BRATISLAVA 22. februára (WEBNOVINY) – O dizajne áut tohto typu veľmi nemá zmysel sa rozpisovať. Tieto autá sú navrhované čisto účelne a ich dizajn je v podstate podriadený funkcii. Dizajnéri majú iba málo voľného priestoru na svoje nápady a aj preto sa pri tvorbe tohto modelu Fiat podelil na nákladoch s koncernom PSA. Vznikli tak trojičky Peugeot Expert, Citroën Jumpy a nami testovaný Fiat Scudo. Všetky tri autá sa dizajnovo líšia iba v detailoch. Technicky ide o jedno a to isté auto.
Interiér
Práve interiér osobnej verzie Scuda je jeho najsilnejšou stránkou. Vzhľadom na to, že ide v podstate o auto z kategórie úžitkových vozidiel, ma prekvapila dvojfarebná palubná doska a kvalitná látka nie len na poťahoch sedadiel, ale aj na čalúnení dverí. Za volantom to teda vyzerá útulne, ale Scudo dokáže okrem vodiča odviezť ešte ďalších 7 ľudí. (so zdvojeným sedadlom spolujazdca aj 8).
Interiér je veľmi praktický a variabilný. Ako som už spomínal, je možné objednať si zdvojené sedadlo spolujazdca. Ak vám však stačí 8 miest, namiesto deviatich, získate tak medzi sedadlom spolujazdca a vodičovým sedadlom pomerne veľký priestor. Dá sa tam jednak všeličo odložiť, alebo pohodlne prejsť akoby uličkou dozadu. Nezavadzia tam žiadna radiaca páka ani ručná brzda. Radiaca páka je umiestnená na palubnej doske, blízko pri volante, čo je výborné. Ručnú brzdu má vodič po ľavej ruke.
Vzadu sú dva rady sedadiel. V každom rade sú tri samostatné sedadlá. Nedajú sa však posúvať. Regulovať sa dá iba sklon operadiel. Do posedného radu sa nastupuje jednoduchým odklopením pravého sedadla prostredného radu. Všetkých šesť zadných sedadiel sa dá v prípade potreby vymontovať.
Výhodou Scuda s predĺženým rázvorom je dostatočne veľký batožinový priestor už v základnom stave – 1230 litrov. Nie je teda nutné zbytočne vyberať sedadlá. Po vybratí posledného radu sedadiel sa však úložný priestor zväčší až na 3300 litrov. Ak vyberiete ďalší rad sedadiel, Scudo sa premení na dodávku s kapacitou až 6000 litrov nákladu, čo je šesť kubických metrov.
Motor
Nami testované Scudo bolo poháňane dvojlitrovým turbodieselom s výkonom 88 kW (120 k). Predtým, ako som si sadol za volant, som bol ohľadom dynamických schopností auta vážiaceho takmer dve tony trochu skeptický. Predsa len je 120 koní na takúto hmotnosť trochu málo. Skutočnosť je však iná.
Motor disponuje krútiacim momentom 300 Nm, ktorý vrcholí pri 2000 ot./min. Navyše má Scudo veľmi dobre odstupňovanú šesťstupňovú prevodovku. Nebudete tak teda brzdou premávky ani s naloženým autom.
Výrobca udáva, že takéto Scudo by malo v meste spotrebovať 9,3 litra nafty na 100 km. Vidím to ako veľmi reálnu hodnotu, dokonca by som povedal, že sa dá jazdiť aj úspornejšie. Mimo mesta by si malo auto vystačiť iba s 6,5 litra nafty na 100 km. My sme sa však mimo mesta pohybovali takmer výhradne po diaľnici. Navyše poveternostné podmienky boli dosť zlé. Scudo si od nás vypýtalo rovných 8 litrov.
Jazda
Ako čo najlepšie vyskúšať osemmiestne auto? Ak by som sa sám vozil po meste, bolo by to príkladné plytvanie priestorom a mrhanie paliva. Ľudia natlačení v prostriedkoch MHD by navyše mohli zlostne zazerať. Zozbieral som teda partiu pozostávajúcu z piatich ľudí a vybrali sme sa k moru. Síce vo februári, ale predsa.
