Viacero zmien na trati
V porovnaní s minuloročnou VC Číny nastalo na okruhu v Šanghaji viacero zmien. Promotéri v snahe chrániť pneumatiky monopostov zaoblili všetky obrubníky na trati.
Ten v záverečnej časti 13. zákruty dokonca zbrúsili o štyri centimetre. Trávniky v okolí zákrut č. 1, 2, 3, 6 a 8 nahradili umelé koberce so zeleným protišmykovým náterom.ŠANGHAJ 13. apríla (WEBNOVINY) – V nedeľu pokračuje seriál pretekov majstrovstiev sveta formuly 1 treťou veľkou cenou sezóny v čínskom Šanghaji.
Lídrom priebežného poradia je obhajca titulu Sebastian Vettel, ktorý triumfoval v Malajzii po tom, ako nerešpektoval príkaz z boxov a predbehol tímového kolegu Marka Webbera.
Po predbiehacom manévri Austrálčan ukázal Nemcovi prostredník a vzťah oboch jazdcov Red Bullu ostal striktne profesionálny.
Webberovi, ktorý pred takmer troma týždňami v Sepangu zvažoval, či sa po Vettelovom čine zúčastní na slávnostnom ceremoniáli, patrí tretia priečka rebríčka bodovania jazdcov. Striebornú pozíciu zatiaľ háji víťaz VC Austrálie Kimi Räikkönen.
Red Bullu sa v Číne darí
Jazdci tímu Red Bull Vettel a Webber budú na šanghajskom medzinárodnom okruhu patriť k najvážnejším kandidátom na víťazstvo.
Viac než Red Bullu sa v Číne doteraz darilo McLarenu a Ferrari (po 3 víťazstvá). Brit Lewis Hamilton, ktorý už jazdí vo farbách stajne Mercedes, v Šanghaji zvíťazil dvakrát (2008, 2011).
Šampanské po pretekoch otvárali aj Fernando Alonso (2005), Kimi Räikkönen (2007), Sebastian Vettel (2009), Jenson Button (2010) či Nico Rosberg (2012).
Vettel, ktorý sa za svoje počínanie v Malajzii ospravedlnil členom tímu v Milton Keynes, prezradil, čo svojim kolegom vlastne povedal. „Ospravedlnil som sa za to, že som uprednostnil vlastné záujmy pred zámermi tímu. Nemám k tomu viac čo dodať,“ uviedol Vettel v rozhovore pre Sky Sports. „Za triumfy sa nebudem ospravedlňovať, pretože sa domnievam, že práve na to ma zamestnali a preto som tu. Zbožňujem preteky a víťazstvá sú mojou súčasťou,“ dodal nemecký pretekár.
Dvadsaťpäťročný rodák z Heppenheimu ďalej uviedol, že Red Bull rovnako ako ďalší účastníci seriálu majstrovstiev sveta formuly 1 stále študuje špecifiká pneumatík Pirelli. „Stále sa učíme, samozrejme, dvoje preteky sezóny nám pomohli. Každý si uvedomuje, že pneumatiky musia vydržať čo najdlhšie. Na základe toho tímy určujú svoju stratégiu, od ktorej závisí výsledok,“ vysvetľoval Vettel.
Video: Pneumatiky, ktoré používajú tímy
„Pomýlený“ Lewis Hamilton
Ďalším mužom, ktorý sa pred takmer troma týždňami musel ospravedlňovať, bol Lewis Hamilton. Jazdec Mercedesu sa počas pretekov v Sepangu pomýlil a zastavil svoj monopost v boxoch bývalého zamestnávateľa z McLarenu.
Výsledky sobotňajšej kvalifikácie VC Číny formuly 1:
1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 1:34,484 min
2. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus-Renault 1:34,761
3. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 1:34,788
4. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 1:34,861
5. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 1:34,933
6. Romain Grosjean (Fr.) Lotus 1:35,364
7. Daniel Ricciardo (Aus.) Toro Rosso 1:35,998
8. Jenson Button (V. Brit.) McLaren 2:05,673
9. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull-Renault
10. Nico Hulkenberg (Nem.) Sauber – obaja bez času v 3. kole kvalifikácie
McLaren sa zatiaľ výraznejšie nepresadil, do renkingu si zapísal štyri body. Prvé dva získal Jenson Button v Austrálii a ďalšie dva Sergio Pérez v Malajzii.
Britský jazdec verí, že McLaren s monopostom MP4-28 v Číne poskočí vyššie v celkovom poradí. „Je to zvláštne, ale VC Číny vnímam ako reštart sezóny,“ povedal Button pre gptoday.com.
