BRATISLAVA 24. mája (WEBNOVINY) – Dacia Duster už nie je žiadnou novinkou, no ľudia sú však na toto auto stále zvedaví. Rukami mi prejde množstvo zaujímavých áut, no moji známi sa ma aj tak najviac pýtajú na Duster. Na Webnovinách sme mali možnosť Duster testovať už minulého roku a výsledkom bol suverénne najčítanejší test spomedzi všetkých doteraz uverejnených.
V duchu si už isto pospevujete pesničku od No Name s názvom „Čím to je?“, tak si teda poďme povedať, čo je to ten Duster vlastne zač. Je to veľké, vyzerá to celkom bojaschopne a ako vieme z televíznej reklamy, nestojí to ani toľko, čo kabelka. Práve cena Dusteru je s najväčšou pravdepodobnosťou dôvodom tak veľkého záujmu o toto auto. Niekedy mám totiž pocit, ako keby sa Slováci pri výbere nového auta riadili iba cenou.
Ďalším lákadlom je bezpečnosť. Dacia Duster je veľké a vysoké auto. Pôsobí robustne a veľa ľudí si preto myslí, že takéto auto musí byť aj mimoriadne bezpečné. V skutočnosti to tak ale vôbec nie je. V čase, kedy je päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP považovaných za úplnú samozrejmosť, Duster získal iba tri. Je však pravdou, že ochrana cestujúcich pri náraze je na celkom dobrej úrovni. Duster stratil body najmä pri ochrane chodcov (problém väčšiny SUV a off-roadov) a za absenciu prvkov aktívnej bezpečnosti (ako napríklad ESP) v štandardnej výbave.
Motor
Ďalším lákadlom môže byť nízka spotreba paliva. Tiež veľmi dôležité kritérium pri výbere nového auta. V prípade Dacie Duster však dokáže spotrebou zaujať iba teraz testovaná dieselová verzia. Podľa našich skúseností by ste v meste nemali prekročiť hranicu 7,5 litra nafty na 100 km a mimo mesta by sa spotreba paliva nemala vyšplhať nad šesť litrov. Nie je to síce ohurujúco nízka spotreba, no určite je to lepšie, ako benzínový motor, ktorý počas nášho testu v meste spotreboval viac ako 10 litrov a mimo neho približne 8 litrov benzínu na 100 km.
Motor navyše viac vyhovuje autu aj po charakterovej stránke. Aj keď 1,5-litrový turbodiesel nemá sily na rozdávanie, má dostatok krútiaceho momentu a to sa k off-roadovo ladenému Dusteru hodí viac, ako „udýchaná“ benzínová „jedna-šestka“.
Jazda
Už v minulom teste sme Duster pochválili za jeho nadpriemerné nadanie v teréne. Pri našom druhom stretnutí s týmto autom sme sa iba utvrdili v dôvere jeho schopnostiam. Iba dodám, že aj v teréne mi viac k tomuto autu pasuje 1,5-litrový naftový motor.
Ani na ceste to s Dusterom nie je zlé. Vďaka širokému rozchodu kolies a relatívne tvrdému pruženiu sa v zákrutách ani nenakláňa tak, ako by ste to možno od auta týchto rozmerov čakali. Duster tiež musím pochváliť za filtrovanie nerovností. Je v tom vynikajúci. Zrejme prešiel kvalitným školením v domácom Rumunsku.
Resumé
Ak sa na auto pozeráte ako na spotrebný tovar a nepotrpíte si na luxus a prestíž, Duster by mohlo byť auto pre vás. Samozrejme, ak hľadáte šikovný off-road, ktorý sa len tak hocičoho nezľakne. Ak ale hľadáte SUV, v ktorom by ste mohli sedieť vyššie ako ostatní a získali tak pocit nadradenosti, Duster nie je pre vás. Do Dacie sa totiž nehodí výraz tváre typu „Som Niekto“. Je tu však ešte možnosť, že sa vám to auto jednoducho páči. Áno, uznávam, dizajn Dusteru je celkom vydarený. Ak teda cítite, že Duster proste musíte mať, nezabúdajte na jeden nenápadný detail – antikoróznu ochranu. Tou sa v Dacii veľmi netrápia, takže počítajte s tým, že Duster začne „kvitnúť“ už o pár rokov. Neviem či je to však podstatné, pri dnešnom tempe obmieňania áut. Každopádne, recenziu by som ukončil veľavravným výrokom, ktorý robí zo všetkých negatív tohto auta iba nepodstatné detaily a ktorým sa vlastne končia všetky debaty o tomto aute: „Za tú cenu…“
Základná cena modelu – Dacia Duster 1.6 16v 4×2 Access: 9 990 €
Základná cena testovanej verzie – Dacia Duster 1.5 dCi 80 kW 4×4 Exception: 16 390 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1461 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 80 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 168 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,5 / 5,3 / 5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 408 / 1570 |
Objem nádrže (l): | 50 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1294 |
Rozmer pneumatík: | 215/65 R16 |
Dĺžka (mm): | 4315 |
Šírka (mm): | 1822 |
Výška (mm): | 1695 |
Rázvor (mm): | 2673 |