.
Turbodúchadlom prepĺňané „jedna-dvojky“ však robí iba Renault a koncern Volkswagen. O to zaujímavejšie preto znie titul „najvýkonnejší motor s objemom 1,2 litra“ a porovnávací test s Golfom, s jedným z etalónov nižšej strednej triedy, sa priam sám ponúkal. Zohnali sme preto Golf so silnejšou verziou motora 1.2 TSI, ktorá je vyladená na 77 kW (105 k) a postavili sme ho do priameho súboja s týmto vynoveným francúzskym elegánom.
Interiér
Vo vnútri modernizovaného Renaultu Mégane sú k dispozícii nové poťahy sedadiel a dekoračné materiály. Znie to síce tak nepodstatne, no na nami testovanom aute je vidieť, že to funguje. Navyše pri facelifte pribudol aj nový stupeň výbavy – Bose. Výbava s audiosystémom prémiovej značky, ktorú mal aj náš testovaný Mégane, sa zaradila na samotný vrchol ponuky.
Nie len pri pohľade zvonku, ale aj vo vnútri pôsobí podľa môjho názoru Mégan modernejšie, nápaditejšie, možno aj trochu luxusnejšie, skrátka celkovo vytvára aspoň podľa mňa Mégane lepší a krajší dojem. Aj to je veľmi silný argument, no musím sa zastať aj Golfu. Aj keď jeho interiér nie je taký zaujímavý, sú v ňom použité kvalitnejšie plasty. Napríklad zatváranie dverí neprevádza vŕzganie pri potiahnutí za madlo, ako v Mégane.
V horúcich letných dňoch oceníte aj výkonnejšiu klimatizáciu Golfu. Tá v Mégane má síce silný účinok na začiatku, no akonáhle sa priblíži nastavenej teplote, poľaví a chladí už len tak na „zotrvačnosť“. V praxi to znamená, že keď si človek nastaví teplotu na 22 stupňov, zo začiatku ide klíma naplno, vychladí interiér, no ako keby sa už nestarala, čo bude potom a zase je v aute teplo. V Golfe si stačí dať klímu na 26 stupňov a cestovanie je príjemné aj v týchto horúčavách.
Do Méganu s výbavou Bose som si nosil všetky CD-čka s obľúbenou hudbou. Hrá to naozaj skvelo. No keď som si presadol do Golfu, v ktorom bolo takmer obyčajné rádio RCD 510 s ôsmimi reproduktormi, neutrpel som nejakú ujmu z poklesu kvality prehrávanej hudby. Tiež to hralo celkom slušne, aj keď Bose je Bose.
Každopádne, v Mégane získate za svoje peniaze oveľa viac výbavy. Testovaný Mégane 1.2 TCe stál s najvyššou výbavou Bose 15 590 €. V cene je okrem skvelej aparatúry aj navigácia, bezkľúčový vstup a štartovanie, či 17-palcové disky kolies. Vo Volkswagene by ste za tieto peniaze nemali na najvyššiu výbavu Highline. Za strednú úroveň výbavy Comfortline, ktorú mal aj testovaný Golf, si totiž účtujú 16 830 €. Nedostanete pritom ani ovládanie rádia na volante, no oproti Renaultu dostanete okrem zadných parkovacích senzorov aj tie predné. Keby ste však chceli navigáciu, pripravte si 1631 € a za najlacnejšie 17-palcové disky kolies vám naúčtujú 693 eur. Cena auta tak prekročí sumu 19 000 €.
Motor
Konečne sa dostávame k tomu najpodstatnejšiemu. Ako už bolo spomenuté, Renault od základu prekopal svoj motor 1.2 TCe a vybavil ho priamym vstrekovaním benzínu do valcov, olejovým čerpadlom s variabilným prietokom, vačkami potiahnutými diamantovým uhlíkom a ultraľahkým vačkovým hriadeľom. Nový je aj samotný blok motora, ktorý je teraz hliníkový, takže je o 10 kg ľahší, ako ten predošlý. To všetko v záujme čo najnižšej spotreby a vysokého výkonu. Vďaka rekuperácii energie pri brzdení a systému Stop&Start by mala byť kombinovaná spotreba Renaultu Mégane s motorom 1.2 TCe iba 5,3 litra benzínu na 100 km.
V meste Renault udáva spotrebu 6,4 l/100 km. My sme jazdili za rovných osem litrov. Mimo mesta, kedy by mal palubný počítač ukazovať 4,6 l/100 km, sa v reáli spotreba pohybovala okolo 5,5 litra benzínu na 100 km. Pri jazde po diaľnici rýchlosťou 130 km/h točí motor so zaradeným šiestym rýchlostným stupňom 2700 ot./min. V tomto režime ubúda z nádrže každých 100 km 7,8 litra naturalu.
Volkswagen udáva, že ich Golf spotrebuje v meste 7,1 litra benzínu na 100 km, čo je síce viac, ako udáva Renault, no na rozdiel od Renaultu, Volkswagen dokáže splniť to, čo sľubuje. V meste sme aj my jazdili za spomínaných sedem litrov, čo je o celý liter nižšia spotreba, ako v Mégane. Bez otravného systému Stop&Start podotýkam. Mimo mesta sú na tom obe autá asi rovnako. Aj Golf nám totiž na tej istej trase spotreboval 5,5 l/100 km. Na diaľnici sa pri rýchlosti 130 km/h ručička otáčkomera zastavila na tej istej hodnote, ako v prípade Renaultu Mégane – 2700 ot./min. Šiesty prevodový stupeň je teda v obidvoch autách rovnako dlhý, no Golf bol opäť úspornejší. Na 100 km mu stačilo rovných sedem litrov benzínu.
Jazda
Ťažko objektívne porovnávať samotné jazdné vlastnosti v hraničných rýchlostiach, keďže Mégane mal obuté širšie pneumatiky s nižším profilom na 17-palcových diskoch a Golf mal užšie pätnástky s oveľa vyšším profilom. Golf teda o čosi lepšie filtroval nerovnosti a Mégane pôsobil stabilnejšie. Lepšie by bolo ale hodnotiť podvozky áut s rovnakým obutím, pretože takto sú dojmy z jazdy až priveľmi skreslené.
Skôr by som sa povenoval samotnému motoru. Francúzska „jedna-dvojka“ je lepšie odhlučnená. Je o čosi tichšia ako nemecký motor, no jej reakcia na plynový pedál je veľmi frustrujúca. Zatiaľ čo jemné pohladenie plynového pedálu Golf okamžite registruje a otáčky prudko stúpajú, Mégane reaguje na plyn veľmi ležérne. Preto nemá človek z auta pocit takej dynamiky, ako v Golfe, aj keď má motor v Mégane vyšší krútiaci moment (190 Nm vs. 175 Nm). Motor TSI v Golfe však dosiahne vrchol krútiaceho momentu oveľa skôr (už pri 1550 ot./min.) ako motor TCe v Mégane (pri 2000 ot./min.).
Obidve autá sú s týmito malými prepĺňanými motormi až prekvapivo živé. Práve kvôli slabej reakcii na plyn Renaultu Mégane ale pôsobí motor v Golfe výkonnejšie, aj keď na Mégane stráca 15 koní výkonu a 15 Nm krútiaceho momentu. Renault Mégane má však citlivejšie a zrejme aj výkonnejšie brzdy.
Resumé
Renault Mégane je auto za prijateľnú cenu s krásnym dizajnom a zaujímavým interiérom. Tentokrát sa však snažili nie len dizajnéri, ale všetko pre úspech urobili aj motorári. Bohužiaľ, nemôžem povedať, že francúzsky motor 1.2 TCe je lepší, ako nemecké TSI-čko, aj keď je francúzsky agregát silnejší. Motor TSI je úspornejší a živší, takže subjektívne výkonnejší. Nemci proste odviedli štandardne dobrú prácu, na akú sme u nich zvyknutí. Síce veľmi stroho a bez zbytočností, keď hovoríme o dizajne, no po technickej stránke motor 1.2 TSI jasne víťazí nad motorom 1.2 TCe. Všetko si to už len treba dať do rovnice, kde nesmieme zabúdať na cenu a určiť si priority. Ideálnym autom by podľa mňa bol Renault Mégane s motorom z Golfu, no zatiaľ si treba vybrať jedno, alebo druhé.
Základná cena modelu – Renault Mégane 1.6 16v Generation: 10 290 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane 1.2 TCe Bose: 15 590 €
Základná cena modelu – Volkswagen Golf 1.2 TSI Trendline (63 kW, 5 st. prev.): 13 690 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf 1.2 TSI Comfortline (77 kW, 6 st. prev.): 16 830 €
Technické údaje:
Renault Mégane 1.2 TCe | Volkswagen Golf 1.2 TSI | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1198 | 1197 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 85 / 4500 | 77 / 5000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 190 / 2000 | 175 / 1550 – 4100 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,9 | 10,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,4 / 4,6 / 5,3 | 7,1 / 4,9 / 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 372 / 1129 | 350 / 1305 |
Objem nádrže (l): | 60 | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1280 | 1233 |
Rozmer pneumatík: | 205/50 R17 | 195/65 R15 |
Dĺžka (mm): | 4302 | 4199 |
Šírka (mm): | 1808 | 1779 |
Výška (mm): | 1471 | 1480 |
Rázvor (mm): | 2641 | 2578 |