BRATISLAVA 21. februára (WEBNOVINY) – Nový Ford Focus sa nám do rúk dostal už druhý raz. Prvý plnohodnotný test Focusu tretej generácie si môžete prečítať tu. Tentokrát sme redakčnému testu podrobili Focus s novým 1,6-litrovým benzínovým motorom EcoBoost, ktorý je prepĺňaný turbodúchadlom. Auto so silnejším motorom malo aj lepšiu výbavu, a tak si poďme špecifikovať rozdiely medzi dvomi testovanými Focusmi.
Červený Focus s turbomotorom pod kapotou mal najvyššiu výbavu Titanium. Modrý Focus testovaný koncom leta mal iba o stupeň nižšiu výbavu Sport. Rozdiely teda nie sú až tak dramatické. Na prvý pohľad si všimnete rozdielne poťahy sedadiel. V obidvoch prípadoch však ide štandardne o látku.
Z praktického hľadiska by vám ale vo výbave Sport mohol chýbať tempomat, ktorý je v prípade výbavy Titanium dodávaný sériovo. Ovláda sa pod volantom, takže na jednej strane má verzia Titanium pod volantom ovládanie tempomatu, na druhej rádia. Verzia Sport má ovládanie rádia na volante, zatiaľ čo verzia Titanium má na ramenách volantu rovnaké smerové tlačidla s potvrdzovacím tlačidlom v strede. Tlačidlami na pravom ramene volantu ovládate displej na stredovej konzole, ľavými tlačidlami ovládate displej uprostred prístrojového panelu. Za to však môže príplatkový navigačný systém, nie samotná výbava Titanium, pretože navigácia nie je štandardne dodávaná. Každopádne, je to dosť komplikované a človeku chvíľku trvá, kým si na to zvykne. Problém je zapamätať si, čo sa s čím ovláda, pretože najmä na volante je tých tlačidiel veľmi veľa. Bez tej navigácie v aute s výbavou Sport to bolo jednoduchšie.
Navyše tá navigácia nie je kto vie čo. Má dosť malý displej. Nie že by mi to nejako extra vadilo. Bežne používam navigáciu v mobile, ktorý má ešte menší displej a dovedie ma do cieľa. U vstavaných navigácií sa ale dnes už päťpalcový displej skrátka nenosí. Kvalitou reprodukovaného zvuku vás nepoteší ani audiosústava so šiestimi reproduktormi. Znie na dnešnú dobu podpriemerne a „audiofilov“ asi nepoteší. Pre tých má ale Ford v zozname príplatkovej výbavy aparatúru značky Sony.
Ďalším menej praktickým detailom, ktorý nahráva do karát výbave Sport, je bezkľúčové štartovanie verzie Titanium. Štartovacie tlačidlo s nápisom „Ford Power“ je síce pekný detail, no podľa môjho názoru je bezkľúčové štartovanie úplne zbytočné, pokiaľ auto nemá aj bezkľúčový vstup. Tak či tak musíte kľúčik pohľadať vo vrecku, aby ste si auto odomkli a už keď ten kľúč máte v ruke, bolo by dobré ho zasunúť do spínacej skrinky a naštartovať. Nie, vo výbave Titanium vám už bude iba zavadzať, pretože sa štartuje tlačidlom a kľúč je už zbytočný. Našťastie je za príplatok k dispozícii aj bezkľúčový vstup, takže kľúč stačí mať pri sebe a vôbec sa ním ďalej nemusíte zaoberať.
Motor
Konečne sa dostávame k tomu podstatnému a tým je, ako ináč, nový turbodúchadlom preplňovaný benzínový motor, ktorý z objemu 1,6 litra produkuje 110 kW (150 k). Je to síce len o 25 koní viac, ako má najsilnejšia atmosférická „jedna-šestka“, ktorú sme testovali naposledy, no to, čo robí z tohto Focusu oveľa dynamickejšie auto, je krútiaci moment 240 Nm. Atmosférický motor má až o 80 Nm menej a na ceste je ten rozdiel poriadne cítiť.
Spotreba paliva je napriek výraznému nárastu výkonu takmer identická, v istých podmienkach dokonca nižšia, ako v prípade atmosférického motora. V meste nám palubný počítač ukazoval spotrebu iba okolo siedmich litrov. Slabší motor „žral“ o necelého pol litra viac. Pri výlete mimo mesta sú na tom obidva motory úplne rovnako. Na okreskách sme obom motorom namerali spotrebu okolo šiestich litrov, na diaľnici o liter vyššiu. Silnejší motor ale spolupracuje so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (slabší má „päťkvalt“) a tak pri 130 km/h netočí 3500 ot./min., ale iba 2750 ot./min. Za každých okolností je však motor veľmi dobre odhlučnený.
Jazda
Jazdiť s Focusom je naozaj radosť. Spoza volantu máte pocit, že to auto bolo navrhnuté pre vodiča. Samozrejme, je to priestranné rodinné auto, no vodič sa necíti ako šofér autobusu. Rozsah nastavenia sedenia je naozaj veľkorysý, a tak by nikto nemal mať problém nájsť si komfortnú polohu. Športovejšie založení vodiči ocenia ukážkovo presnú kulisu radenia šesťstupňovej manuálnej prevodovky a presné riadenie. Zatiaľ čo Focus s atmosférickým motorom treba vytáčať, ak od neho náhodou chcete nejaké tie športové výkony, prepĺňaný motor má potrebnú dynamiku už od najnižších otáčok. Nie je to možno taká zábava, ako s atmosférickým motorom vytočeným do vysokých otáčok, no je to väčší komfort. Taktiež sila motora je oveľa väčšia a k dispozícii je ihneď. Napriek prepĺňaniu motor okamžite reaguje na plyn a jeho otáčky stúpajú takmer tak rýchlo, ako u atmosférických agregátov. Opäť sa budem opakovať, no nedá mi nespomenúť, že podvozok Focusu je výborný. Škoda len, že vo Forde mu neveria tak, ako mu veríme my. Stabilizačný systém sa totiž nedá vypnúť. Nuž, bezpečnosť je prvoradá.
Resumé
Ford vyrobil poriadne auto. Zameral sa na všetko to, čo je pre úspech auta kľúčovým. Nový Focus má už tradične vynikajúci podvozok a skvelý motor, ktorý má silu a nie je príliš smädný. Je dosť možné, že ide o najúspornejšiu prepĺňanú benzínovú „jedna-šestku“, ktorá je v súčasnosti na trhu. Focus tretej generácie nastavil vysokú latku aj v oblasti bezpečnosti. Ponúka množstvo elektronických bezpečnostných systémov, ktoré zatiaľ poznáme iba z áut z vyšších tried. Je teda dobré, že sa vo Forde zamerali na to podstatné. Na to, čo auto robí autom. Vzhľadom na dnešné trendy sa mi však zdá, že trochu podcenili multimédiá. Nekvalitným základným audiosystémom a malým displejom navigácie sa možno oberajú o časť zákazníkov podliehajúcich najmodernejším trendom, ktoré diktujú kvalitnú hudbu a obrovský dotykový displej v štýle tabletu.
Základná cena modelu – Ford Focus 1.6 Ti-VCT (77 kW) Trend X: 13 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Focus 1.6 EcoBoost SCTi (110 kW) Titanium: 23 030 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1596 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 5700 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1600-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 8,6 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,7 / 5,0 / 6,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 363 / 1148 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1276 |
Rozmer pneumatík: | 215/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4358 |
Šírka (mm): | 1823 |
Výška (mm): | 1484 |
Rázvor (mm): | 2648 |