Test: Ford B-MAX 1.5 TDCi – ide to aj bez stĺpika

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) – B-MAX je úplnou novinkou automobilky Ford, ktorá týmto modelom rozširuje svoje portfólio veľkopriestorových vozidiel kategórie MPV aj do segmentu B, teda do triedy malých vozidiel. Áno, čítate správne, malých vozidiel. Ford B-MAX vyzerá na pohľad ako veľké auto, no využíva technický základ Fordu Fiesta. Dalo by sa povedať, že je to akýsi „duchovný“ nástupca modelu Fusion.

V tomto segmente kraľuje Opel Meriva. Jej súčasná generácia vyzerá celkom dobre a zaujala oproti sebe sa otvárajúcimi dverami. Ford vedel, že ak chce Merivu prekonať, musí prísť s niečím ešte zaujímavejším, praktickejším a prevratnejším. Myslím, že sa mu to podarilo. Jeho konštruktéri si dali tu námahu a vytvorili kompaktné MPV, ktoré je plne funkčné aj bez B-stĺpika, jedného zo základných stavebných prvkov karosérie automobilov.

Interiér

Pri pohľade na palubnú dosku Fordu B-MAX má človek pocit, že sa pozerá do Fordu Fiesta. Okrem podvozku a motorov teda Fiesta požičala B-MAXu aj palubnú dosku. Toto je však tá najnepodstatnejšia vec na interiéri Fordu B-MAX. Samozrejme, najzaujímavejšia je tá absencia B-stĺpika, tak si teda poďme povedať, či to človeku uľahčí život.

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Povedal by som, že určite áno. Spája sa s ňou množstvo výhod a na prvý pohľad žiadne nevýhody. Dvere sa dajú otvárať v ľubovoľnom poradí. Je jedno, či otvoríte najprv predné alebo zadné. Fungujú nezávisle. Po otvorení oboch dverí vzniká obrovský otvor do kabíny (dĺžka až 1,5 metra). Hlavnou výhodou je lepší prístup k deťom v detských sedačkách, jednoduchšie nastupovanie na zadné sedadlá, prípadne nakladanie väčších predmetov.

Batožinový priestor ponúka v základnom stave 326 litrov, čo nie je extrémne veľa. Netreba však zabúdať, že sa bavíme o aute segmentu B. Sklopením operadiel zadných sedadiel vznikne úložný priestor s objemom 1293 litrov. Operadlá pritom vytvoria s podlahou kufra jednu rovinu.

B-MAX však má v rukáve ešte jedného „žolíka“. Sklopiť dopredu sa dá aj operadlo spolujazdcovho sedadla. Vďaka tomu sa vo Forde B-MAX dajú prepravovať aj predmety s dĺžkou 2350 mm, čiže napríklad surf alebo rôzne nábytky.

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Motor

Motor 1.5 TDCi je novinkou automobilky Ford a pochádza z jej vlastnej konštrukčnej dielne. Nemá žiadny šokujúco vysoký výkon (55 kW/75 k) ale tento motor ma zaujal pohotovými reakciami na plyn a ochotou zrýchľovať už od najnižších otáčok. Pri bežnej jazde sa tento motor javí ako veľmi silný. Stačí maličké pošteklenie plynu a auto veľmi ochotne zrýchľuje. Keď však na plyn zatlačíte poriadne, nič prevratné sa neudeje. Zrýchlenie je v podstate také isté. Ten motor skrátka odovzdáva svoje maximum už pri bežnej jazde.

Na športovú jazdu tento motor určite nie je, no šetriť palivo, to je jeho špecialita. Sám som tomu nechcel veriť, ale po meste som s týmto autom dokázal jazdiť za rovných päť litrov nafty na 100 km. Mimo mesta sa spotreba počas testu pohybovala okolo 4,5 litra.

Motor spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Pri rýchlosti 130 km/h teda točí zhruba 2600 ot./min., čo sa rovná priemernej spotrebe 6,4 l/100 km pri diaľničnom tempe.

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Jazda

Jazdných vlastností B-MAXu sa netreba obávať. Je to predsa Ford. Ešte som nejazdil na žiadnom aute s modrým oválom v logu, ktoré by malo nevydarený podvozok. Samozrejme, kvôli vyššej a ťažšej karosérii možno B-MAX nedrží v zákrutách tak dobre ako Focus alebo Fiesta, ale pochybujem, že sa niekto v tomto aute s deťúrencami v detských sedačkách bude preháňať zákrutami maximálnou možnou rýchlosťou.

Poloha za volantom je prijateľná a na danú triedu očakávaná. Pruženie je dostatočne pevné, no komfortné. Jazda je teda primerane pohodlná. Azda jediným prehreškom voči komfortu na zadných sedadlách je absencia lakťovej opierky na dverách. To je jedna z tých spomínaných nevýhod absencie B-stĺpika, ktoré som spomínal vyššie. Na žiadnu ďalšiu som však nenatrafil.

Resumé

Počas týždňa, kedy sme mali Ford B-MAX k dispozícii, vzbudzovalo toto auto v uliciach Bratislavy veľkú pozornosť. Ľudia sa pristavovali ako keby to bolo nejaké športové auto a boli zvedaví najmä na to otváranie dverí. Všetci do jedného boli nadšení z praktickej stránky veci, no viacerých oklamal B-MAX svojou výškou. B-MAX vnímali ako veľké auto. Určite väčšie ako Focus. Opak je však pravdou.

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Netreba zabúdať, že B-MAX je niečo ako Fiesta s klobúkom. Máte viac priestoru nad hlavou, no batožinový priestor je menší ako v obyčajnom Focuse. Jasné, po sklopení sedadiel vyhráva B-MAX. Jeho veľkou výhodou je tiež možnosť sklopiť spolujazdcovo sedadlo a v neposednom rade tá úžasná prístupnosť zadných sedadiel vďaka absencii B-stĺpika. Focus kombi má však oveľa väčší batožinový priestor ako pred tak aj po sklopení zadných sedadiel.

Základná cena modelu – Ford B-MAX 1.4 Duratec Flair X: 13 332 €

Základná cena testovanej verzie – Ford B-MAX 1.5 TDCi Spirit X: 15 990 €

Registračná daň na testované auto: 0 €

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin
Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin
Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin
Ford B MAX 1.5 TDCi
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

vznetový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1498

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

55 / 3750

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

190 / 1700

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

157

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

16,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

4,8 / 3,8 / 4,1

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

326 / 1293

Objem nádrže (l):

47

Prevádzková hmotnosť:

1307

Rozmer pneumatík:

195/60 R15

Dĺžka (mm):

4077

Šírka (mm):

1751

Výška (mm):

1604

Rázvor (mm):

2489

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Ford