Test: Dacia Lodgy 1.5 dCi – Slovákov sen

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať

BRATISLAVA 18. septembra (WEBNOVINY) – Daciu si väčšina ľudí spája s legendárnym modelom 1300, čo bol vlastne Renault 12 vyrábaný v Rumunsku na základe licencie od Renaultu. Za socializmu sa k nám dostávali prevažne Dacie. Originálnych Renaultov 12 z Tuzexu bolo menej. Na tú dobu teda bola Dacia 1300 skvelým autom, no vývoj akosi nenapredoval a postupne táto značka upadla do zabudnutia.

Veľký „comeback“ táto rumunská automobilka zažila s predstavením modelu Logan. Aby ho vyvinula, opäť sa spojila s francúzskym Renaultom, čo jej len a len pomohlo. Napriek tomu, že Logan v podstate nedokázal zaujať ničím okrem priaznivej ceny, to bol mimoriadne úspešný model. Vďaka Loganu Renault zistil, že do Dacie sa oplatí investovať, a tak prišlo Sandero, neskôr megahit Duster.

Dnes tu máme Lodgy. Je už tradične lacná, ešte väčšia, ako ktorákoľvek Dacia doposiaľ a navyše vyzerá celkom zaujímavo. Aj keď dizajnovú štúdiu Dacie Lodgy zrejme predstavoval kváder, ktorý potom konštruktéri aerodynamicky optimalizovali, na tomto novom MPV sa dá nájsť niekoľko zaujímavých dizajnových prvkov. Auto má celkom sympatický „výraz tváre“, no najviac ma upútali asi zadné svetlá. Vzdialene mi pripomínajú americké autá z 50-tych rokov minulého storočia. Všetky mali vzadu obrovské „plutvy“, dizajn pripomínajúci najnovší vynález – prúdové lietadlá a podobne tvarované svetlá.

Interiér

Vo vnútri je cítiť veľký pokrok. Jasné, stále je to lacné auto, a tomu je prispôsobený aj výber použitých materiálov, no je to asi tak o dva levely vyššie ako pôvodná Dacia Logan. Je pravda, že nami testované auto malo najbohatšiu výbavu Exception, no dvojfarebná palubná doska a stredová konzola s čiernym klavírnym lakom a chrómovaným lemovaním? To som od Dacie nečakal. Rovnako ani 7-palcový dotykový displej na stredovej konzole, ktorý obsahuje dokonca aj navigáciu. Bohužiaľ, automatickú klimatizáciu ani tempomat v Dacii ešte stále nevynašli. Lodgy má iba obmedzovač rýchlosti. Nikdy ho nepoužijete, ale má ovládanie na volante.

Toľko k dizajnu interiéru a k výbave. Na rade je priestor a ten je nekonečný. Je to jeden obrovský hangár na kolesách. Jasné, nie je to Mercedes Viano ani Lancia Voyager, ale je to naozaj veľké auto. V sedemmiestnej konfigurácii sa toho veľa do kufra nezmestí, no zato aj na sedadlách v treťom rade môžu bez problémov sedieť dospelí ľudia. Nastupovanie nie je najjednoduchšie, ale teoreticky má Lodgy sedem plnohodnotných miest na sedenie. Dokonca sú vzadu aj držiaky na poháre a aj úplne zadné bočné okienka sa dajú vyklápať.

V päťmiestnej konfigurácii už máte k dispozícii až 827 litrov priestoru na batožinu, čo je naozaj viac než dosť. Problémom je iba tretí rad sedadiel. Zadná lavica sa síce dá sklopiť aj úplne vybrať, no neschováte ju do podlahy, ako u niektorých sofistikovanejších konkurentov. Nikam neskryjete ani druhý rad sklopených sedadiel. Dacia ponúka iba pomerne primitívne riešenie – priviazať tretí rad sedadiel, ktorý pridržiava druhý rad, o predné sedadlá, čo značne obmedzuje úložný priestor.