Hneď prvá vec, ktorú si človek všimne, ak sa naozaj niekam chystá, je množstvo odkladacích priestorov v interiéri. Scudo v tejto disciplíne exceluje. Ďalší pozoruhodný fakt je kultúra chodu motora a jeho odhlučnenie. Od úžitkových áut sa dá očakávať kadečo, ale Scudo sa v tomto smere správa ako pravý „osobák“. Auto navyše ostáva tiché aj pri vyšších rýchlostiach vďaka šesťstupňovej prevodovke.
Z pohľadu vodiča je Scudo priestranné a komfortné auto. Jazdí sa s ním úplne príjemne. Veľmi podobne, ako s bežným osobným autom. Treba si len zvyknúť na jeho úctyhodné rozmery. Veď bez obrovských spätných zrkadiel je auto široké 1895 mm a na dĺžku má Scudo slušných 5135 mm. Takéto rozmery si vyžadujú zvýšenú opatrnosť najmä v meste a obzvlášť pri parkovaní. Zadný parkovací senzor nám preto dosť chýbal.
Ako som už spomínal, Scudo je komfortné auto. Spoza volantu som mal pocit, že za to vďačí aj mäkšie nastavenému pruženiu. To sa však týka iba prednej časti auta. Po tom, čo sa cestujúci v posednom rade sťažovali na znížený komfort jazdy, som si bol vyskúšať ich miesta. Mali pravdu. Môže za to zrejme tuhšia zadná náprava, ktorá je dimenzovaná na prepravu aj ťažšieho nákladu. Vyriešiť by to však malo príplatkové pneumatické zavesenie zadných kolies s pevnou geometriou a svetlou výškou.
Aj keď zadné sedadlá nie sú až také pohodlné, ako tie dve predné, pasažieri vzadu si ľahko dokážu spraviť pohodlie. Stredné sedadlo v obidvoch radoch sa dá sklopiť. Jeho zadná strana sa potom dá použiť ako stolík, prípadne odkladací priestor nie len na nápoje. Cestujúci v poslednom rade sedadiel si môžu odložiť svoje nápoje pod bočné okno. Konštruktéri tam umiestnili držiaky do „parapetnej“ dosky. Čerešničkou na torte sú výduchy ventilácie v strope so samostatnou reguláciou teploty pre zadnú časť auta.
Resumé
Osobne preferujem malé autá so silným benzínovým motorom, ktoré si ma dokážu získať svojou agilnosťou. Fiat Scudo si ma ale získal úplne inou cestou. Ak máte veľkú rodinu, alebo iba veľa dobrých priateľov a radi jazdievate na výlety autom, nepoznám lepšie riešenie. Zabudnite na klasické MPV stojace na podvozkovej plošine hatchbacku nižšej strednej triedy, ktoré vám oproti jeho kombi verzii dokážu ponúknuť akurát tak viac zbytočného priestoru nad hlavou. Scudo je naozaj priestranné auto s ôsmimi plnohodnotnými sedadlami a cenou pritom konkuruje spomínaným menším MPV, ktoré sú odkázané na kadejaké núdzové sedadlá skryté v podlahe batožinového priestoru. Väčšinou tiež býva pravidlom, že ak zaplníte aj batožinový priestor, k dispozícii máte už iba päť miest. A pamätajte, čím viac ľudí, tým viac zábavy.
Základná cena modelu – Fiat Scudo Combi 1.6 Multijet Standard L1: 19 760 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat Scudo Combi 2.0 Multijet Family L2: 22 530 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1997 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 88 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 300 / 2000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,8 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 9,3 / 6,5 / 7,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 1230/ 3300 / 6000 |
Objem nádrže (l): | 80 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1919 |
Rozmer pneumatík: | 215/60 R16 |
Dĺžka (mm): | 5135 |
Šírka (mm): | 1895 |
Výška (mm): | 1980 |
Rázvor (mm): | 3122 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk