BRATISLAVA 18. mája (WEBNOVINY) – „Santa Fe-čko“ netreba nikou predstavovať. Tento model juhokórejskej automobilky Hyundai sa u nás teší veľkej obľube a po slovenských cestách jazdí naozaj veľa takýchto áut. Aj keď nejde o žiadnu novinku, do záverečnej fázy svojho životného cyklu vstupuje tento model s menšou vizuálnou modernizáciou, no hlavne s novým 2,2-litrovým vznetovým štvorvalcom pod kapotou, ktorý by mohol byť silným argumentom proti voľbe novšieho modelu.
Interiér
Podobne ako na exteriéri, ani v interiéri vám zmeny v rámci modernizácie neudrú do očí. Pozmenené boli iba detaily, ktoré odstránili drobné chybičky krásy ostrieľaného modelu, no v podstate sa palubná doska nijako nezmenila, takže je na nej vidieť, že nie je práve najnovším dizajnérskym počinom. Už len taký „menší brat“ ix35 je na tom oveľa lepšie. Pri tvorbe interiéru „Santa Fe-čka“ sa dizajnéri dopustili aj niekoľkých prehreškov voči ergonómii. Tlačidlá na ovládanie palubného počítača sú skryté kdesi za volantom a nie sú ani podsvietené. Najmä v noci vám teda nezostáva nič iné, iba ich popamäti nahmatať.
Novinkou je dekorácia interiéru imitujúca karbón. Podľa môjho názoru sa však do takéhoto typu áut vôbec nehodí. V tomto prípade je totiž „karbón“ jediným športovým prvkom na celom aute. Dalo by sa povedať, že použitím v modeli Santa Fe Hyundai dehonestuje tento vzácny materiál. Nie je však jediný. Podobného prehrešku sa dopustil napríklad aj Chevrolet v modeli Captiva.
Dekorácia interiéru však nie je dôležitá. O pár riadkov vyššie som iba rozvil myšlienku, ktorá mi preletela hlavou pri prvom pohľade na tie dekoračné lišty a ďalej som sa tým vôbec nezaoberal. Podstatné je, že Hyundai Santa Fe ponúka naozaj veľmi priestranný a komfortný interiér, ktorý dokáže odviezť až sedem ľudí. Dvojica sedadiel v treťom rade je schovaná v podlahe batožinového priestoru. Keď sú sedadlá vytiahnuté, nastupuje sa do nich odklopením pravého zadného sedadla. Odklápanie je síce veľmi jednoduché, no nastupovanie už až také jednoduché nie je. Nevidel by som to však ako nejaký veľký problém. Vzadu sa aj tak vyššie osoby neusadia práve najpohodlnejšie. Tie sedadlá sú vhodné najmä pre deti a tie dozadu naskáču bez akýchkoľvek problémov. K dispozícii potom majú aj vlastné výduchy klimatizácie a jej reguláciu. Nechýba elektrické napájanie na 12 V / 120 W. Jediným problémom potom ostáva fakt, že ak používate všetkých sedem sedadiel, nezostane vám takmer žiadny priestor pre vašu batožinu. Cestovanie pri plnom obsadení tak prichádza do úvahy iba na kratšie cesty.
Motor
Najväčšou novinkou je práve motor. Ide o 2,2-litrový turbodúchadlom preplňovaný vznetový štvorvalec, ktorý disponuje výkonom takmer 200 koní a v kombinácii s automatickou prevodovkou krútiacim momentom až 445 Nm. Ak si nepriplatíte 1 600 € za šesťstupňovú automatickú prevodovku, motor produkuje v kombinácii s klasickou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou o 15 Nm menej. Ak však viete radiť, pokojne si tých 1 600 € odložte.
Motor musím pochváliť. Má dostatok sily a je pomerne kultivovaný. Naozaj sa vydaril. O prevodovke to však povedať nemôžem. K tomu sa však ešte dostaneme. Napriek tomu, že motor spolupracuje s automatickou prevodovkou a poháňa dve tony železa, je celkom úsporný. V meste môžete rátať so spotrebou 9 až 10 litrov nafty na 100 km. Mimo mesta je to potom okolo 7,5 litra. Za relatívne nízku spotrebu musím pripísať zásluhy aj automatickej prevodovke, ktorej odstupňovanie je veľmi rozumné. Pri diaľničnej 130-tke motor točí približne 2 400 ot./min., čo je veľmi komfortné z akustického hľadiska, ale zároveň veľmi prínosne z hľadiska ekonomického.
Jazda
Ešte na základnej škole sme mali spolužiaka, ktorý síce veľmi rád športoval, ale bol dosť „pri sebe“. Na futbale sa do všetkých súbojov o loptu hrnul s veľkým nasadením, ale ľahší a obratnejší spolužiaci ho veľmi ľahko obohrali. S Hyundaiom Santa Fe je to veľmi podobné. Pokus o svižnejšiu jazdu vyzerá presne tak, ako keď sa obézny človek snaží športovať. Silný motor mu síce dodáva postačujúcu dávku dynamiky, ale „Santa Fe-čko“ je ťažké a tak to nikdy nebude ono. Klasický prípad všetkých SUV. Radosť za volantom kazí aj nie práve najpresnejšie riadenie a automatická prevodovka. Tá však za to vlastne ani nemôže. Ide o klasický automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu, z ktorého konštrukčnej podstaty už vyplýva, že je spomalený.
OK, pretekár to teda nie je. Je to auto do terénu? Tak to už vôbec nie. „Santa Fe-čko“ má iba elektronickú uzávierku stredového diferenciálu a tam zoznam jeho „off-roadovej výbavičky“ končí. Chýba aj asistent zjazdu z kopca, ktorým je dokonca vybavená napríklad aj Škoda Yeti. Santa Fe teda zvládne stúpanie po nespevnenej ceste, ktorá vedie na vašu záhradku či chalupu, no do terénu s ním radšej nechoďte.
Resumé
Možno ste sa na to takto nikdy nepozerali, ale aj autá sú tak trochu ako víno. Čím dlhšie sa vyrábajú, tým viac chýb dokáže výrobca vychytať a kusy z posledných sérií už bývajú veľmi kvalitné a spoľahlivé autá. Platí to aj pre obézny Hyundai Santa Fe, s ktorým nebudete jazdiť ani rýchlo, ani v teréne. Kúpite si ho preto, lebo je veľký, priestranný, komfortný a občas dokáže odviezť aj siedmich ľudí. Presne ako ktorékoľvek MPV. Prečo si teda nekúpite praktickejšie MPV? No lebo aj z vlastných skúseností môžem povedať, že pre tých, ktorí tomu nerozumejú, je veľké biele auto „cool“. A vy predsa chcete mať „cool“ auto, chcete tiež, aby veľa nestálo a aby bolo podľa možností úsporné. To všetko Hyundai Santa Fe spĺňa. Ak teda „Santu“, tak teraz.
Základná cena modelu – Hyundai Santa Fe 2.4i Style: 27 699 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 6AT Premium: 33 599 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 2199 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 145 / 3800 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 445 / 1800-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,8 / 6,2 / 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 774/1582 |
Objem nádrže (l): | 75 |
Prevádzková hmotnosť: | 1941-2021 |
Rozmer pneumatík: | 235/60 R18 |
Dĺžka (mm): | 4660 |
Šírka (mm): | 1890 |
Výška (mm): | 1760 |
Rázvor (mm): | 2700 |