BRATISLAVA 26. septembra (WBN/PR) – V automobilke ŠKODA AUTO bol dnes položený základný kameň nového centra so stanicami pre skúšky agregátov. Do rozšírenia existujúceho Technologického a vývojového centra v Česane, v blízkosti hlavného sídla podniku v Mladej Boleslavi, investuje ŠKODA viac ako 34 miliónov eur. Je to jedna z najväčších investícií v oblasti vývoja, ktoré sa v súčasnosti v Českej republike realizujú. Srdcom centra je 21 nových staníc pre skúšky motorov a komponentov. Stavebná akcia je súčasťou rastovej stratégie automobilky.
Do roku 2018 majú predaje značky ŠKODA vzrásť na minimálne 1,5 milióna vozidiel ročne a v budúcnosti má každých šesť mesiacov prísť na trh nový alebo prepracovaný model ŠKODA. „Je zrejmé, že takáto ofenzíva modelov vyžaduje investície vo všetkých oblastiach. Náš vývoj je centrálnym faktorom úspechu, jeho rozšírenie je dôležitým príspevkom k našej Rastovej stratégii 2018. Nové centrum pre testovanie motorov je dôležitou investíciou pre úspešnú budúcnosť značky ŠKODA,“ povedal Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, predseda predstavenstva ŠKODA AUTO pri príležitosti dnešného položenia základného kameňa. „Súčasne tým posilňujeme technologickú kompetenciu značky pre celý koncern Volkswagen. S novými stanicami pre testovanie motorov a komponentov ďalej rozširujeme naše know-how na tomto úseku vývoja,“ povedal šéf ŠKODA AUTO v Česane.
Už dnes ŠKODA vykonáva v rámci zväzku koncernu dôležité vývojové práce v elektrických komponentoch, brzdách, prevodovkách a motoroch. Nová výstavba predstavuje jednu z najväčších investícií v oblasti vývoja, ktoré sa v súčasnej dobe realizujú v Českej republike. Celková výška investície v prvej etape rozšírenia dosahuje 34 miliónov eur. Český výrobca automobilov za to postaví na pozemku bývalého liehovaru v Česane nový komplex budov s napojením na existujúci pozemok Technického vývoja ŠKODA.
Nové testovacie centrum agregátov bude mať vo svojom jadre 15 skúšobných staníc pre motory s výkonom od 250 do 400 kW. V budúcnosti bude možné okrem skúšok nových generácií motorov, pripravovaných pre sériovú výrobu, vykonávať na najvýkonnejšej stanici s výkonom 400 kW tiež vysoko dynamické testy, aké sú napríklad nutné pre aktivity značky v oblasti motoristického športu. Šesť ďalších špeciálnych skúšobných staníc sa používa pre funkčné a vytrvalostné testy jednotlivých komponentov a systémov spaľovacích motorov. S pomocou týchto skúšobných staníc je možné efektívne preveriť správnu funkciu a životnosť súčiastok motora a pomocou skúšobnej stanice pre komponenty preveriť aj akustické správanie agregátov. Vzhľadom k neustále rastúcim požiadavkám pri globálnom použití motorov bude v novom centre tiež možné vyvíjať agregáty pre najrôznejšie trhy po celom svete – rozložené na rôzne druhy paliva vrátane LPG, CNG a etanolu. Rovnako tak je možné na mieste vyskúšať prevádzku motorov s rôznymi druhmi paliva.
V rámci rozšírenia plánuje ŠKODA AUTO vytvorenie nových pracovných miest v Technickom vývoji. Postupne má byť zamestnaných minimálne 40 nových špecialistov. Ďalšie vysoko kvalifikované miesta by mohli vzniknúť u externých dodávateľov.
Nové centrum so skúšobnými stanicami pre agregáty vzniká ako ekologická stavba s využitím najmodernejších technológií. Výkonné skúšobné stanice napríklad budú môcť vracať elektrický prúd do napájacej siete alebo ho poskytnúť na priamu spotrebu v budove. Tiež rekuperácia tepla vznikajúceho pri testovaní motora z okruhu chladenia a odsávanie spalín slúži systému vykurovania v budove a vykonáva sa cez výmenníky tepla.
ŠKODA má v Česane tretie najväčšie vývojové stredisko koncernu Volkswagen a jedno z najmodernejších v automobilovom priemysle. Existujúce Technologické centrum ŠKODA bolo uvedené do prevádzky v roku 2008 a od tej doby bolo stále rozširované. V roku 2009 bolo rozšírené o dve klimatické komory pre dlhodobé testy vozidiel, ako aj pre testy kúrenia vozidiel a klimatizácie. Koncom roka 2010 sa pridružili nové testovacie stanice pre akustické testy. V roku 2011 ŠKODA navyše integrovala do svojho Technického vývoja skúšobný polygón v Úholnici pri Husí Lhúte. Polygón slúži na vykonávanie dynamických skúšok a crashtestov.
Miestny tím, pozostávajúci z približne 1 800 osôb, vykonáva vývoj nielen pre vlastnú značku, ale realizuje aj zákazky na vývoj pre koncern a ďalšie zúčastnené značky. V oblasti agregátov sem v súčasnej dobe patrí napríklad vývoj nových štvorvalcových motorov MPI, ktoré sú – robustné a cenovo výhodné – konštruované v Česane špeciálne pre požiadavky globálnych rastúcich trhov a sú tu testované pre neskoršie nasadenie v sériovej výrobe.
Výstavba centra so stanicami pre skúšky agregátov je plánovaná na pozemku ako prvá podstatná etapa výstavby celého komplexu. Pre ten je plánovaná tiež centrála ŠKODA Motorsport a rozšírenie dizajnérskeho centra ŠKODA. Okolo stavieb je založených približne 48 000 m2 zelených plôch, taktiež majú byť rozsiahlo zachované pôvodné stromy rastúce na pozemku.
Popri rozšírení Technologického centra v súčasnej dobe realizuje ŠKODA AUTO aj ďalšie projekty. Výrobca automobilov posilňuje svoju základňu v Českej republike, rozširuje kapacitu montážnych závodov pre automobily v Mladej Boleslavi aj v Kvasinách a pripravuje sériovú výrobu moderných automatických dvojspojkových prevodoviek (DSG) v závode vo Vrchlabí. Rozširuje sa tiež ŠKODA Parts Center pre originálne diely a príslušenstvo a prebieha komplexná renovácia ŠKODA AUTO Múzea v Mladej Boleslavi. Otvorenie múzea sa predpokladá ku koncu roka 2012.