Slovensko stále zaostáva v rozvoji elektromobility. Ako upozornili zástupcovia Zväzu automobilového priemyslu (ZAP), naša krajina patrí medzi päť najhorších v registrácii batériových elektrických vozidiel (BEV) a plug-in hybridných vozidiel (PHEV) za rok 2024.
Slovensko na poslednom mieste
Pri BEV je podiel registrácií 2,5 percenta, pri BHEV iba 2,4 percenta. Čistých batériových vozidiel bolo zaregistrovaných 2 227 s podielom 2,38 percent, čo je mierny pokles o 0,28 percent oproti predchádzajúcemu roku. Výsledok umiestnil Slovensko na poslednú priečku spomedzi všetkých európskych krajín v registráciách elektrických vozidiel v EÚ.
Záujem o jazdené autá dosiahol ďalší rekord, prelomil psychologickú hranicu
ZAP v týchto číslach reportuje predaje nových vozidiel oficiálnych importérov, medzi ktorých nepatrí značka Tesla, keďže nemá na Slovensku zastúpenie. Z informácií Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) vyplýva, že počet elektrovozidiel na slovenských cestách prekročil ku koncu minulého roka počet 15-tisíc, keď sa v priebehu roka 2024 zvýšil o 5 380 kusov.
Väčšina áut pritom bola na Slovensko dovezená. „Individuálny dovoz predstavuje väčšinu z novoprihlásených elektromobilov na slovenských cestách – viac ako 3 100 elektroáut bolo v roku 2024 dovezených individuálne, či už ako nových alebo ojazdených,“ vysvetľuje analytik SEVA Martin Jelenek.
Nečerpané a už aj nevyčerpateľné eurofondy
Rast počtu elektromobilov v roku 2024 ukazuje, že slovenskí vodiči a firmy sa začali viac zaujímať o bezemisnú dopravu a podľa odhadov už v tomto roku prekročí počet elektromobilov na Slovensku hranicu 20-tisíc vozidiel. Stane sa tak aj napriek absencii podpory zavádzania tohto typu dopravy.
„Na stoloch ministerstiev ležia nečerpané a už aj nevyčerpateľné zdroje, či už z Plánu obnovy a odolnosti alebo zo štrukturálnych fondov EÚ. Vláda zasadá ku krízovému čerpaniu plánu obnovy, otvorene hovorí o tom, že niektoré míľniky nie je možné splniť. Je nepochopiteľné, ak vláda nemá záujem o podanú ruku. Európska komisia schválila schému podpory nákupu nízko a bezemisných vozidiel (batériové a plug-in hybridné). Začnime motivovať trh a znížme emisie z dopravy na Slovensku,“ vyhlásil k poslednému miestu Slovenska v registráciách elektrických vozidiel v EÚ výkonný viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.
Stále nedostatočný je aj počet nabíjacích bodov. V roku 2024 ich počet dosiahol 2 223, V porovnaní s rokom 2023 je to síce nárast o 22,9 percenta, ten ale súvisí aj s nízkymi východiskovými číslami. Budovanie nabíjacích staníc u nás nie je lukratívne, dôvodom je ich nízka vyťaženosť.
Vláda nezvažuje podporu
Na Slovensku sa elektrické vozidlá nepredávajú, aj napriek tomu vláda nezvažuje ich podporu. Práve naopak, prostriedky z výziev a fondov určených na podporu elektromobility je zložité čerpať a podmienky sa stále menia.
„Pre krajinu, ktorá je na prvom mieste v počte vyrobených áut, je posledné miesto v registráciách automobilov s najnovšími technológiami nedôstojné,“ upozornil prezident ZAP SR Alexander Matušek.
Slovenská ekonomika podľa neho potrebuje pozitívny impulz na zvrátenie negatívneho trendu, rovnako aj automobilový priemysel, nakoľko výroba a registrácia zaznamenávajú pokles v celej Európe.
„Je nevyhnutné vytvoriť zo Slovenska atraktívnu destináciu pre investície a talenty zo zahraničia. Nadnárodné korporácie budú totiž v najbližších mesiacoch a rokoch robiť rozhodnutia, aké sme doteraz nevideli. Je potrebné okamžite začať do zahraničia vysielať pozitívne signály,“ dodal Matušek.