Test: Ford Mondeo 1.6 EcoBoost – v jednoduchosti je krása

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 25. mája (WEBNOVINY) – Ford Mondeo nie je žiadnou novinkou. V predaji je od roku 2007. To ale neznamená, že to už nie je konkurencieschopné auto. Práve naopak. V záverečnej fáze svojho života zaujme nie len svojimi kvalitami, ale aj mimoriadne priaznivou cenou. A prečo hovorím o záverečnej fáze? Áno, je pravda, že Mondeo iba prednedávnom prešlo miernou modernizáciou, pri ktorej dostalo okrem iného aj nový predný nárazník s modernými LED diódami na denné svietenie. Tiež je ale pravdou, že už poznáme podobu aj jeho nástupcu.

Interiér

Keď som túto generáciu Fordu Mondeo testoval prvýkrát, z celého auta som sa úplne rozplýval. Ale zvnútra sa mi páčilo ešte viac ako zvonku. Dizajnérom som síce vyčítal, že tradičné analógové hodiny typické pre Fordy zahodili do koša, no moderné tvary palubnej dosky túto stratu dostatočne vykompenzovali. Dnes, po takmer šiestich rokoch, ma už interiér až tak neohúril. Dnes to už nie je prevratný moderný dizajn, no stále na mňa interiér pôsobil kvalitne, decentne a nič mi v ňom nechýbalo. Bavíme sa pritom o Mondeu v základnej výbave. Už tá ponúka napríklad vyhrievané čelné sklo, parkovacie senzory vzadu aj vpredu, palubný počítač, tempomat, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, či vyhrievané sedadlá.

Ford Mondeo je ale plnohodnotnou limuzínou strednej triedy, a tak má človek pri pohľade na tento jednoduchší interiér pocit, hlavne v porovnaní s najnovšou konkurenciou, že by to mohlo byť o čosi lepšie. Ono to ale aj môže byť lepšie. Vyššie výbavy majú úplne iný prístrojový panel s veľkým displejom v strede. Ďalší veľký displej je možné mať aj na stredovej konzole, no Mondeo s výbavou Trend X je pre tých, ktorí ostávajú verní klasike.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

Pri pohľade zvonku Mondeo trochu pripomína jazvečíka. To preto, že rázvor osí kolies má dĺžku až 2850 mm. Na druhej strane, o nedostatok priestoru na zadných sedadlách sa práve vďaka tomu nemusíte obávať ani náhodou. Veľa miesta je tiež za zadnými sedadlami – v batožinovom priestore. V základnom stave máte k dispozícii 528 litrov. Po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie tento priestor až na 1448 litrov.

Ford Mondeo sa vyrába ako sedan, liftback a kombi. Odhliadnuc od kombi, liftback, ktorý sme testovali, je oproti sedanu o čosi praktickejší. Vďaka tomu, že veko batožinového priestoru sa otvára spoločne so zadným oknom, dokážete do kufra jednoduchšie vložiť aj väčšie predmety.

Motor

Pod kapotou tohto Mondea pracoval 1,6-litrový benzínový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom. Tento motor je veľmi silnou stránkou nie len Mondea, ale celého Fordu. Už sme si mali možnosť vyskúšať tento agregát vo Focuse a bol som veľmi milo prekvapený tým, aký bol Focus s týmto motorom svižný, no ešte viac ma šokovala jeho úspornosť.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

S Mondeom je to veľmi podobné. Samozrejme, auto je o čosi väčšie a ťažšie, ako Focus, takže je možno o chlp menej svižnejšie, ako Focus s týmto motorom, no stále poskytuje malý benzínový motor veľkej limuzíne dostatočnú dynamiku. Ešte lepšia je však spotreba. Keď benzínové auto veľkosti Mondea „žerie“ v meste iba 7,5 litra benzínu na 100 km. Na diaľnici pri 130 km/h pri zaradenej šestke točí motor príjemných 2800 ot./min. a z nádrže vtedy ubúda maximálne 6,5 litra benzínu každých 100 km. Na okreskách mimo mesta postačí tomuto Mondeu na 100 km aj 5,5 litra naturalu. Vďaka nízkej spotrebe a veľkej nádrži tak dokáže aj toto benzínové Mondeo prejsť bez problémov 1000 km na jednu nádrž.

Jazda

Za volantom Mondea sa sedí výborne. S nájdením ideálnej polohy nie je absolútne žiadny problém. Riadenie má ten správny odpor a radenie je celkom presné. Dráhy radenia sú síce dlhšie, no chod páky je veľmi príjemný a jednotlivé rýchlosti tam pekne cvakajú, takže kulisa je krásne čitateľná.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

Benzínový motor je veľmi kultivovaný a odhlučnenie je tak prepracované, že miestami človek naozaj nevie, že motor beží. Pocíti to ale po zošliapnutí pravého pedálu. Je to síce iba „jedna-šestka“ no vďaka prepĺňaniu má 240 Nm krútiaceho momentu, takže si vie celkom slušne poradiť aj s Mondeom. Prevodovka je síce odstupňovaná skôr dlhšie, takže raketové zrýchlenie sa nekoná, no pri ustálenej rýchlosti aspoň šetrí palivo.

Podvozok je kapitolou samou o sebe. Ford vedel vždy robiť dobré podvozky a obzvlášť Mondeo jazdnými vlastnosťami vynikalo vo svojej triede. Inak to nie je ani v prípade tejto generácie. Súčasné Mondeo sa môže pochváliť mimoriadne prepracovanou viacprvkovou zadnou nápravou, ktorá obsahuje vecičku zvanú Control Blade. Tento konštruktérsky klenot zabezpečuje zadným kolesám dokonalú kinematiku v celom zdvihu prepruženia, čo znamená, že koleso ostáva v každej situácii v ideálnom sklone k ceste. Control Blade je zhmotnením niekoľkoročných skúseností konštruktérov z motoristického športu.

Pozornosti neunikla ani predná náprava tvorená vzperou MacPherson a spodným priečnym ramenom tvaru L. Aj tá je ku karosérii prichytená pomocným rámom, ktorý zaisťuje pevné držanie stopy a tlmenie vibrácií.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Je pravda, že nové Mondeo bude v predaji už možno aj v roku 2013, no súčasný model ešte ani náhodou nepatrí do starého železa. Je to veľké a priestranné auto, ktoré na ceste vzbudzuje rešpekt. Je komfortné, no jeho podvozok sa správa vynikajúco aj v zákrutách. Veľká pochvala patrí motoru. Takouto spotrebou sa môže pochváliť máloktoré auto strednej triedy. No a z toho, že jeho nástupca je už za dverami, plynú dve výhody. Ak toto auto niekedy aj malo nejaké výrobné chyby, po rokoch výroby sú už dávno „vychytané“. Ešte silnejším argumentom je jeho cena. Lepšiu ponuku vám nedajú ani Kórejci.

Základná cena modelu – Ford Mondeo 1.6 Ti-VCT Duratec Trend X: 19 990 €

Základná cena testovanej verzie – Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X: 21 990 €

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost SCTi Trend X
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1596

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

118 / 6300

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

240 / 1600-4000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

215

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

9,3

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

9,1 / 5,5 / 6,8

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

486-540/1390-1460

Objem nádrže (l):

70

Pohotovostná hmotnosť:

Rozmer pneumatík:

215/55 R16

Dĺžka (mm):

4784

Šírka (mm):

1886

Výška (mm):

1500

Rázvor (mm):

2850

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Ford