„Získať po dva body v každých z dvoch pretekov nie je výsledok, ktorý sme si pred začiatkom sezóny predstavovali. Myslím si, že každý v McLarene sa z toho otriasol a teraz sa sústredíme na odstránenie nedostatkov nášho vozidla,“ dodal svetový šampión z roku 2009.
Fín Kimi Räikkönen z Lotusu sa v Šanghaji pokúsi všetkých presvedčiť, že jeho víťazstvo v Melbourne nebolo náhodné.
Jazdec, ktorého po nezhodách Vettela s Webberom spájajú s účinkovaním v Red Bulle, vyhlásil, že zatiaľ si budúcnosť v efjednotke neplánuje. „Možno tu zostanem, je tu zábava,“ povedal pretekár známy svojimi „štipľavými“ citátmi.
Víťazom sobotňajšej kvalifikácie sa stal na okruhu v Šanghaji Brit Lewis Hamilton. V nedeľu ráno s ním odštartuje z prvého radu Fín Kimi Räikkönen, ktorý v 3. kvalifikačnom kole zaostal za Hamiltonom o 0,277 s. Úradujúci svetový šampión Nemec Sebastian Vettel obsadil až deviatu pozíciu, keď spolu s krajanom Nicom Hulkenbergom si v záverečnej kvalifikačnej pasáži nepripísali žiadny čas.
Video: Okruh v Šanghaji
VEĽKÁ CENA ČÍNY
Dejisko: Šanghajský medzinárodný okruh, dĺžka okruhu 5 451 metrov
Dĺžka pretekov: 56 okruhov (305,066 km)
Minuloročný víťaz: Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari – 1:32,238 min (2004)
Rekordér v počte víťazstiev – jazdec: Lewis Hamilton (V. Brit.) – 2 víťazstvá (2008 a 2011)
Rekordér v počte víťazstiev – tím: Ferrari a McLaren po 3
História:
Čínska vláda mala záujem zorganizovať Veľkú cenu Číny už v 90. rokoch minulého storočia.
Prvým pokusom bola výstavba okruhu v meste Čuaj v provincii Kuang-tung, čo vyústilo k zaradeniu VC Číny do predbežného kalendára na sezónu 1999. No okruh nesplnil požadované štandardy pre F1.
Najľudnatejšej krajine sveta sa vydaril až druhý pokus v roku 2002, keď sa s Berniem Ecclestonom dohodli na usporiadaní VC Číny od roku 2004 do roku 2011.
Prvýkrát si architekti a technickí experti prezreli lokalitu v močiaroch neďaleko Šanghaja v apríli 2003, po 18 mesiacoch bola trať hotová a 26. septembra 2004 sa na nej išla prvá VC Číny. Autorom je nemecký architekt okruhov F1 Hermann Tilke. Sú na nej dve dlhé roviny a série ťažkých zákrut.
Za jednu z najťažších v seriáli F1 je považovaná kombinácia prvých dvoch zákrut po štarte, ktorá vytvára pravotočivú prakticky 270° zákrutu.
Organizátori museli s Berniem Ecclestonom rokovať o znížení poplatkov za usporiadanie podujatia, ktoré boli najvyššie v seriáli MS. Obe strany našli kompromis a VC Číny má zabezpečenú účasť v seriáli MS až do roku 2017. Organizátori sa pokúšajú zdvihnúť návštevnosť výrazným znížením ceny vstupeniek, ako aj výstavbou novej linky metra až do areálu okruhu.
Kuriozity:
Šanghajský medzinárodný okruh stál 450 miliónov USD, až do výstavby okruhu v Abú Zabí to bola najdrahšia trať seriálu MS F1. V roku 2011 musela trať prejsť opätovnou inšpekciou a schválením FIA, keďže došlo k prepadu úsekov v okolí zákrut 1, 8 a 14 spôsobenému močaristým podkladom.
Predchádzajúci víťazi VC Číny:
2012 Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2011 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2010 Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
Celkové poradie (po 2 pretekoch z 19):
Jednotlivci: 1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull-Renault 40 b., 2. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus-Renault 31, 3. Mark Webber (Aus.) Red Bull-Renault 26, 4. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 25, 5. Felipe Massa (Braz.) Ferrari 22, 6. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 18, 7. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 12, 8. Romain Grosjean (Fr.) Lotus-Renault 9, 9. Adrian Sutil (Nem.) Force India-Mercedes 6, 10. Paul di Resta (V. Brit.) Force India-Mercedes 4
Pohár konštruktérov: 1. Red Bull-Renault 66 b., 2. Lotus-Renault 40, 3. Ferrari 40, 4. Mercedes 37, 5. Force India-Mercedes 10, 6. Sauber-Ferrari 4, 7. McLaren-Mercedes 4