BRATISLAVA 31. októbra (WEBNOVINY) – Keď v roku 1969 uzrel svetlo sveta Fiat 128, spôsobil menšiu revolúciu v automobilovom priemysle. Dizajnom sa síce podobal na väčšie sedany 124 a 125 od Fiatu, ktoré mali motor vpredu a pohon zadných kolies, no po technickej stránke bol Fiat 128 niečo celkom iné. Nová „stodvadsaťosmička“ mala motor uložený vpredu naprieč a pohon predných kolies. Ďalším revolučným riešením bol rozvod OHC, kedy je vačkový hriadeľ umiestnený v hlave valcov (v prípade Fiatu 128 z hliníkovej zliatiny) a nie v bloku motora, ako v starších motoroch OHV. Túto revolučnú koncepciu má na svedomí známy konštruktér automobilky Ferrari – Aurelio Lampredi.
Postupne sa v priebehu 80-tych rokov toto konštrukčné riešenie stalo veľmi rozšíreným a bežným pre menšie autá, no začiatkom 70-tych rokov to bolo veľké inovátorstvo. Fiat 128 teda zaujal nie len vydareným dizajnom typickým pre Talianov, ale aj pokrokovým konštrukčným riešením, za čo si v roku 1970 od európskych motoristických novinárov vyslúžil titul Auto roka.
Fiat 128 sa vyrábal vo viacerých karosárskych verziách. K dispozícii bol dvojdverový aj štvordverový sedan. Nechýbalo dokonca ani kombi. Na pohon slúžil štvorvalec s objemom 1 116 cm3. Neskôr sa najmä v krajinách Východného bloku stal veľmi populárny srbský ekvivalent tohto auta, ktorý sa aj po skončení výroby v Taliansku aj naďalej vyrábal pod značkou Zastava.
V roku 1971 sa objavil dvojdverový sedan s prívlastkom 128 Rally, ktorý bol poháňaný väčším motorom s objemom 1 290 cm3. V rovnakom roku mala na autosalóne v Turíne výstavnú premiéru aj krásna trojdverová verzia Fiatu 128 s označením 128 Sport Coupé, ktorá rýchlo nadviazala na popularitu Fiatu 850 Coupé. Vyrábala sa ako s menším, 1,1 litrovým motorom, tak aj s väčšou „jedna-trojkou“. Zatiaľ čo základný motor produkoval 64 koní, ten väčší sa mohol pochváliť výkonom 75 koní. Väčší motor sa v roku 1974 začal montovať aj do štvordverového sedanu, ktorý bol označovaný ako Fiat 128 Special. Fiat 128 Sport Coupé bol v roku 1975 nahradený Fiatom 128 Berlinetta, ktorý sa tiež zvykol označovať ako Fiat 128 3P („tre porte“ – tri dvere).
Interiér
Po nasadnutí do Fiatu 128 Sport Coupé ma zarazil veľmi nízky posed. Sedadlá sú pohodlné a celkovo je pozícia za volantom, vzhľadom na rok výroby auta (1973), veľmi dobrá. V kombinácii so štýlovo tvarovanou prístrojovou doskou a veľkým otáčkomerom a rýchlomerom v dvoch osobitných tubusoch, som začínal mať pocit, že Fiat 128 Sport Coupé sa na športové auto iba nehrá, on ním naozaj je.
Jazda
Otov Fiat 128 Sport Coupé má pod kapotou silnejší motor s objemom 1,3 litra a výkonom 75 koní. Nie je to síce veľa, ale auto je ľahké a motor sa s radosťou vytáča. Plným výkonom disponuje až pri 6 600 ot./min. Zrejme aj vďaka päťstupňovej prevodovke z Fiatu Tipo, ktorou majiteľ nahradil pôvodnú štvorstupňovú skriňu, má autom celkom dobré dynamické vlastnosti. Veľmi príjemný je tiež zvuk motora. Napriek tomu, že auto nemá posilňovač riadenia, na manipuláciu s volantom nie je potrebné vynakladať nejakú veľkú silu – opäť vďaka tomu, že auto je ľahké. Nízky posed, autentické riadenie, pekná zvuková kulisa a točivý motor – vďaka tomuto všetkému máte z jazdy na tomto aute pocit, ako keby ste šoférovali ozajstné športové auto. Aj keď vás svojou dynamikou už dnes možno neohúri, na svoju dobu to musel byť plnohodnotný športiak.
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Rozhovor s majiteľom
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Chcel som niečo staršie. Nevedel som presne, čo by to malo byť, ale túžil som vlastniť nejakého veterána. Začal som si prezerať inzerciu a natrafil som na toto auto. Fiat 128 Sport Coupé sa mi vždy páčil. Dokonca sme za oných čias aj mali jedno takéto auto v rodine. Rozhodol som sa teda pre Fiat.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
Kúpil som ho v roku 2002, čiže už je to osem rokov. Samozrejme, auto vtedy nevyzeralo ako dnes, ale netrvalo mi dlho dať ho dokopy. Trvalo mi to iba jednu zimu. Za ten čas som povyváral plechy, ktoré boli hrdzavé, a dal som do poriadku motor. Ten bol na tom najhoršie. Mal osadený jednoduchý karburátor zo Zastavy. Ja som zohnal a namontoval pôvodný dvojitý Weber. Okrem toho bola asi najväčšou zmenou výmena štvorstupňovej prevodovky za päťstupňovú. Tú som si zohnal z Fiatu Tipo. Bez väčších problémov sa sto tam dalo dopasovať.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Čo sa týka súčiastok do motora a rôznych podvozkových komponentov, stále nie je problém zohnať čokoľvek. Horšie je to však s plechmi. Tie sa už nedajú zohnať takmer vôbec, ale počul som, že v Maďarsku je to jednoduchšie. Som rád, že na mojom aute zatiaľ žiadnu hrdzu nevidno a dúfam, že to tak ešte aj dlho zostane. Ak by však bolo treba niečo meniť, už to asi nebude až také jednoduché, ako kedysi.
Jazdíte s autom každý deň?
Nie, na bežnú prepravu mám iné auto. Fiat je skôr také sviatočné auto. Ale neznamená to, že s ním jazdím málo. Keď je vonku pekne, snažím sa na ňom jazdiť často. Mám ho doma v garáži stále k dispozícii, a teda nie je problém previezť sa na ňom kedykoľvek, keď sa mi zachce.
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1290 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min): | 55 / 6600 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 92 / 3600 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | – |
Rozmery a hmotnosti | |
Hmotnosť (kg): | 820 |
Dĺžka (mm): | 3810 |
Šírka (mm): | 1562 |
Výška (mm): | – |
Rázvor (mm): | 2223 |