BRATISLAVA 23. novembra (WEBNOVINY) – Slovenským motoristom sa tvary tohto mestského crossovera vrývajú do pamäte od konca roka 2006, kedy na náš trh vstúpilo japonské Suzuki s modelom SX4. Tento crossover je produktom spolupráce Suzuki a talianskeho Fiatu. Obidve automobilky totiž ešte do nedávna spájal americký koncern GM. Fiat pomenoval tento svoj model Sedici, čo v taliančine znamená „šestnásť“ (výsledok rovnice 4×4). Dvojičky SX4 a Sedici prišli na svet v rovnakom čase, no na slovenský trh sa Sedici dostalo v takmer dvojročnom oneskorení.
Teraz má však Sedici trochu navrch. Pri príležitosti uvedenia nového vznetového agregátu do ponuky, prešla jeho predná časť menšou modernizáciou. Nový turbodiesel však dostalo aj Suzuki, podobne ako aj inovované prístroje na palubnej doske.
Interiér
Keďže Sedici si vďaka pohonu všetkých štyroch kolies robí terénne ambície, tomuto účelu bola prispôsobená výška podvozku. S tým súvisí aj vyššia karoséria, z čoho vyplýva vyššie sedenie. Poloha za volantom je pre priemerne vysokých vodičov napriek tomu celkom dobrá, aj keď tí vyšší by ocenili aj pozdĺžne nastaviteľný volant.
Miesta je v aute dostatok. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii približne rovnaký priestor, ako v hatchbacku nižšej strednej triedy. Napríklad ako v nedávno testovanom Brave, už keď sme pri Fiatoch. Sedadlá Brava však disponujú lepším bočným vedením a aspoň nám sa zdali o niečo komfortnejšie. Za Bravom Sedici zaostáva aj vo veľkosti batožinového priestoru. Ten má v základnej konfigurácii 270 litrov a po sklopení zadných sedadiel 670 litrov.
Motor
Dvojlitrový turbodiesel je pod kapotou Sedici novinkou. Disponuje výkonom 99 kW (135 k) už pri 3500 ot./min. a krútiacim momentom 320 Nm, ktorý je dostupný už od 1500 ot./min. V ponuke nahradil starší agregát s objemom 1,9 litra. Novinka je oproti predchodcovi silnejšia o 11 kW a 40 Nm, no na 100 km v kombinovanej prevádzke spotrebuje podľa údajov od výrobcu až o 1,1 litra nafty menej.
Keď sme už pri spotrebe, výrobca udáva, že v meste spotrebuje takéto Sedici 7 litrov nafty na 100 km. Nám sa podarilo zajazdiť dokonca iba za 6,7 litra na 100 km. Mimo mesta sme sa však nevedeli dostať pod 5,4 litrov a výrobca udáva iba 4,6 litra nafty na 100 km.
Okrem nárastu výkonu je azda najmarkantnejšou zmenou lepšia kultúra chodu nového motora. Stále by to však chcelo lepšie odhlučnenie v interiéri, aby posádka nebola obťažovaná nepríjemným dieselovým klepotom, ktorý je stále dosť intenzívny, najmä pri nezahriatom motore.
Jazdné vlastnosti
Na ceste sa Sedici správa ako bežný hatchback s pohonom prednej nápravy. To, že ide o trochu „chlapskejšie“ auto prezrádza iba niečo tuhšie riadenie a radenie, ktorý by mohlo mať o čosi menší odpor. Keďže testované Sedici malo elektronicky pripojiteľný pohon zadnej nápravy, boli sme si ho vyskúšať aj v ľahšom teréne.
Ovládač pohonu má tri polohy. V prvej (2WD) je zadná náprava úplne odpojená. V strednej (AUTO) sa pripoja zadné kolesá hneď ako sa tie predné začnú pretáčať. V tretej (LOCK) je krútiaci moment rozdeľovaný medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50.
Presvedčili sme sa, že Sedici funguje skvelo aj na zablatených poľných cestách a lúkach. Do väčšieho terénu sme sa však s autom neodvážili, keďže dosť limitujúcim faktorom je na tieto účely nízka svetlá výška.
Resumé
Fiat Sedici je to správnou voľbou, pokiaľ raz za čas potrebujete auto s pohonom všetkých štyroch kolies, no väčšinu času trávite v meste, alebo jazdou po asfalte. Pohon všetkých kolies je vypínateľný, takže nemusíte platiť daň vo forme vyššej spotreby, ako v prípade permanentných „štvorkoliek“. Preto by bola škoda kupovať Sedici s pohonom iba prednej nápravy. Ak však potrebujete naozaj terénne auto, tak sa obávame, že Sedici na to nepostačí.
Základná cena modelu – Fiat Sedici 1.6 16v Dynamic 4×2: 12 733 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat Sedici 2.0 MultiJet Emotion 4×4: 19 329 €
Technické údaje:
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk