BRATISLAVA 7. augusta (WEBNOVINY) -Koncom šesťdesiatych rokov minulého storočia chcela americká automobilka Chrysler preniknúť aj na európsky trh a to na tunajšie pomery veľkým sedanom. Zistila však, že v rovnakom čase vznikali v Európe dve veľmi podobné konkurenčné vozidlá. Na jednom z nich pracovala dnes už neexistujúca francúzska automobilka Simca a na to druhom britská konštrukčná kancelária Rootes. Chrysler sa rozhodol, že kúpi obidve spoločnosti a namiesto týchto dvoch chystaných modelov vznikne jeden, pod značkou Chrysler.
Výroba tohto modelu prebiehala v továrni automobilky Simca vo francúzskom Poissy. Výstavnú premiéru mal v roku 1970, pričom bolo auto prezentované sloganom „Američan z Paríža“. Auto vstúpilo na trh v troch prevedeniach: Chrysler 160, Chrysler 180 a Chrysler 160 GT. Zatiaľ čo model 160 poháňal 1,6-litrový benzínový štvorvalec, zvyšné dva modely mali silnejší motor s objemom 1,8 litra. Od roku 1973 bol k dispozícii aj model s dvojlitrovým motorom. Agregáty boli štandardne spojené so štvorstupňovou manuálnou prevodovkou. Za príplatok bol k dispozícii trojstupňový automat.
Britskí motoristickí novinári sa o tomto Chrysleri vyjadrili ako o veľmi príjemnom aute, ktorému chýba iba málo, aby bolo dokonalým športovo-luxusným sedanom. Napriek tomu sa však auto na trhu veľmi neujalo. Z tohto dôvodu sa výroba v roku 1975 presťahovala do španielskeho Villaverde, kde ekonomicky výhodnejšiu výrobu zabezpečovala dcérska spoločnosť Barreiros. Tá mala už predtým skúsenosti s výrobou rôznych modelov značky Simca a Chrysler, ale vždy zabezpečovala výrobu iba pre domáci španielsky trh. V tomto prípade to bolo pre všetky trhy. V Španielsku sa začalo aj s výrobou vznetových verzií.
V roku 1977 bolo auto premenované na Chrysler – Simca. O dva roky neskôr bola spoločnosť Chrysler Europe kúpená francúzskym koncernom PSA. Týmto spôsobom sa na aute objavila v poradí už tretia značka – Talbot. Krátko po premenovaní tohto modelu na Talbot však prišiel na svet jeho nástupca. Výroba tak bola v roku 1982 ukončená.
Interiér
Interiér Chrysleru 180 pôsobí veľmi luxusne. Všade nájdete materiály ako koža, drevo a chróm. Vo svojej dobre to bolo jedno z najobdivovanejších „Tuzexových“ áut a svoje čaro má aj dnes. Zvlášť v kontraste s plastovými interiérmi dnešných áut. Sedenie je podľa očakávania maximálne komfortné. Sedadlá sú mäkké, ako to bolo v tej dobe zvykom najmä u francúzskych áut, a priestoru je všade dostatok.
Motor
Pán Stanislav vlastní Chrysler 180. Z označenia vyplýva, že pod kapotou pracuje 1,8 litrový benzínový štvorvalec s výkonom 74 kW (100 k). Na svoju dobu to bol výkon z ríše snov. Veď Chrysler dosahoval magickú hranicu stovky koní, pričom vtedajšie Škodovky mali k takýmto číslam dosť ďaleko. Na stovku toto auto zrýchlilo za slušných 12,4 sekundy a dosahovalo maximálnu rýchlosť vyše 160 km/h.
Jazda
Ak by som to mal zhrnúť, s Chryslerom 180 sa jazdí takmer tak jednoducho, ako s dnešnými autami. Sám vlastním veterána z roku 1974, ako je aj toto auto, no Chrysler má oveľa ľahšie riadenie a s výkonom 74 kW nemáte ani v dnešnom tempe prevádzky žiaden problém. Limitujúcim faktorom je iba štvorstupňová prevodovka, ktorá by si ten piaty stupeň naozaj zaslúžila.
Foto: Anita Šerešová
Foto: Anita Šerešová
Foto: Anita Šerešová
Foto: Anita Šerešová
Foto: Anita Šerešová
Rozhovor s majiteľom:
Prečo ste sa rozhodli práve pre toto auto?
Toto auto je už mojim tretím Chryslerom 180. Tento typ auta mi už jednoducho prirástol k srdcu a potom, čo bolo druhé auto zničené pri nehode, som sa rozhodol, že mi môj Chrysler skrátka chýba a musel som si zohnať ďalší.
Ako dlho už vlastníte toto auto?
Toto auto mám veľmi krátko. Je to iba pár mesiacov a ešte som na ňom v podstate nič zásadné nestihol spraviť. Auto som kúpil v takom stave, v akom ho vidíte. Beriem to však tak, že som si za dobrú cenu kúpil krásnu karosériu a zachovalý interiér.
Aj keď auto funguje celkom dobre aj po technickej stránke, pán Stanislav je perfekcionista a chystá sa popracovať na motore a najmä na prevodovke, ktorá bude potrebovať nové tiahla.
Ako je to s náhradnými dielmi?
Ja mám výhodu v tom, že predtým som už vlastnil dva rovnaké typy áut. Z nich mi zostal kopec náhradných dielov. Ak však náhodou nemám niečo vo svojich vlastných domácich zásobách, kontaktujem známych, ktorí majú rovnaké autá. Už nás nie je veľa a medzi sebou sa poznáme. S dielmi teda zatiaľ veľký problém nemám.
Jazdíte s týmto autom každý deň?
Nie, na bežné jazdenie mám iné auto. To je však momentálne už týždeň pokazené, takže jazdím s Chryslerom. Bez akýchkoľvek problémov. Dokázal by som si na to zvyknúť, ale je mi ľúto auta. Predsa len by som bol rád, keby mi ešte pár rokov vydržalo.
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 8 |
Zdvihový objem (cm3): | 1812 |
Najvyšší výkon (kW): | 74 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | – |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 163 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 12,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Hmotnosť (kg): | – |
Dĺžka (mm): | 4520 |
Šírka (mm): | 1730 |
Výška (mm): | 1430 |
Rázvor (mm): | 2667 |
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk