BRATISLAVA 12. septembra (WEBNOVINY) – Nie, toto nie je veterán, aj keď tak možno vyzerá. V podstate je to legendárny Lotus 7, ktorý v roku 1957 navrhol slávny konštruktér Colin Chapman. Vždy tvrdil, že kľúčom k úspechu je nízka hmotnosť. Poznám túto jeho filozofiu už dlhé roky a poznám aj jeho skvelé štvorkolesové výtvory, no kým som sa nezviezol s týmto krásavcom, nevedel som si predstaviť, do akej miery môže byť nízka hmotnosť obrovskou výhodou.
Lotusu sa podarilo s modelom „Seven“ urobiť naozaj veľkú dieru do sveta. V tom čase to bolo ozajstné pretekárske auto, s ktorým sa dalo jazdiť po bežných cestách. Z Lotusu 7 sa teda veľmi rýchlo stal fenomén. Keď ho táto britská automobilka prestala v roku 1972 vyrábať, o rok neskôr odkúpila spoločnosť Caterham práva na toto auto, aby sa mohlo vyrábať aj naďalej. Samozrejme, Caterham nebol jediný. Postupom času začalo vyrábať vlastné „Sedmičky“ vyše 160 rôznych firiem, no Caterham ako jediný vlastní práva na označenie „Seven“.
Lotus 7 teda vďaka spoločnosti Caterham žije dodnes a môžete si ho kúpiť ako nové auto. Na Slovensku je však automobilka Caterham úplným nováčikom. Na náš trh vstúpila iba minulý rok prostredníctvom spoločnosti Rotos Racing s.r.o.
Interiér
Keď som si toto auto preberal v Rotos Racingu na Račianskej ulici v Bratislave, bol som tak trochu v rozpakoch. Caterham je tak odlišný od všetkého, v čom som doteraz sedel, že som si v prvom momente veľmi nevedel predstaviť naše spolunažívanie. Dokonca mi museli predviesť správny postup nastupovania do tohto nevšedného auta. Ide totiž o sériu gymnastických úkonov – musíte sa zaprieť o tie správne body (nie o krehký blatník zadného kolesa) a zasunúť sa dovnútra. Keď som to najprv skúšal len tak, intuitívne, jedna noha mi ostala vonku a už bol problém dostať ju dnu.
Nevadí, po krátkej inštruktáži mám nacvičené nastupovanie aj vystupovanie, ktoré je na rozdiel od môjho spôsobu rýchle, efektívne a nie tak dehonestujúce. Jedno je isté – za ergonómiu dnes Caterham žiadne ocenenie nedostane. Sedadlá sa dajú posúvať. To je všetko. Žiadne nastavovanie sklonu operadla, nebodaj výšky sedadla. Sedíte prakticky na zemi. Rukou sa bez problémov dokážete dotknúť zeme. Miniatúrny volant sa tiež nedá nijako nastavovať. Interiér je celkovo dosť úzky. Nebyť dverí, ktoré sa dajú veľmi jednoducho a rýchlo demontovať, ľavý lakeť mi visí von z auta. A to je verzia SV, ktorú sme testovali, ešte o 14 centimetrov širšia, ako štandardná verzia Roadsport.
Keď už som pohodlne usadený za volantom, prichádza druhá časť inštruktáže. Predtým, ako som mohol vyraziť, ma predajca oboznámil s funkciou každého jedného tlačidla v interiéri a prešiel so mnou prakticky kompletný manuál na obsluhu auta. Nekonečné čakanie pred vytúženou jazdou? Ani nie. Trvalo to asi tak tri minúty. Na palubnej doske Caterhamu je totiž iba 12 tlačidiel. To je všetko.
Caterham je maximálne jednoduchý. Nemá žiadne rádio, nie to ešte navigáciu. Všetkých 12 tlačidiel totiž súvisí iba s obsluhou auta – svetlá, stierače a podobné veci. Nie je tu žiadna luxusná výbava. Okrem kúrenia.
Motor
Jednoduchosť panuje aj motorovému priestoru. Už len samotná kapota – márne by ste hľadali nejakú páčku v kabíne, ktorou sa otvára. Na aute ju držia iba štyri poistky, pričom dve fungujú na pružinovom princípe. Krásna a jednoduchá mechanika. Odistíte štyri poistky a kapotu neotvoríte, ale celú ju dáte nabok. Ľahučký plech neváži takmer nič. Naskytne sa vám pohľad na atmosféricky plnený štvorvalec značky Ford, ku ktorému je skvelý prístup z každej strany.
V našom prípade išlo o motor s objemom 1,6 litra. Je to v podstate ten istý motor, ktorý by ste našli aj pod kapotou vášho rodinného Fordu Focus. Akurát, že je uložený pozdĺžne a poháňa zadné kolesá. Má výkon 92 kW (125 k), čo nie je síce žiaden zázrak, no Caterham váži iba 550 kg, takže na stovku sa dostane toto auto aj s obyčajnou „jedna-šestkou“ pod kapotou za skvelých 5,9 sekundy.
Spotreba paliva je asi to posledné, čo človeka v prípade takéhoto auta zaujíma. Nedá mi ale nespomenúť, že tento športiak dokáže jazdiť relaxačným štýlom za päť litrov na sto kilometrov. Samozrejme, auto nemá palubný počítač, takže spotrebu si musíte odmerať klasickým spôsobom a ani vám nič neukáže, na koľko kilometrov vám ešte postačí benzín, ktorý máte momentálne v nádrži.
Jazda
Dovolím si tvrdiť, že taký zážitok z jazdy, ako dokáže sprostredkovať Caterham, neponúka žiadne iné auto na svete. Riadiť Caterham totiž znamená zažívať ničím nefalšovanú radosť z šoférovania auta, ktorú už dnes asi neposkytuje žiadne iné auto. Neviem koľko výnimiek musela automobilka Caterham dostať, aby mohla tieto autá bez ABS, ESP, či akýchkoľvek iných elektronických pomôcok a airbagov predávať aj dnes, no rozhodne to stálo za to.
Každú jednu vec, ktorú v Caterhame urobíte, cítite. Každý jeden váš zásah do hociktorého z ovládacích prvkov auta vnímate oveľa intenzívnejšie, ako v ktoromkoľvek novom, teda utlmenom a sterilnom aute. Riadenie nemá posilňovač a je až neuveriteľne komunikatívne, no možno by ani nemuselo byť. Kolesá totiž vidíte. To sa vám proste nestane v žiadnom inom aute. Krásne vidno, ako pracuje pruženie a presne viete, čo kolesá robia. Vidíte na koľko sú vytočené. Neviem si predstaviť auto, v ktorom by sa ľahšie hľadali apexy zákrut.
Posilňovač nemajú ani brzdy. Dajú sa krásne dávkovať, aj keď ich prvotný nástup kvôli absencii posilňovača nie je taký, aký by ste možno čakali. Kulisa radiacej páky je neuveriteľne presná. Caterham má asi najkratšiu radiacu páku, akú som kedy videl. Radenie ide tuho. Presne tak, ako to od auta tohto typu očakávate. Pruženie je dosť tvrdé, no nevymláti z vás dušu. Pravdupovediac som čakal ešte niečo tvrdšie.
Keďže ovládanie Caterhamu je také bezprostredné, presne viete, čo auto v danom okamihu robí. Preto je jednoduché jazdiť s ním rýchlo. Samozrejme, pri rýchlosti 100 km/h je už v kabíne dosť veľký vietor a hluk, no ak chcete, s Caterhamom sa dá ísť neuveriteľne rýchlo. Jasné, „maximálka“ je 180 km/h, ale nie je umenie jazdiť rýchlo na rovinkách. Práve v zákrutách je Caterham vďaka nízkej hmotnosti, nízkemu ťažisku a širokému rozchodu kolies šialene rýchly. Navyše, vždy robí presne to, čo od neho chcete.
V kritických situáciách je dlho neutrálny a pokiaľ si to vyslovene neželáte, nie je zákerne pretáčavý. Ak aj nejaký ten šmyk príde, ľahko sa dá zrovnať. Hovorím, to auto robí vždy presne to, čo chcete a ak by aj došlo k nejakej krízovej situácii, presne viete, čo sa deje. Vtedy stačí správne zakročiť. Nesmiete sa ale ostať vystrašene prizerať. V tomto aute je jedine vodič zodpovedný za jeho smer a nezachráni ho žiadna elektronika. Skrátka adrenalín.
Resumé
Caterham nie je auto. Je to stroj, ktorý generuje radosť. Či už z dokonalých jazdných vlastností a šokujúcej rýchlosti, alebo z pohodovej jazdy s vetrom vo vlasoch. Rozhodne to ale nie je auto, s ktorým jazdíte z miesta A do miesta B a raz za mesiac ho šupnete do umyvárky. Táto „cestná motokára“ si vyžaduje špeciálny prístup, no odmení sa vám neuveriteľnými zážitkami.
Cena tohto auta nie je najnižšia vzhľadom na jeho jednoduchosť, no tým, aký dojem vzbudzuje, sa radí do kategórie áut s cenou tak od 150 000 € vyššie. A že či sa po Caterhame obzerajú kočky? Nie, ľudia si vás nebudú všímať. Ľuďom doslova padajú sánky a vyťahujú mobilné telefóny, aby si mohli spraviť fotku, či video.
Smutné je na tom iba to, že Caterham si asi nikto nekúpi ako jediné auto. Musí vám byť jasné, že to nie je to najpraktickejšie auto na svete. Je to auto pre radosť a na voľné chvíle. Nie každý z nás však má na druhé auto a vedia to aj v Rotos Racingu. Preto fungujú aj ako požičovňa. Na to, aby ste zažili ten najautentickejší pocit z riadenia auta teda nemusíte minúť celoživotné úspory. Ak ale predsa len túžite po vlastnom Caterhame a nie ste „ľaví“, Caterham sa predáva aj ako „skladačka“. Auto vám príde domov v škatuliach a zložíte si ho sami v garáži. Dá sa tak ušetriť približne 3000 €.
Základná cena modelu – Caterham 7 Roadsport 120: 28 990 €
Základná cena testovanej verzie – Caterham 7 Roadsport SV 120: 31 990 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1600 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 92 / 6100 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 160 / 5350 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 5,9 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km): | 6,8 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | na drobnosti |
Objem nádrže (l): | 30 |
Prevádzková hmotnosť: | 550 |
Rozmer pneumatík: | 185/60 R14 |
Dĺžka (mm): | 3380 |
Šírka (mm): | – |
Výška (mm): | 1115 |
Rázvor (mm): | 2225 |