BRATISLAVA 14. júna (WEBNOVINY) – Vždy, keď vyberám fotky, ktoré použijem do fotogalérie, snažím sa vybrať také, aby na nich auto vyzeralo čo najlepšie. Pri Alfe MiTo to však bolo naozaj jednoduché. To auto proste vyzerá skvelo. Z každého uhla pohľadu. Teda aspoň podľa mňa. Vo všeobecnosti však už dlhé roky platí, že dizajn je veľmi silnou stránkou nie len talianskych automobiliek, ale obzvlášť Alfy Romeo, ktorá v tomto roku oslavuje 100 rokov od svojho vzniku. Alfa Romeo MiTo je teda ďalší z mnohých modelov, ktoré sa im po dizajnovej stránke vydarili. Poďme sa však na najmenšie Alfa Romeo pozrieť detailnejšie.
Interiér
Aj v interiéri je MiTo typickou Alfou Romeo. Všetko je na pohľad pekné, no musím podotknúť, že kvalita vypracovania nie je na takej úrovni, ako napríklad vo väčšej Alfe 159. Skôr mi MiTo vo vnútri pripomínalo Fiat Grande Punto, v ktorom má auto technický základ.
V MiTe sa sedí veľmi dobre. Sedadlá sú pohodlné a majú dobré bočné vedenie. Aj keď ide iba o trojdverové auto, ani zadné sedadlá nie sú nepoužiteľné. Dokonca ani nastupovanie dozadu nie je až také komplikované. Batožinový priestor má v základnom stave objem 270 litrov.
Motor
Keď nerátame horúcu novinku – Alfu Romeo Giulietta, Alfa MiTo je najnovším modelom tejto talianskej automobilky. V predaji je však už nejaký ten piatok, no prednedávnom sa pod kapotu MiTa nasťahovali nové motory. Ide o 1,4 litrové agregáty s prívlastkom MultiAir. Tie majú oproti svojim alternatívam bez tejto technológie o 10% vyšší výkon, o 15% vyšší krútiaci moment a o 10% nižšiu spotrebu paliva.
Tajomstvo úspechu technológie MultiAir spočíva v tom, že konštruktérom sa podarilo odstrániť priamu mechanickú väzbu medzi vačkovým hriadeľom a sacími ventilmi. Tá bola nahradená elektrohydraulickým aktuátorom vybaveným solenoidovým ventilom, ktorý je schopný otvárať sací ventil do značnej miery nezávisle na polohe vačkového hriadeľa a predovšetkým nezávisle od ostatných valcov. Výrazne sa tak skvalitňuje a spresňuje regulácia cirkulácie vzduchu a výfukových plynov. Zjednodušuje sa tiež mechanická konštrukcia motorov, pretože odpadá nutnosť použitia vačiek ovládajúcich sacie ventily. Tak isto nie je potrebný zložitý mechanizmus variabilného časovania ventilov ani EGR ventil, pretože systém je schopný značného prekrytia otvorenia sacích aj výfukových ventilov a tým nízkostratovej vnútornej recirkulácie v oveľa väčšej miere, ako to dokážu najlepšie systémy s variabilným časovaním ventilov.
Nám sa do rúk dostala najslabšia verzia tohto motora, ktorá s atmosférickým plnením dosahuje výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 130 Nm. Nejde síce o žiadne dych berúce výkony, no motor pôsobí odhodlane. Najmä v režime Dynamic. MiTo totiž disponuje elektronickým systémom DNA, ktorý v závislosti od zvoleného režimu mení charakteristiku stabilizačného systému, reakcie na plyn a účinok posilňovača riadenia. Nedá mi nespomenúť tiež nádherný zvuk, ktorý príjemne dokresľuje charakter auta typický pre Alfu Romeo.
So spotrebou paliva je to však trochu ináč ako udáva výrobca. Ten hovorí, že v meste takémuto MiTu postačí iba 7,5 litra benzínu na 100 km a mimo neho dokonca spotrebuje iba 4,7 litra paliva na 100 km. V praxi sa spotreba paliva nami testovaného auta pohybovala od 7 do 8,5 litra benzínu na 100 km v mestskom cykle. Mimo mesta to potom bolo okolo šiestich litrov benzínu na 100 km. Pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h točí motor na šiestom prevodovom stupni takmer 3500 ot./min, čo znamená spotrebu okolo 7 litrov benzínu na 100 km.
Jazda
Ako už bolo spomenuté, Alfa Romeo MiTo technicky vychádza z Fiatu Grande Punto. Konštruktéri Alfy Romeo však podvozok vyladili do takej miery, že mi svojimi schopnosťami pripomínalo nedávno testované MINI, ktorého jazdné vlastnosti by sa dali považovať za najlepšie v triede. Naozaj, MiTo nemalo k MINI ďaleko. Pruženie je dosť tvrdé, no ak sa nemýlim, to v MINI bolo ešte tvrdšie.
Poloha za volantom je veľmi dobrá, posed je nízky. Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky by mohla byť aj presnejšia a jej dráhy kratšie. Dá sa však na to veľmi rýchlo zvyknúť, pretože radiaca páka je veľmi blízko volantu. Vlastne aj preto vzniká dojem dlhých dráh radenia, ale bude to skôr dĺžkou radiacej páky. Riadenie s elektrickým posilňovačom s variabilným účinkom mi prišlo málo komunikatívne a mal som pocit, že mu chýbal cit.
Aby som to zhrnul, podvozok MiTa je skvelý, rovnako ako poloha za volantom. Z riadenia som mal najprv trochu zvláštny pocit, no zvykol som si. Na radenie som si zvykol ešte skôr. Ostáva nám motor. V režime Normal nepôsobí malá Alfa práve najživšie. Automaticky som teda hneď po naštartovaní na voliči systému DNA nastavoval režim Dynamic. Nedokázal som totiž jazdiť s predstavou, že auto vie na plyn reagovať aj lepšie a nevyužiť túto možnosť. Možno aj preto bola spotreba paliva počas testu o niečo vyššia, ako udáva výrobca.
Resumé
Alfa Romeo MiTo je dizajnovo veľmi vydarené a štýlové auto. Zaujme aj dizajn jeho interiéru, ktorý má na rozdiel napríklad od MINI použiteľné zadné sedadlá. „Jedna-šestka“ v MINI Cooper je však o niečo dravšia ako „jedna-štvorka“ v MiTe. Na druhej strane je motor v Alfe úspornejší. Myslím, že vidíte kam tým mierim. MiTo vyzerá a jazdí skvelo. Ak však chcete nie len pekné, ale aj výkonné auto, podobne ako v prípade MINI, aj v prípade Alfy MiTo by ste mali siahnuť po preplňovanej verzii.
Základná cena modelu – Alfa Romeo MiTo 1.4 MPI Progression: 13 410 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo MiTo 1.4 MultiAir Distinctive: 15 390 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1368 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 77 / 6500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 130 / 4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,5 / 4,7 / 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 270 |
Objem nádrže (l): | 45 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1090 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4063 |
Šírka (mm): | 1720 |
Výška (mm): | 1446 |
Rázvor (mm): | 2511 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk