BRATISLAVA 14. augusta (WEBNOVINY) – Na začiatok trochu nevyhnutnej histórie. Turínska automobilka Lancia je jedným z najstarších výrobcov automobilov na svete. Vznikla už v roku 1906 a vždy patrila medzi inovatívnych výrobcov automobilov. Lancie boli známe svojím nadštandardným luxusom, no najväčšiu slávu si Lancie vybojovali v rally. Vďaka rally každý pozná modely ako Stratos či Delta.
Keď sa na Slovensku po roku 1989 otvoril trh s autami, začali naše cesty brázdiť nie len Ypsilony, Delty, či Dedry, ale aj luxusné Themy. Na prelome 80-tych a 90-tych rokov minulého storočia bola Lancia Thema veľmi obľúbené a pomerne rozšírené luxusné auto. Postupom času sa však Lancie zo Slovenska vytratili a nové modely akosi neprichádzali.
Ťažko povedať, čo všetko bolo dôvodom tejto recesie automobilky Lancia na Slovensku. Podstatné však je, že Lancia je späť. Pocítili sme to najmä s príchodom aktuálnej generácie modelu Delta, ktorá by sa dala označiť za doslova revolučnú. Tento vydarený model odštartoval renesanciu značky Lancia nie len na Slovensku.
Z globálneho hľadiska sa v prvom desaťročí nového milénia koncernu Fiat, do ktorého patrí aj značka Lancia, darilo. Rozhodol sa expandovať na americký trh kúpou koncernu Chrysler, ktorý podľahol veľkej hospodárskej kríze v roku 2009. Samotný koncern Fiat sa teda značne rozrástol a v nasledujúcich ťažkých rokoch nebolo jednoduché sa skonsolidovať.
Konečne sa už ale dostávam k tomu podstatnému. Ak máte pri pohľade na toto auto dojem, že ste ho už niekde videli, je to dosť možné. Nová Lancia Thema totiž nie je nič iné, ako Chrysler 300 s logami Lancie. Prečo? Pretože kvôli minimalizácii nákladov sa Fiat rozhodol, že už nebude dovážať vozidlá značky Chrysler do Európy. Potreboval však rozšíriť portfólio svojej domácej značky Lancia o nejakú luxusnú limuzínu. Aj dosluhujúce MPV Phaedra potrebovalo nástupcu. Fiat sa teda priklonil k tomu najjednoduchšiemu a najrýchlejšiemu riešeniu – nový Chrysler 300 predáva v Európe ako Lanciu Thema a obľúbený Chrysler Voyager nájdete v Európe tak isto u predajcov Lancie ako Lanciu Voyager.
Interiér
Lancia Thema je zvonku veľmi majestátne auto. Je to poctivých päť metrov drsného amerického štýlu dochutených oreganom a olivovým olejom. Podobne by sa dal opísať aj interiér. Vpredu sú namiesto sedadiel dve veľké kreslá. Vzadu je mäkučký gauč. Priestoru je všade viac než dosť. Interiér je predsa len robený na trochu inak stavaných Američanov, a tak sa v aute priemerne vysoký Slovák cíti ako lilipután. Ak by sa však aj napriek tomu chcela nová Thema tváriť ako Talianka, prezradia ju držiaky na poháre. V USA je to tá najdôležitejšia vec v aute, a preto sú vyhrievané aj chladené.
V interiéri sa ale dajú nájsť aj stopy talianskej DNA. Palubná doska je v najvyššej výbave Executive obšitá kožou. Samotná koža je veľmi kvalitná a interiér zdobí pravé drevo. Dominantou stredovej konzoly je veľký dotykový displej multimediálneho systému, prostredníctvom ktorého sa dá ovládať takmer všetko. Nad ním sú krásne analógové hodiny s nápisom „Lancia“. Vypracovanie interiéru je skrátka veľmi estetické. Najviac ma však dostalo podsvietenie prístrojov. Vďaka žiarivo svetlomodrej farbe vyzerá ako z inej planéty. Takéto pekné prístroje som doteraz naozaj ešte nikde nevidel.
Motor
Bez kvalitného turbodiesla by takáto limuzína v Európe zrejme nemala šancu. Preto jej za oceánom na cestu pod kapotu nabalili poriadny trojlitrový turbodiesel. Vidlicový šesťvalec je k dispozícii v dvoch výkonových verziách. My sme testovali tú silnejšiu s výkonom 177 kW (241 k) a krútiacim momentom 550 Nm. Tento motor poznáme už z nového Jeepu Grand Cherokee. A nie len motor, ale aj päťstupňovú automatickú prevodovku.
Päť rýchlostných stupňov je v dnešnej dobe už ozaj minimum. Napriek tomu som nemal pocit, že by to chcelo aj šestku a ďalšie rýchlosti. Motor totiž pri diaľničnom tempe 130 km/h točí iba 2150 ot./min. A práve v tom je to čaro. Osem a deväť rýchlostných stupňov je len marketing. Dobrí konštruktéri vedia dobre rozmiestniť aj päť rýchlostí, pokiaľ majú k dispozícii motor so slušným krútiacim momentom, čo tento šesťvalec rozhodne je.
So spotrebou paliva na tom Lancia Thema tiež nie je zle, vzhľadom na výkon motora, počet rýchlostných stupňov a samotnú veľkosť auta. V meste sa počas testu spotreba pohybovala medzi deviatimi až desiatimi litrami nafty na 100 km. Mimo mesta sa dá zmestiť aj do siedmich litrov.
Jazda
Lancia Thema je dlhá vyše päť metrov a jej šírka tiež nie je zanedbateľná. Je to skrátka poriadny kus auta a tak sa s ním aj jazdí. Je to veľká, pohodlná a výkonná limuzína, ktorá sa na diaľnici cíti ako ryba vo vode. V úzkych mestských uličkách som sa však s týmto autom cítil trochu stiesnene.
Motor roztáča kolesá zadnej nápravy, a to je dobré. Thema vďaka tomu dokáže krásne vystreliť z miesta a neťahá pritom za volant, ako to robia predokolky. V zákrutách tiež netreba s volantom zápasiť, aj keď je to veľké a relatívne ťažké auto. Zadný náhon riadeniu jednoducho zjednodušuje život. Zákerných pretáčavých šmykov sa však báť nemusíte. Stabilizačný systém ich okamžite zrovná.
Resumé
Ak by režisér Francis Coppola natáčal svoju legendárnu adaptáciu románu Krstný otec od Maria Puza dnes, slávny „Don Corleone“ by nemohol jazdiť na ničom inom, ako na novej Lancii Thema. Na trhu je viacero luxusných limuzín, no žiadna z nich na mňa nepôsobí tak drsne. Thema má charakter, ako žiadne iné auto.
Ľudia sa za ňou na ulici obzerajú a väčšinou ani netušia, čo je to za auto. Zvedavo si prezrú aj zadnú časť, aby si mohli prečítať nápis „Thema“. Niektorým to ani potom nič nepovie, no tí starší začínajú niečo tušiť. Ak si potom preštudujú cenník, zistia, že to auto nie je až tak drahé, ako vyzerá byť. Samozrejme, 50 000 € nie je málo, no dovolím si tvrdiť, že minimálne zvonku by laik toto auto zaradil do cenovej kategórie Bentley. Navyše, Lancia pred nedávnom zaviedla štvorročnú záruku…a to je tá ponuka, ktorá sa nedá odmietnuť.
Základná cena modelu – Lancia Thema 3.0 V6 CRD Gold: 41 200 €
Základná cena testovanej verzie – Lancia Thema 3.0 V6 CRD Executive: 49 400 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | vidlicový, vznetový |
Valce/ventily: | 6/24 |
Zdvihový objem (cm3): | 2987 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 176 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 550 / 1800-2800 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 232 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,6 / 5,9 / 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 462 |
Objem nádrže (l): | 72 |
Prevádzková hmotnosť: | 2117 |
Dĺžka (mm): | 5066 |
Šírka (mm): | 1902 |
Výška (mm): | 1488 |
Rázvor (mm): | 3052 |