BRATISLAVA 1. marca (WEBNOVINY) – Peugeot 3008 je úplnou novinkou, ktorá v modelovom portfóliu automobilky nemala predchodcu. Dizajnéri tak mali voľnú ruku a podarilo sa im namixovať zmes veľmi originálnych kriviek. Ako to už však býva zvykom, nevšedné tvary si vždy nájdu svojich priaznivcov, ale aj odporcov. Inak to nie je ani v prípade Peugeotu 3008. Aj keď Peugeot postupne upúšťa od širokých predných masiek a pretiahnutých svetlometov, ktoré sa už okukali, hneď pri prvom pohľade na novú „tritisíc-osmičku“ bude každému jasné, z ktorej dielne toto auto pochádza.
Interiér
Ak by sa dal dizajn Peugeotu 3008 stručne charakterizovať slovným spojením „typický Peugeot“, na vyjadrenie dojmov z interiéru by sme potrebovali slová s presne opačným významom. Už Peugeot 308 prekvapil výrazným zlepšením oproti svojmu predchodcovi v oblasti kvality použitých materiálov a celkového vypracovania interiéru. V prípade modelu 3008 je interiér nie len z kvalitných materiálov, ale dizajnovo je na vyššej úrovni. Jednoducho pôsobí o čosi extravagantnejšie a tým je aj zaujímavejší.
Špecialitkou je malý kúsok skla, ktorý sa vyklopí z palubnej dosky v časti pred vodičom pri každom naštartovaní. Najprv som to považoval za zbytočné divadlo, ale je pravdou, že rýchlosť sa na tomto displeji odčítava o niečo jednoduchšie, ako z prístrojov. Nie žeby boli neprehľadné, ale ak hľadáte údaj o rýchlosti na výklopnom displeji, stačí vám zrak sklopiť menej. Okrem toho dokáže displej zobrazovať aj údaje z tempomatu a informuje vás o vzdialenosti vozidla idúceho pred vami. V sekundách. Žeby čas do zrážky? Tempomat totiž nie je adaptívny.
S priestrannosťou nemá interiér Peugeotu 3008 žiadne problémy a to ani na zadných sedadlách. Nečakajte však výrazne väčší priestor ako v klasickej „tristo-osmičke“. Model 3008 stojí na rovnakej podvozkovej platforme a jeho rázvor osí kolies je iba o 5 mm väčší. Opticky však interiér zväčšuje obrovské panoramatické strešné okno, ktoré zaberá takmer celú strechu.
Batožinový priestor má v základnom stave objem 432 litrov. Po sklopení sedadiel sa dá zväčšiť na 1241 litrov. Zaujímavosťou je však variabilné dno batožinového priestoru, ktoré má až tri polohy. Batožinový priestor si tak môžete prispôsobovať v závislosti od toho, čo práve veziete.
Motor
Na celom aute je najlepší asi motor. Ten vzišiel zo spolupráce koncernu PSA s inžiniermi z mníchovskej automobilky BMW. Z objemu 1,6 litra produkuje tento turbodúchadlom preplňovaný agregát 115 kW (156 k). Vďačí za to využitiu modernej techniky, ako priame vstrekovanie benzínu do valcov, variabilné časovanie a zdvih ventilov.
Motor je veľmi pružný. Jeho maximálny krútiaci moment 240 Nm je k dispozícii už pri 1400 ot./min.. Má teda dostatok sily už aj v najnižších otáčkach a dá sa s ním jazdiť podobne ako so vznetovým agregátom. Podľa môjho názoru je však až neprirodzene odhlučnený.
Motor 1.6 THP som si mal možnosť vyskúšať v modeli 207 Le Mans. S takýmto malým autom dokázal tento agregát pekne „zacvičiť“, ale v kombinácii s veľkým a ťažkým crossoverom som od neho nečakal žiadne zázraky. Bol som však veľmi milo prekvapený. Motor je kombinovaný s dobre odstupňovanou šesťstupňovou prevodovkou. 207 Le Mans má päťstupňovú.
Prekvapivo priaznivé boli aj hodnoty spotreby paliva, ktoré nám ukazoval palubný počítač. Výrobca udáva spotrebu 10 litrov benzínu na 100 km v mestskom cykle. Dá sa však jazdiť aj za 9 litrov. Každopádne, do 10 určite. Mimo mesta by to malo podľa výrobcu byť iba 5,6 litra. To už však v praxi jedine s veľkým sebazaprením. My sme jazdili za 7,2 litra, pretože sa nám potenciálu motora odolávalo veľmi ťažko. S ľahkou nohou na plyne by však nemal byť problém zmestiť sa do siedmich litrov. Vzhľadom na veľkosť čelnej plochy auta a jeho prevádzkovú hmotnosť 1534 kg, to považujem za veľmi dobrý výsledok.
Jazda
Na Peugeote 3008 ma okrem motora zaujal aj dobrý posed za volantom. Áno, sedí sa tam vysoko, keďže „tritisíc-osmička“ je vysoké auto. Všetko okolo vodiča je však spravené tak, aby výšku auta nevnímal. Vysoký stredový tunel pripomína skôr športové autá. Radiaca páka je vďaka nemu blízko k volantu, čo je skvelé. Bohužiaľ, plasty stredového tunela predsa len nie sú až také pevné a pri radení trochu vŕzgajú. Držiak pre spolujazdca na stredovej konzole tak isto nie je až taký pevný, ako vyzerá. Sú to však detaily pre perfekcionistov. Väčšinu užívateľov poteší, že veľký stredový tunel v sebe skrýva obrovský odkladací priestor.
Ďalšia vec, ktorá v tejto triede nie je bežná, sú sedadlá s prekvapivo dobrým bočným vedením. Radenie, ktoré v poslednej dobe nebolo práve najsilnejšou stránkou Peugeotov, sa tak isto zlepšilo. Pravdepodobne však za to môže šesťstupňová prevodovka, ktorá je oproti tým päťstupňovým zjavne presnejšia.
Jazda s Peugeotom 3008 tak bola v konečnom dôsledku až prekvapivo príjemná. Pravdepodobne ide o najšportovejší crossover, s ktorým som mal možnosť jazdiť. Na ceste je totiž prekvapivo sebaistý. Žiadne neprimerané bočné náklony nemá „tritisíc-osmička“ v popise práce. Vďačí za to zrejme systému, ktorý v Peugeote volajú Dynamic Rolling Control-REAS. Napriek tomu, že Peugeot 3008 sa aj s takouto vysokou karosériou drží v zákrutách celkom slušne, na nerovnostiach zostáva stále primerane komfortný.
Mimo cesty je to však už trochu inak. Aj keď sa tak Peugeot 3008 možno tvári, v teréne sa s jednou poháňanou nápravou necíti až tak dobre, ako na asfalte. Konštruktéri ho však na občasné výlety mimo cestu vyzbrojili systémom „Grip Control“, ktorý umožňuje meniť nastavenia systému ESP v piatich režimoch – sneh, blato, piesok, ESP vypnuté a normálny režim, kedy je ESP zapnuté. Keďže počas testu bolo všade veľa snehu a iný terén nebol k dispozícii, porovnával som iba režimy, kedy je ESP zapnuté a kedy je „Grip Control“ nastavený na „snežný“ režim. Výrazne citeľný rozdiel som však nespozoroval.
Resumé
Výhodou Peugeotu 3008 je fakt, že oproti konvenčnej „tristo-osmičke“ nemusíte obetovať veľa z dobrého správania sa na ceste. Na druhej strane však s pohonom iba prednej nápravy nezískate takmer žiadne terénne schopnosti. Môžete však ťažiť aspoň s vyššej svetlej výšky. Ak vás teda nevšedný dizajn modelu 3008 oslovil a potrebujete auto s väčším batožinovým priestorom, ako ponúka Peugeot 308, no bojíte sa, že s modelom 308 SW sa nedostanete na vašu chatu, tak v tom prípade môžem Peugeot 3008 vrelo odporučiť.
Základná cena modelu – Peugeot 3008 1.6e VTi 120 k Innovation: 18 400 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 3008 1.6e THP 156 k Innovation Pack: 22 600 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 115 / 6000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 202 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,9 / 5,6 / 7,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 432 / 1604 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Prevádzková hmotnosť: | 1534 |
Rozmer pneumatík: | 215/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 4365 |
Šírka (mm): | 1837 |
Výška (mm): | 1635 |
Rázvor (mm): | 2613 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk