BRATISLAVA 30. októbra (WEBNOVINY) – Predstavte si, že by niekto prišiel s lepším šampanským, ako je to originálne francúzske. Mohlo by chutiť inak, ale originál je originál. Viem si preto predstaviť, ako sa muselo tváriť vedenie automobilky Citroën v časoch, kedy zistilo, že najnovším módnym trendom sú crossovery a SUV-čka. Určite z toho museli byť tak trochu vyvedení z miery. Prečo? No lebo Citroën sa vo svete preslávil ako výrobca mimoriadne komfortných automobilov a ľudia zrazu začali túžiť po „komforte“, no napriek tomu nie po Citroënoch.
Samozrejme, že SUV nie sú len o komforte (klasické limuzíny sú aj tak komfortnejšie), no proste nedalo sa nič robiť. Je to módny trend, a tak aj v Citroëne jedného dňa rozhodli, že budú predávať SUV. Podobný problém mal aj Peugeot, sesterská spoločnosť Citroënu v rámci koncernu PSA, no napriek tomu sa im zdal vývoj úplne nového auta nerentabilný. Potrebovali teda vhodného partnera, s ktorým by mohli v tejto oblasti spolupracovať.
Japonská automobilka Mitsubishi má dlhoročné skúsenosti s terénnymi automobilmi, ktoré navyše vo svojej triede patria medzi tie najlepšie. Francúzi teda oslovili Japoncov a spolupráca bola na svete. Na báze Mitsubishi Outlander druhej generácie vznikol Citroën C-Crosser a sesterský Peugeot 4007.
Po piatich rokoch výroby ale nastal čas na zmenu. Prichádza Citroën C4 Aircross. Nie je to priamy nástupca modelu C-Crosser, keďže je to o čosi menšie auto, no v ponuke automobilky Citroën však tento kompaktný model prakticky vystriedal relatívne veľké SUV, ktoré sa zrejme nestretlo s až tak veľkým úspechom, ako Citroën očakával. Kto vie, možno sa aj Citroën C-Crosser dočká nástupcu, no teraz je tu C4 Aircross, ktorý je v súčasnoti opäť jediným Citroënom s pohonom 4×4.
Interiér
Ako už bolo povedané, Citroën C4 Aircross je v podstate Mitsubishi ASX s elegantným oblekom, ktorý mu ušil Citroën. Dizajn je teda čistokrvný francúzsky, čo vidno na prvý pohľad, no technika je japonská. Japonský je aj interiér. Ten je totiž do poslednej bodky prebratý z Mitsubishi ASX. Iné je iba logo na volante, pričom aj ten volant je z Mitsubishi.
Nevadí, veď „ASX-ko“ je v pohode auto. Dokonca je jeho interiér až prekvapivo priestranný (rázvor je totiž zhodný s Mitsubishi Outlander/ Citroën C-Crosser/Peugeot 4007) a v najvyššej výbave aj naozaj luxusný. Na interiéri Mitsubishi ASX mi v podstate vadila iba jediná vec, ktorú bohužiaľ prevzal aj Citroën C4 Aircross. Kameňom úrazu je multimediálny systém.
Multimediálny systém s navigáciou NaviDrive je dosť…divný. Jeho parametre sú ale veľmi fajn – 7-palcový dotykový displej, pevný disk s kapacitou 40 GB pre mapy, pričom 10 GB je vyhradených pre vašu hudbu a premietanie obrazu z cúvacej kamery. CD mechanika prehráva všetky možné druhy CD a dokonca aj DVD. Vkladanie diskov je veľmi efektné – mechanika je skrytá za veľkým displejom, ktorý sa pred vložením disku celý pekne odklopí.
Vadilo mi však, že tento systém sa vôbec nedá vypnúť. Vždy to proste hrá. Nevedel som dať ani pauzu pri prehrávaní CD. Ak vám to proste lezie na nervy, dá sa to iba stíšiť. Neprišiel som ani na to, ako sa dá nastaviť zvuk (výšky, basy). Asi tam taká možnosť ani nie je. Navyše kvalita signálu rádia tiež nie je kto vie čo…
Motor
Nami testovaný Citroën C4 Aircross bol vybavený najsilnejším motorom z ponuky. Ide o 1,8-litrový turbodiesel, ktorý taktiež pochádza z dielne japonskej automobilky s tromi diamantmi v logu. Je to naozaj skvelý motor, za ktorý Mitsubishi získalo niekoľko ocenení. Ide totiž o prvý vznetový motor s variabilným časovaním ventilov na svete. Zároveň sa môže pochváliť mimoriadne nízkym kompresným pomerom, iba 14,9:1, čo je iba o niečo viac, ako má najnovší rekordér – Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D.
Vďaka nízkemu kompresnému pomeru je chod tohto motora veľmi kultivovaný. Je ale aj úsporný? Ťažko povedať. Palubný počítač sa cez noc vždy vynuluje. Ale pri jazde v meste sa spotreba paliva väčšinou pohybovala okolo siedmich litrov, čo vzhľadom na veľkosť auta a výkon 150 koní nie je vôbec zlé.
Mimo mesta sa dá jazdiť zhruba za 6,5 litra nafty na 100 km. To však neplatí pre diaľničné presuny. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor síce iba 2600 ot./min. pri zaradenej šestke, no počas nášho testu sme odmerali spotrebu 7,4 litra nafty na 100 km.
Jazda
Opäť sa vrátim k Mazde CX-5, o ktorej sme písali minulý týždeň. Posed za volantom Citroënu C4 Aircross je typický pre autá tejto kategórie. Mazda nám ale dokázala, že to sedenie môže byť aj lepšie. Riadenie Citroënu si však zaslúži pochvalu. Je dosť tuhé, čo autu tohto kalibra pristane. Radenie je veľmi presné, no dráhy radiacej páky sú dosť dlhé.
Dojmy z jazdy v novom Citroëne C4 Aircross sú teda vcelku pozitívne. Auto je veľmi komfortné, ako sa na správny Citroën patrí a vďaka pohonu 4×4 s možnosťou uzávierky medzinápravového diferenciálu, ktorý v tomto režime rozdeľuje krútiaci moment motora medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50, sa nemusíte báť ani ľahšieho terénu.
Resumé
Ako teda zhodnotiť toto japonsko-francúzske SUV? Podľa mňa je to veľmi vydarená kombinácia. Citroën C4 Aircross využíva kvalitnú a spoľahlivú techniku Mitsubishi ASX, pričom je odetý do krásnej karosérie s typickým francúzskym zmyslom pre detail. Interiér tiež nie je na zahodenie. Je priestranný a s kvalitným koženým čalúnením, ktorého vôňa krásne napĺňa celý interiér, pôsobí luxusne. Okamžite by som ale zahodil nevydarený multimediálny systém NaviDrive. Tam je ale pomoc naozaj jednoduchá – stačí si za neho nepriplatiť.
Základná cena modelu – Citroën C4 Aircross 1.6i 2WD Attraction: 17 990 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 Aircross 1.8 HDi 4WD Exclusive: 29 490 €
Registračná daň na testované auto: 397 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1798 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 110 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 300 / 2000-3000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 198 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,5 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 6,8 / 4,9 / 5,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 416 / 442 / 1952 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1495 |
Rozmer pneumatík: | 225/55 R18 |
Dĺžka (mm): | 4340 |
Šírka (mm): | 1800 |
Výška (mm): | 1625 / 1635 |
Rázvor (mm): | 2670 |