BRATISLAVA 20. októbra (WEBNOVINY) – Zatiaľ čo v USA sa už toto auto predáva nejaký ten piatok, v Európe je Camaro novinkou. Na starom kontinente sa bude predávať aj v mierne odlišnej špecifikácii, než v tej, v akej putuje k americkým zákazníkom. Po technickej stránke sú rozdiely minimálne. Pri pozornom porovnávaní obidvoch špecifikácií som však narazil na jeden veľmi zaujímavý rozdiel. Volant. Zatiaľ čo americké Camaro má krásny volant s nápisom „Camaro“ v strede, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre tento model, európske Camaro dostalo obyčajný volant. Taký, aký nájdete aj v ostatných Chevroletoch. Škoda.
Každopádne, Camaro je jednoducho úžasné. Pravý americký športiak s veľkým osemvalcom pod kapotou. Na fotkách to možno tak nevyzerá, ale nezabúdajte, že je to americké auto, takže je dosť veľké. Povedal by som, že na európske pomery priam obrovské. Ani to mi nevadilo. Keď som zbadal žlté kupé s čiernymi pruhmi na kapote, bola to jasná voľba. Nedal som sa zlákať kabrioletom a už vôbec som nerozmýšľal nad komfortom automatickej prevodovky. Camaro vyzerá veľmi dravo a bojaschopne, tak som chcel vedieť, či sa na športové auto iba hrá, alebo vie aj jazdiť. Manuálna prevodovka bola teda jasnou voľbou.
O tom, že si raz zašoférujem nové Camaro, som sníval od momentu, kedy som sa prvýkrát posadil za jeho volant. Bolo to v roku 2010 na autosalóne v Ženeve. Vtedy ma prekvapil jeho kvalitne spracovaný a európsky pôsobiaci interiér. Teda aspoň na americké pomery. Najväčším prekvapením však bol dobrý posed za volantom a nečakane presná manuálna prevodovka s krátkymi dráhami radenia. Americké autá väčšinou iba robia ramená, ale človek si s nimi poriadne nezajazdí. Česť výnimkám. Vtedy v Ženeve som nadobudol presvedčenie, že Camaro bude zrejme práve jednou z tých výnimiek.
Jazda
Po krátkej inštruktáži a poučení o šialene nízkych rýchlostných limitoch Švajčiarska, konečne kráčam k žltému transformerovi s kľúčikom v ruke. Čakal som aspoň pozdrav, no „Bumblebee“ neprehovoril. Iba z výfuku sa po naštartovaní začal ozývať krásny bublavý zvuk veľkého vidlicového osemvalca. Na pohon totiž slúži 6,2-litrový motor s atmosférickým plnením. Dosahuje výkon 318 kW (432 k) pri 5900 ot./min. a produkuje 569 Nm krútiaceho momentu pri 4600 ot./min. Verzia s automatickou prevodovkou je o 20 kW a 13 Nm slabšia.
Hneď po prvých metroch jazdy som sa presvedčil, že Camaro má potenciál. Atmosférický motor reaguje na plynový pedál okamžite a s nadšením. Zaujímavosťou, ktorú poznajú iba majitelia áut s veľkoobjemovými motormi, je intenzita brzdenia motorom. Najväčší pozor si pochopiteľne musíte dávať v najvyšších otáčkach. Ak prudko uberiete plyn, veľký motor auto pribrzdí s takou intenzitou, ako keby ste použili brzdy. Horšie však je, že sa pribrzdia iba zadné kolesá, takže necitlivé ubratie plynu v zákrute je o to nebezpečnejšie. Stabilizačný systém ale poctivo odvádza svoju prácu, takže ak nie ste až taký šikovný šofér, jazda bude prinajhoršom menej komfortná.
Veľký a silný motor si vyžaduje robustnú prevodovku a Camaro ju našťastie dostalo. Teda aspoň tak pôsobí. Pohonné ústrojenstvo Camara krásne odhalí vaše jazdecké chyby a drobné nepresnosti pri práci so spojkou a plynom. Povedal by som, že Camaro je proste auto pre šoférov. Pre tých, ktorí vedia jazdiť, baví ich to a myslia to vážne. Pre tých, ktorí iba chcú zaujímavé auto, no neplánujú jazdiť ideálnou stopou a hľadať limity auta v každej zákrute, odporúčam automatickú prevodovku. Poctivý športový manuál by vás iba znervózňoval.
Čo dodať? Jazda na Camare je proste zážitkom. Kto neskúsil, nepochopí. Tie reakcie na plynový pedál, tá pružnosť veľkého motora – zistil som, že trojka je v podstate veľmi podceňovaná rýchlosť. Camaro na nej dokáže fungovať takmer od voľnobežných otáčok pri tridsiatke, až po otáčky maximálneho výkonu, kedy sa už Camaro na trojke valí rýchlosťou takmer 150 km/h.
Resumé
Chevrolet Camaro je veľmi príjemný spestrením ponuky športových áut na našom trhu. Žiadny americký „muscle car“ sa k nám doteraz oficiálne nedovážal. Konečne tu teda máme aspoň Camaro. Americkú legendu, ktorá v najnovšej reinkarnácii dokonca aj zatáča. Naozaj, je to poctivé športové auto, len si treba zvyknúť na jeho veľkosť a hmotnosť okolo 1800 kg. Fyzika sa oklamať nedá, aj keď Chevrolet sa s vyššou hmotnosťou vysporiadal bravúrne. S veľkosťou však nespravíte nič. Niektoré cesty sú proste Camaru úzke.
Každopádne, Camaro je jedným z najlacnejších osemvalcov, ktoré sa u nás dajú kúpiť. A že je to dobrá kúpa, o tom by som nepochyboval ani na sekundu. Ceny totiž začínajú na veľmi sympatických 42 500 €. Prekliknite si dole aj jednotlivé karty. Odporúčam špeciálnu edíciu Transformer. Stojí 45 500 €, no aspoň v mojom prípade by bola táto verzia jediným uspokojujúcim riešením.
Camaro Coupe | Camaro Convertible | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, vidlicový | zážihový, vidlicový |
Valce / ventily: | 8 / 32 | 8 / 32 |
Zdvihový objem (cm3): | 6162 | 6162 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 318 / 5900 (automat 298) | 318 / 5900 (automat 298) |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 569 / 4300 (automat 556) | 569 / 4300 (automat 556) |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 250 | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 5,2 (automat 5,4) | 5,4 (automat 5,6) |
Spotreba – kombinovaná (l/100 km): | 14,1 (automat 13,1) | 14,1 (automat 13,1) |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 384 | 328/287 |
Objem nádrže (l): | – | – |
Pohotovostná hmotnosť: | 1769 (automat 1795) | 1890 (automat 1920) |
Rozmer pneumatík: | 245/45 R20 vpredu, 275/40 R20 vzadu | 245/45 R20 vpredu, 275/40 R20 vzadu |
Dĺžka (mm): | 4837 | 4837 |
Šírka (mm): | 1917 | 1917 |
Výška (mm): | 1360 | 1379/1319 |
Rázvor (mm): | 2852 | 2852 |