BRATISLAVA 19. augusta (WEBNOVINY) – Renault Espace, zakladateľ rodu MPV, prešiel nedávno druhým faceliftom. Prvý absolvoval v roku 2006. Dobre, povedzme si pravdu, štvrtá generácia modelu Espace, ktorá je momentálne v predaji, sa veľkých zmien v rámci modernizácie nedočkala. Dostala nové svetlá a do ponuky farieb pribudol nový odtieň modrej metalízy. Podľa môjho názoru však minimálne po dizajnovej stránke žiadne veľké zmeny ani nepotrebovala. Espace pôsobí aj dnes, po deviatich rokoch výroby, futuristicky a netradične. Ak pri pohľade zvonku náhodou nemáte ten pocit, skúste nazrieť dovnútra.
Interiér
K dokonalému vysvetleniu atmosféry potom ako nasadnete a zabuchnete za sebou dvere chýba už iba „hláška“ palubného počítača: „Vitajte na palube vesmírnej lode E…space“. Interiér je veľmi, ale veľmi netradičný. V prvých sekundách som zámer tvorcov interiéru nepochopil. S otvorenými ústami som zízal na palubnú dosku pred sebou a nevedel som čo robiť. Nič som nevedel nájsť. No netrvalo to dlho a zorientoval som sa. Potom som to pochopil. Veci síce nie sú tam, kde by ste ich očakávali, no vďaka tomu máte k dispozícii neuveriteľné množstvo odkladacích priestorov a ergonomické riešenie niektorých ovládacích prvkov je možno ešte aj lepšie, ako v prípade konvenčne riešených interiérov. Čo je ale hlavné, je to iné, originálne a tým aj zaujímavé.
Nepochybujem teda o tom, že z pohľadu vodiča sa vám bude Espace páčiť. Čo ale spolujazdci. No, bavíme sa o veľkopriestorovom vane triedy MPV, takže je vám jasné, že sa tlačiť nebudú. Nami testovaná dlhšia verzia Renaultu Espace však ponúka až sedem miest na sedenie. Je aj v treťom rade sedadiel dosť miesta na sedenie? Je. Áno, v treťom rade sedadiel môže klaustrofobikov občas pochytiť úzkosť, no ak si odmyslíte, že prakticky sedíte v batožinovom priestore, zistíte, že máte dostatok priestoru na hlavu aj na nohy a že vás nič netlačí. Horšie je to s nastupovaním. Ak sa chcete dostať na sedadlá v treťom rade, vyžaduje si to aspoň základy akrobacie. Pre vaše deti to však problém nebude.
A čo batožina? Všetky sedadlá sú vyberateľné. Na moje prekvapenie to ide celkom ľahko. Sedadlá navyše nie sú ani príliš ťažké. Všetky sú rovnaké, takže nevadí, ak sa vám pri vykladaní pomiešajú a nedáte ich na svoje pôvodné miesto, čo je výborné. Ak teda vyberiete všetkých päť sedadiel, z Espace-u sa stane veľkopriestorová dodávka s objemom až 3 050 litrov. Ak ho použijete v päťmiestnej konfigurácii, k dispozícii máte 456 litrov. Ak však cestujete v plnom obsadení, treba priznať, že na batožinu vám veľa miesta neostane.
Motor
Pod kapotou nami testovaného auta pracoval známy turbodiesel 2.0 dCi. Konkrétne v najvýkonnejšej verzii, ktorá produkuje 132 kW (180 k) a 360 Nm . Čo dodať? Pre toto auto je to hádam motor s primeraným výkonom. Slabšiu verziu by som asi nebral. Pri plnom obsadení by sa mohla dosť trápiť. Bohužiaľ, tento motor som v plnom obsadení nemal možnosť vyskúšať. S prázdnym autom je ale celkom dynamický. Škoda len, že v ponuke už nie je aj šesťvalec, ktorý by určite nemal problém ani s naloženým autom a ani s prívesom.
Väčší problém však vidím v šesťstupňovej automatickej prevodovke. Som človek, ktorý si vie preradiť rýchlosť. Uznávam, že nestarať sa o radenie je určitý komfort, no od nového auta očakávam, že bude mať modernú automatickú prevodovku, ktorá je rýchla a efektívna. Súhlasím, že v prípade rodinného MPV o tú rýchlosť až tak nejde, ale tento klasický spomalený automat, ktorý viac hučí ako ide, by som pred manuálnou prevodovkou neuprednostnil. Radšej by som zvolil o 5 koní slabšiu verziu s manuálnou prevodovkou. Pri nákupe ušetríte 1 300 eur a aj spotreba paliva by mala byť pri správnom zaobchádzaní nižšia minimálne v meste.
Čo sa týka spotreby paliva, v meste sa spotreba nami testovaného auta ustálila na 9,5 litra nafty na 100 km. Výrobca udáva 9,3. Mimo mesta by to podľa výrobcu malo byť 6,1, nám sa spotreba pohybovala medzi 6,5 až 7 l/100 km. Na diaľnici počítajte s ôsmimi litrami.
Jazda
Usadíte sa do vyššie položeného sedadla a pred sebou máte krásny výhľad. Obrovský vnútorný priestor ešte umocňuje čelné sklo posunuté ďaleko dopredu a tenučké A-stĺpiky, ktoré takmer vôbec neobmedzujú výhľad z auta. Ten by sa dal vďaka tomuto detailu nazvať až panoramatickým. K presvetlenosti interiéru prispieva aj obrovské strešné okno, ktoré sa dá aj otvárať. Pred vami sa rozprestiera zaujímavo tvarovaná doska s až organicky pôsobiacimi krivkami.
Za volantom Renaultu Espace som sa cítil veľmi príjemne. Po naštartovaní štvorvalcového turbodiesela začne vibrovať „šilt“ nad v strede umiestnenými digitálnymi prístrojmi. Staršiemu šesťvalcu, prípadne benzínovému štvorvalcu, by sa to zrejme nestalo. Bohužiaľ, s hlukom a vibráciami sa v prípade tejto motorizácie konštruktéri veľmi nepohrali, no nie je to nič tragické. Iba ten trasúci „šilt“ ma znervózňoval. A čo ďalej? Zaradíte „D“ a jazdíte. Deťom vzadu pustíte rozprávku na DVD prehrávači, ktorý má obrazovky v opierkach predných sedadiel a môžete sa naplno venovať riadeniu. Rozoberať jazdné vlastnosti veľkého vanu zrejme nemá zmysel. Chodí to. Aj to celkom zrýchľuje ak treba, brzdí, aj zatáča.
Resumé
Renault Espace je veľmi originálne a príjemné auto. Cítite sa v ňom ako doma. So zaujímavejším vanom som ešte asi nejazdil. Je naozaj dostatočne veľký, odveziete v ňom sedem ľudí, alebo napríklad aj gauč, ak treba. Ak teda hľadáte dopravný prostriedok, v ktorom by ste mohli prevážať svoju mnohopočetnú rodinu, Renault Espace do nej určite zapadne. Nemajte obavy z toho, že to nie je najnovší model. Oproti novšej konkurencii v ničom nezaostáva. Uprednostnil by som však manuálnu prevodovku pred automatickou.
Základná cena modelu – Renault Espace Celsium 2.0 16V Turbo: 23 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Grand Espace Initiale 2.0 dCi (132 kW): 32 890 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1995 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 132 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 360 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,3 / 6,1 / 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 456 / 3 050 |
Objem nádrže (l): | 83 |
Prevádzková hmotnosť: | 1945 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R17 |
Dĺžka (mm): | 4861 |
Šírka (mm): | 1860 |
Výška (mm): | 1746 |
Rázvor (mm): | 2804 |