BRATISLAVA 28. augusta (WEBNOVINY) – Čo sa stalo so značkou Chrysler v Európe a prečo teraz vídate Chryslery s logom Lancie na kapote som vysvetľoval v minulom článku, kde sme testovali novú Lanciu Thema. Tá sa v USA predáva ako Chrysler 300. Lancia Voyager je podobný prípad. Keďže koncern Fiat, ktorému patrí aj značka Lancia, je novým vlastníkom koncernu Chrysler, rozhodol sa niektoré modely Chrysleru v Európe predávať pod značkou Lancia. Veľkopriestorové MPV Voyager je jedným z nich.
Interiér
Pritom, ako sa Chrysler Voyager zázračne premenil na Lanciu Voyager, sa jeho dizajn veľmi nezmenil. Jedinou výraznou zmenou je nová maska chladiča s logom Lancie. Aj interiér ostal vo svojej podstate zachovaný, no tu už je zmena značky badateľnejšia. Palubná doska akoby prešla faceliftom a Lancia Voyager tak pôsobí o niečo modernejšie ako jej starší dvojník s logom Chrysleru.
Na stredovej konzole pribudli krásne analógové hodiny, ktoré zdobia aj interiér luxusnej limuzíny Thema. Na dekoráciu interiéru sú použité nové a kvalitnejšie materiály. Talianska akvizícia skrátka dodala tomuto veľkopriestorovému Američanovi trochu noblesy.
V prípade tohto typu auta však samotný dizajn nie je až taký podstatný. Interiér Lancie Voyager totiž zaujme svojou priestrannosťou a šokuje variabilitou a praktickosťou. K dispozícii je sedem sedadiel v troch radoch. Sedadlá z druhého aj tretieho radu sa pritom dajú veľmi jednoducho sklopiť do podlahy. Ak teda potrebujete použiť Voyager ako dodávku, za pár minút neostanú po sedadlách ani stopy, iba rovná podlaha.
Ďalšou nezanedbateľnou výsadou Lancie Voyager je luxus, ktorý cestujúcim ponúka. Okrem toho, že v nami testovanom aute boli čierne kožené sedadlá a interiér mal celkom peknú dekoráciu imitujúcu ebenové drevo, punc luxusu dodáva interiéru aj osvetlenie riešené kompletne LED diódami. Estetikou to však nekončí.
Nami testované auto bolo doslova netrieskané luxusnou výbavou. Nechýbal DVD prehrávač, ktorý prenáša obraz na dva 9-palcové monitory, ktoré sa vyklápajú zo stropu. Samozrejme, na každom monitore môže bežať niečo iné. V aute sú totiž dve DVD mechaniky. Film sa dá ovládať diaľkovým ovládačom, podobne ako doma v obývačke. Pokiaľ pozeráte iba jeden film na obidvoch monitoroch, zvuk sa dá počúvať aj cez kvalitnú aparatúru pozostávajúcu zo šiestich reproduktorov. Zvuk je mimoriadne kvalitný a vyvážený, ale povedal by som, že iba v oblasti druhého radu sedadiel. V treťom rade sú basy príliš výrazné, vpredu ich zase takmer nepočuť. Každopádne, vodič môže mať počas jazdy pustené rádio a pasažieri môžu počúvať zvuk k filmu cez bezdrôtové slúchadlá. V sériovej výbave sú dva páry.
Motor
Nami testované auto malo pod kapotou mohutný naftový štvorvalec s objemom až 2,8 litra. Je teda jasné, že s takto veľkými piestami nemôže tento motor patriť medzi najkultivovanejšie štvorvalce. Interiér je však veľmi dobre odhlučnený a pri jazde hluk od motora posádku nijako neobťažuje.
Pri pohľade na parametre tohto turbodiesela je všetko v poriadku. Výkon 120 kW (163 k) aj krútiaci moment 360 Nm vyzerajú byť relatívne postačujúce. Problémom je však prevodovka. Šesťstupňový automat ma obrovský preklz hydrodynamického meniča krútiaceho momentu. Čo to znamená v praxi? Že sila motora sa stráca v oleji hydromeniča. Otáčky stúpajú, motor hučí, no prakticky nič sa nedeje. Dynamikou teda Voyager neoslní ani keď je prázdny.
Toto auto ale nebolo skonštruované na preteky. Jeho úlohou je umožniť vám a vašej rodine či priateľom cestovať za nezabudnuteľnými zážitkami. Napriek veľkým stratám v prevodovke je motor prekvapivo úsporný, a tak to cestovanie nebude vôbec drahé. V meste počítajte so spotrebou 10 l/100 km, no mimo mesta postačí Voyageru aj 7,5 litra nafty na každých 100 km. Na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/h je to potom opäť desať litrov, no v praxi nikdy nejdete nepretržite 130 km/h. Cestu z Bratislavy k moru sme absolvovali so spotrebou 8 l/100 km.
Jazda
Auto takéhoto razenia si zaslúži poriadny test, a tak som zorganizoval výlet k moru. Boli sme šiesti a namierili sme si to do talianskeho prístavného mesta Terst. Tam je to totiž z Bratislavy k moru najbližšie.
Keďže sme potrebovali všetky tri rady sedadiel, k dispozícii nám ostal batožinový priestor vo svojej minimálnej konfigurácii. Pri naložení po strechu je to ale až 934 litrov. So sklopenými zadnými sedadlami pritom pojme Voyager 2394 litrov batožiny a ak sklopíte aj sedadlá v druhom rade, vznikne obrovský úložný priestor, do ktorého sa zmestí až 4100 litrov nákladu.
Bolo nás síce šesť „dospelákov“, no išli sme iba na štyri dni, a tak nám batožinový priestor bez problémov postačil. Využili sme ale aj veľké odkladacie priestory v podlahe, do ktorých sa sklápajú sedadlá. Ak sú vyklopené, do podlahy sa dá schovať ešte množstvo batožiny.
Z miesta vodiča som nemal ku komfortu cestovania žiadne námietky. V poslednom rade sedadiel sa sedí trochu zvláštne. Nohy sú vyššie a sklon operadla je taký viac „naležato“. Je to len nezvyk, ale po chvíli človek zistí, že je to veľmi pohodlné. Navyše aj cestujúci vzadu majú k dispozícii odkladacie priestory a držiaky na poháre. Sedadlá v prostrednom rade sú dokonca aj vyhrievané. Podľa slov posádky sú ale aj najmenej pohodlné. Žiadna katastrofa to však rozhodne nie je.
Resumé
Lancia Voyager je ideálne auto na dlhé cesty. Hravo odvezie vašu rodinu, bez problémov sa premení na dodávku, ak sa potrebujete presťahovať, no rado sa zhostí aj úlohy „pártyauta“, ak sa vydáte na dobrodružnú cestu s priateľmi. To všetko pochopiteľne v prvotriednom luxuse. Na trhu je viacero veľkopriestorových MPV, no Lancia Voyager hrá prvú ligu. Konkurovať jej môže asi iba Mercedes-Benz Viano.
Základná cena modelu – Lancia Voyager 3.6 V6 VVT Silver: 34 430 €
Základná cena testovanej verzie – Lancia Voyager 2.8 CRD Gold: 39 500 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2776 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 120 / 3800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 360 / 1800-2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 185 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,5 / 6,3 / 7,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 934 / 2394 / 4100 |
Objem nádrže (l): | 76 |
Prevádzková hmotnosť: | 2242 – 2330 |
Rozmer pneumatík: | 225/65 R16 |
Dĺžka (mm): | 5218 |
Šírka (mm): | 1998 |
Výška (mm): | 1750 |
Rázvor (mm): | 3078 |