MONZA 6. septembra (WEBNOVINY) – Počas blížiaceho sa víkendu (6. – 8. septembra) sa motoristická formula 1 poslednýkrát v sezóne 2013 zdrží v Európe.
Na starom kontinente je na programe Veľká cena Talianska na okruhu v Monze, dvanáste podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta.
Domáce preteky čakajú na stajňu Ferrari a veľmi dôležité budú pre Fernanda Alonsa, ktorý je v boji o titul svetového šampióna. Za vedúcim Sebastianom Vettelom z Red Bullu zaostáva o 46 bodov.
Monopost F138 sa po letnej prestávke v belgickom Spa ukázal v dobrom svetle.
Španiel štartoval z 9. miesta, napokon obsadil druhú pozíciu za Vettelom.
Video: Okruh Monza
Lídrom šampionátu je Vettel
Tŕňom v oku tímu z Maranella sú stále sobotňajšie kvalifikácie. „Myslím si, že výsledok v Spa bol dôležitý nielen pre Fernanda, ktorý si zaslúžil dobré auto, ale taktiež pre celý tím. Ľudia pracujú naozaj tvrdo, aby sme boli schopní bojovať o titul až do konca. Mali sme slabý júl pre viacero dôvodov. Som veľmi rád, že sme späť v hre. To však nestačí. Potrebujeme urobiť ďalší krok ohľadom výkonu monopostu. Mohli sme vidieť, že sa zlepšil aj Red Bull a preto my sa musíme ešte viac,“ povedal pre portál autosport.com šéf Ferrari Stefano Domenicali.
Vo Ferrari si veľa sľubujú od príchodu nového technického riaditeľa pre šasi Jamesa Allisona, ktorý zavítal do Maranella na začiatku septembra.
V pozícii lídra šampionátu príde do Monzy trojnásobný a úradujúci svetový šampión Vettel. Dvadsaťšesťročný Nemec triumfoval v ostatných pretekoch v Belgicku a patrí medzi najväčších favoritov aj v Taliansku. Rodák z Heppenheimu v tomto roku zatiaľ neobsadil v pretekoch, ktoré dokončil, horšie ako štvrté miesto.
„Monza je najrýchlejším okruhom v kalendári. Trať je zostavená len z roviniek a šikán. Práve pre to dosahujeme najvyššie maximálne rýchlosti okolo 330 km/h. Akcelerácia v zákrute Parabolica je rozhodujúca – ak spravíte čo len najmenšiu chybu, zošmyknete sa rovno do štrkovej zóny ani o tom nebudete vedieť. Monza predstavuje pre mňa množstvo skvelých spomienok, v roku 2008 som tu vyhral svoju prvú veľkú cenu,“ povedal Vettel, ktorý sa v Monze tešil aj v roku 2011.
Hamilton obhajuje prvenstvo
Výraznejšie prehovoriť do poradia jazdcov bude chcieť určite aj Lewis Hamilton z Mercedesu.
Dvadsaťosemročný majster sveta z roku 2008 okupuje tretie miesto v priebežnom hodnotení, za Vettelom zaostáva o 58 bodov.
Britský pilot je obhajcom víťazstva, vlani ho získal ešte v monoposte McLaren.
Hamilton má šancu na piatu pole position za sebou.
V Belgicku z prvého miesta na štarte vyťažil „iba“ tretie miesto, hneď v prvom kole ho predstihol Vettel.
„Monza je skutočne úžasný okruh, pocit z jazdy pri najvyšších rýchlostiach v rámci celého seriálu MS je skvelý. Poloha trate a atmosféra okolo nej je špeciálna a vyzerá to, ako keby ste sa naozaj vracali ku koreňom celej F1. Auto má úplne iné aerodynamické nastavenie ako na hocikorom inom mieste v kalendári. Potrebujete čo najnižší prítlak, aby ste vyťažili čo najviac zo štyroch dlhých roviniek. Minulý rok som tu vyhral po prvý raz. Mali sme silný víkend v Belgicku s dobrým tímovým výsledkom. Toto potrebujeme aj v druhej polovici sezóny,“ uviedol Hamilton.
Slnečné počasie
Výhradný dodávateľ pneumatík pre F1 Pirelli dovezie do Monzy rovnako ako do Belgicka tvrdé zmesi P Zero Orange a stredne tvrdé P Zero White.
„Monza je najrýchlejší okruh v kalendári, dlhé rovinky a rýchle zákruty dajú gumám poriadne zabrať. Problémom môže byť prehrievanie. Správne staranie sa o pneumatiky môže hrať významnú rolu v pretekoch a stratégii,“ povedal šéf Pirelli pre motoršport Paul Hembery.
Počas celého víkendu sa očakáva v Monze prevažne slnečné počasie, maximálna teplota by mala dosiahnuť 27 stupňov Celzia.
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka jedného kola: 5,793 km
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov)
Divácka kapacita tribún: 51 000 divákov
Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004 – priemer 257,320 km/h)
Najviac víťazstiev – jazdec: 5 – Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev – tím: 18 – Ferrari
História:
Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy.
Išlo vlastne o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami – klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km.
V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať – tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km. Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami, všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať tak postupne pribudli spomaľujúce šikany, ktoré však boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané.
Dnes sú na trati tri – Ascari, Serraglio a Rettifiglio. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom až do roku 2016.
Kuriozity:
VC Talianska je najstarším podujatím súčasného kalendára MS F1. VC Talianska na okruhu bola ako jediná súčasťou všetkých doterajších ročníkov novodobého seriálu MS F1 od jeho vzniku v roku 1950 a Monzu vymenila len v jedinom prípade v roku 1980 Imola.
Okruh v Monze je najrýchlejším v seriáli MS F1. V roku 2004 Juan Pablo Montoya na monoposte Williams počas voľného tréningu dosiahol čas 1:19,525 min a vďaka rýchlostnému priemeru 262,242 km/h ide o najrýchlejšie kolo, aké kedy dosiahol monopost F1. V tomto období jazdci dosahovali na rovinkách okruhu rýchlosti nad 370 km/h. Okruh v Monze patrí k tratiam, ktoré si vyžiadali najviac ľudských životov.
Najtragickejšou bola nehoda nemeckého jazdca Wolfganga von Tripsa, ktorý v roku 1961 po kolízii s Jimom Clarkom vyletel v zákrute Parabolica a okrem života jazdca si vyžiadala aj 14 obetí spomedzi divákov. V roku 1955 sa v Monze zabil pri súkromných testoch dvojnásobný majster sveta Talian Albert Ascari.
V tréningu na VC Talianska 1970 sa skončila životná púť vedúceho jazdca priebežného poradia MS Rakúšana Jochena Rindta, a keďže do konca sezóny ho už nikto v priebežnom poradí nepredbehol, stal sa prvým a doteraz jediným majstrom sveta F1 in memoriam.
V roku 1978 doplatil smrteľným zranením na kolíziu po štarte Švéd Ronnie Peterson a poslednou obeťou okruhu bol v roku 2000 traťový komisár Paolo Gislimberti, ktorého trafilo odtrhnuté koleso.
Od roku 1990 sa len trom jazdcom, ktorí zvíťazili na VC Talianska, podarilo získať v tom istom roku aj majstrovský titul. Boli to Ayrton Senna (1990), Michael Schumacher (2001 a 2003) a Sebastian Vettel (2011).
Prehľad posledných víťazov VC Talianska:
2012 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Jordan
1998 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1997 David Coulthard (V. Brit.) McLaren
1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 11 z 20 pretekov):
1. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 197 bodov, 2. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 151, 3. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 139, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus 134, 5. Mark Webber (Aus.) Red Bull 115, 6. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 96
Pohár konštruktérov:
1. Red Bull 312 bodov, 2. Mercedes 235, 3. Ferrari 218, 4. Lotus 187, 5. McLaren 65, 6. Force India 61.