BRATISLAVA 30. decembra (WEBNOVINY) – Keď sa mi začiatkom roka 2008 dostal Peugeot 308 prvýkrát do rúk, pravdupovediac som ním nebol veľmi nadšený. Dizajn sa mi zdal tak trochu ťažkopádny, v podstate ako aj celé auto. „Tristo osmička“ je robustné a bezpečné auto. V hodnotení organizácie Euro NCAP získalo s prehľadom päť hviezdičiek. Daňou za bezpečnosť je ale vyššia hmotnosť. V prípade tohto konkrétneho modelu je to vyše 1420 kg. Francúzi však v rámci modernizácie zapracovali na dizajne. Aj keď auto po facelifte zrejme nie je ľahšie, aspoň tak opticky pôsobí. Nová „Trisko-osmička“ proste vyzerá ľahšie, dravšie a celkovo pôsobí dynamickejšie. V podstate pritom stačilo iba prepracovať prednú časť.
Interiér
V interiéri sa toho veľa nezmenilo, no tam to ani nebolo nutné. Práve interiér bol podľa mňa najsilnejšou stránkou Peugeotu 308 už pri jeho uvedení. Teraz som mal z neho ešte oveľa lepší pocit, no obávam sa, že to bolo iba vyššou výbavou. Momentálne testovaná „Tristo osmička“ mala najvyššiu výbavu Allure. Pred faceliftom sa výbavy volali ináč, ale čo je podstatné, pred faceliftom mali slabšie vybavené Peugeoty 308 nudné oranžovo podsvietené prístroje s nezaujímavou grafikou. Najvyššia výbava mala však úplne iný prístrojový panel. „Budíky“ mali biely podklad a biele podsvietenie. Vyzeralo to neporovnateľne lepšie. Teraz majú všetky „Tristo osmičky“ takéto krásne prístroje, nie len najvyššia výbava Allure. K interiéru teda v podstate nemám žiadne výhrady, no musím priznať, že na nervy mi trochu liezol hlučný ventilátor.
Peugeot 308 je aj po modernizácii stále typicky francúzske auto. Oproti priemeru má citeľne mäkšie sedadlá, takže sedenie je naozaj komfortné. Mäkké sú ale aj bočnice sedadiel, čiže v zákrutách vás veľmi nepodržia. Čo sa týka priestrannosti, o nedostatok miesta sa nemusíte obávať. Peugeot 308 je v tomto smere taký priemer nižšej strednej triedy, čo znamená, že priestorové pomery sú pre priemerne vysokých ľudí úplne postačujúce.
Motor
Keď som „Tristo osmičku“ testoval prvýkrát, pod kapotou mala atmosféricky plnenú benzínovú „jedna-šestku“, ktorá spolupracovala s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Poviem pravdu, že to nebola žiadna sláva. Ako som už spomínal, „Tristo osmičky“ sú pomerne ťažké, takže lepšie im sedia prepĺňané motory. Stará päťstupňová prevodovka bola navyše typicky gumová a nepresná.
Peugeot 308 2.0 HDi je však ako keby úplne iné auto. Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je oveľa presnejšia, ako tej päťstupňovej, ale to už je iba „čerešnička na torte“. Ako som už spomínal, prepĺňané motory pristanú „Tristo osmičke“ oveľa viac, ako tie atmosférické, či už je reč o benzínovom motore 1.6 THP, alebo o turbodieseli 1.6 HDi. Motor 2.0 HDi je však iná liga. Je kultivovaný, nie príliš hlučný, no najviac poteší jeho výkonová rezerva. Od 2000 ot./min. máte k dispozícii 320 Nm, čo je o 50 Nm viac, ako má silnejšia verzia motora 1.6 HDi a až o 80 Nm viac, ako má benzínový motor 1.6 THP.
Výkonom síce za benzínovým motorom mierne zaostáva (6 koní), no má až o 38 koní viac, ako silnejšia verzia motora 1.6 HDi. S obidvoma spomínanými motormi jazdí „Tristo osmička“ celkom príjemne, takže si zrejme viete predstaviť, že s tým dvojlitrom je to ozajstná pohoda. Sily máte za každých okolností toľko, koľko potrebujete. Pri diaľničnej 130-tke sa pritom motor pokojne prevaľuje iba na 2350 ot./min. vďaka dobre odstupňovanej šesťstupňovej prevodovke. Mimochodom, odčítať sa to takto presne dá vďaka mimoriadne prehľadnému otáčkomeru.
Za nadpriemernú dynamiku si pritom dvojliter veľa nepýta. Pri diaľničnom tempe spotrebuje približne 6,5 litra nafty na 100 km. Na okreskách mimo ciest mu postačí aj päť litrov. V meste sa dá jazdiť aj za niečo málo cez šesť litrov na 100 km.
Jazda
O tom, ako sa s týmto Peugeotom jazdilo, som sa už do veľkej miery rozpísal. Najväčší dojem robí silný motor, vďaka čomu sa s autom jazdí veľmi príjemne. Posed za volantom je síce trochu vyšší, ale sedenie je komfortné. Podvozok je na pomery Peugeotu trochu tuhší, čo je len dobre. Auto je stále dostatočne komfortné, no v zákrutách vás jeho podvozok spoľahlivo podrží, aj keď zadná náprava nemá viacprvkové zavesenie. Auto na športovú jazdu to nie je, no na svižné presuny je vďaka silnému motoru a komfortnému podvozku ako stvorené.
Resumé
Počas týždňa stráveného s týmto autom som sa niekoľkokrát prichytil, ako sa zamýšľam nad tým, že tá „Tristo osmička“ je fakt dobré auto. Podľa môjho názoru vyzerá po facelifte zaujímavejšie. Interiér bol dobrý aj pred faceliftom, no veľmi mu pomohla tá pekná grafika prístrojov. No a motor a prevodovka? Jedna báseň. S týmto motorom je Peugeot 308 naozaj mimoriadne príjemné auto.
Základná cena modelu – Peugeot 308 1.4 VTi Access: 12 640 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 308 2.0 HDi Allure: 20 350 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 205 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,5 / 4,3 / 5,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 430/508 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1421 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4276 |
Šírka (mm): | 1815 |
Výška (mm): | 1498 |
Rázvor (mm): | 2608 |