Dacia tvrdí, že po sklopení sedadiel v druhom aj treťom rade sa do Lodgy zmestí až 2617 litrov nákladu. Je to teda naozaj pojazdný sklad, no zmestilo by sa tam toho ešte viac, keby boli sedadlá skladnejšie. Na druhej strane – dobre sa na nich sedí. Keby sa dali schovať do podlahy, asi by museli byť menšie, inak tvarované a už by možno neboli tak pohodlné.

Motor

Keď otvoríte kapotu na Dacii Lodgy, zbadáte motor s nápisom Renault. V našom prípade to bol dobre známy štvorvalcový turbodiesel 1.5 dCi. V nami testovanom aute bol naladený na 79 kW (107 k), čo z neho robí najsilnejšiu pohonnú jednotku pre Daciu Lodgy. Musím povedať, že keď sa turbo nadýchne, motor pekne tlačí do sedačiek.

Dynamika Dacie Lodgy s týmto motorom je úplne postačujúca. Príjemným prekvapením je však spotreba paliva. Mimo mesta sa dá s ľahkou nohou jazdiť aj za 4,5 litra. Bežným štýlom však treba rátať so spotrebou pohybujúcou sa okolo piatich litrov. V meste je to zhruba o liter viac.

Motor je skombinovaný so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, takže na diaľnici pri 130 km/h motor točí pohodových 2250 ot./min. Pri ustálenej 130-tke palubný počítač ukazuje priemernú spotrebu 6,4 litra nafty na 100 km.

Jazda

Jazdné vlastnosti sú asi posledná vec, ktorá zaujíma potenciálneho kupca takéhoto auta. Konštruktéri sa teda nemuseli sústrediť na túto oblasť a mohli koncentrovať svoje úsilie inam. Napriek tomu Lodgy nejazdí zle. V zákrutách sa nijako výrazne nenakláňa a za jej volantom vám istota chýbať nebude. Problém je podľa mňa iba v samotnom posede za volantom. Sedí sa dosť vysoko a sedadlá nemajú takmer žiadne bočné vedenie.

Resumé

Svoju prácu mám rád, no na tento test som nejako netešil. Lodgy nie je typ auta, o ktorom by som sníval a ani značka Dacia mi veľa nehovorí. Po týždni strávenom s týmto autom som však prišiel na to, že mu v podstate nič nechýba. Aj na manuálnu klimatizáciu som si zvykol, aj obmedzovač rýchlosti som sa naučil používať ako tempomat. Stačí si nastaviť rýchlosť, ktorou chcete ísť, ako maximum a potom si uvoľniť nohu na plynovom pedáli. Je jedno, ako veľmi ho budete tlačiť. Nevýhoda oproti tempomatu je ale to, že tú nohu tam musíte mať.

A viete čo je ešte na tomto aute úplne super? Že vám ho nikto nebude závidieť. Dokonca ani náš štát. Nemusíte platiť žiadnu registračnú daň – aj s najsilnejším motorom je Lodgy tesne pod limitom. Každopádne, za dané peniaze nezoženiete väčšie nové auto, a tak keď máte veľkú rodinu, alebo so sebou proste stále niečo vozíte, Lodgy bude voľbou rozumu. Je lacná, úsporná a nekonečne veľká.

Základná cena modelu – Dacia Lodgy 1.6i Access 5 miest: 8 990 €

Základná cena testovanej verzie – Dacia Lodgy 1.5 dCi (79 kW) Exception 7 miest: 15 390 €

Registračná daň na testované auto : 0 €

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

radový, vznetový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1461

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

79 / 4000

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

240 / 1750

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

175

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

11,6

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

5,3 / 4,0 / 4,4

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

207 / 827 / 2617

Objem nádrže (l):

50

Prevádzková hmotnosť:

1280 – 1337

Rozmer pneumatík:

195/55 R16

Dĺžka (mm):

4498

Šírka (mm):

1751

Výška (mm):

1679

Rázvor (mm):

2810

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Dacia