BRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) – Nissan Pathfinder už nie je žiadnou novinkou a väčšine motoristov je tento talentovaný off-road určite známy. Na trhu je od roku 2005 a tak nastal čas na menšiu modernizáciu. Auto dostalo nové nárazníky, mriežku chladiča a kapotu. Zmeny sú však tak detailné, že pokiaľ Pathfinder nevlastníte, zrejme si ich ani nevšimnete. Príplatková výbava sa rozrástla o satelitnú navigáciu, audiosystém značky Bose, či zadnú parkovaciu kameru. Tou najpodstatnejšou zmenou je však nový motor pod kapotou, na ktorý sa zameriame.
Motor
Hneď po prvých pár kilometroch jazdy som vedel, že tento nový vidlicový šesťvalec sa vydaril. Na jeho vývoji spolupracoval Nissan s Renaultom. Za pochvalu určite stojí chod motora. Je veľmi kultivovaný. Pochopiteľne, veď je to vidlicový šesťvalec, nie obyčajný štvorvalec. Nízkemu hluku a vibráciám však bola venovaná špeciálna pozornosť. Kompresný pomer bol znížený na 16:1 a vnútorné trenie bolo znížené vďaka použitiu súčiastok s mimoriadne hladkým povrchom. Kľukový hriadeľ z kovanej ocele napríklad prechádza superfinišovaním.
Trojlitrový turbodiesel má dostatok sily a s prehľadom zvláda hýbať tak veľkým kolosom, akým je Nissan Pathinder. Pohotovostná hmotnosť vozidla je minimálne 2 210 kg (v závislosti od výbavy) a v tomto aute navyše dokážete odviezť až sedem ľudí. Tretí rad sedadiel s dvoma malými sedadlami vyklápajúcimi sa z podlahy je skôr pre deti, ako pre dospelých, no inak to nie je ani u konkurencie. Nedávno sme testovali sedemmiestny Hyundai Santa Fe, ktorý má v oblasti priestrannosti a praktickosti interiéru k Nissanu Pathfinder veľmi blízko. Úplne ináč sú na tom však tieto autá čo sa týka schopností v teréne. K tomu sa ale ešte dostaneme.
Späť k motoru. Šesťvalcový agregát produkuje slušných 170 kW (231 k) a veľmi pôsobivých 550 Nm krútiaceho momentu, pričom už od 1 500 ot./min. máte k dispozícii 500 Nm. Aj keď tento silný motor poháňa ťažké auto, za svoje služby si pýta prekvapivo málo paliva. Výrobca udáva, že v meste spotrebuje šesťvalcový Pathinder 12,4 litra nafty na 100 km. My sme počas testu jazdili aj trošku svižnejšie a spotreba sa pohybovala okolo desiatich litrov. Keď sa do priemernej spotreby zarátala aj jazda v teréne, aj tak sme nedosiahli ani 12 litrov. Mimo mesta sme sa ale pod 8 litrov nedostali, pričom výrobcom udávaná spotreba je 7,7 litra nafty na 100 km. Je to však rozdiel iba 0,3 litra, čiže s istou dávkou trpezlivosti zrejme nebude problém takúto spotrebu dosiahnuť.
Jazda
Azda najrušivejším prvkom pri jazde je sedemstupňová automatická prevodovka. Ide o klasickú prevodovku s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu. Pri akcelerácii tak zvykne držať otáčky motora zbytočne vysoko a pri predbiehaní musíte rátať s jej oneskorenými reakciami na plynový pedál. Keď sa však elektronika konečne rozhodne, ktorý stupeň tam zaradí, na scénu prichádza motor a jeho mamutí záťah, ktorý všetko zachraňuje.
Ak by som to mal zhrnúť, na ceste jazdí Pathfinder ako menší nákladiak. Je to síce výkonné a veľmi pohodlné auto, ktoré poslušne zatáča do zákrut, no necíti sa však pritom prirodzene. Spoza volantu je badať veľkú hmotnosť auta. Poďme však do terénu, kde Pathfinder patrí.
Už len samotné meno auta o niečom napovedá. Ak sa s ním ocitnete v lese, nemusíte sa báť, že by si Pathfinder nenašiel cestu. Uzávierka medzinápravového diferenciálu a redukcia sú samozrejmosťou. Svetlá výška šesťvalca je najnižšia (216 mm), ale s prehľadom zvláda nájazdový uhol 30° vpredu a 26° vzadu. Kvôli dlhšiemu rázvoru náprav (2 853 mm) je prejazdový uhol „iba“ 24°. Auto zvláda 39-stupňové stúpanie / klesanie a poradí si s bočným náklonom až 48,7°.
Resumé
Nissan Pathfinder je veľmi všestranné auto. Odvezie sedem ľudí a jeho interiér pôsobí po modernizácii o niečo luxusnejšie. Dal by sa označiť za komfortné, luxusné a priestranné SUV. Takých je však na trhu veľa. Málo ktoré z nich ale dokáže v teréne to, čo Pathfinder. Ak to teda s jazdením v teréne myslíte vážne, Pathfinder je jedno z posledných áut, na ktoré sa môžete spoľahnúť a bez výčitiek svedomia ho označiť za off-road, nie iba SUV.
Základná cena modelu – Nissan Pathfinder 2,5 6MT XE: 35 900 €
Základná cena testovanej verzie – Nissan Pathfinder 3.0 V6 7AT LE: 51 100 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2991 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 170 / 3750 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 550 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 12,4 / 7,7 / 9,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 190 / 515 / 2091 |
Objem nádrže (l): | 80 |
Prevádzková hmotnosť: | 2210-2260 |
Rozmer pneumatík: | 255/60 R18 |
Dĺžka (mm): | 4813 |
Šírka (mm): | 1848 |
Výška (mm): | 1846 |
Rázvor (mm): | 2853 |