BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – Keď v roku 2007 prišiel Nissan s modelom Qashqai, bol to veľmi významný krok, ktorý si vyžadoval odvážne rozhodnutie. Väčšiemu crossoveru Murano sa totiž veľmi darilo, a tak sa Nissan pokúsil zopakovať tento úspech aj v nižšej strednej triede. Vyradil klasickú Almeru a prišiel s ničím úplne novým. S kompaktným crossoverom iba o málo presahujúcim rozmery bežných áut nižšej strednej triedy. Veľmi skoro sa ukázalo, že Nissan trafil do čierneho. Qashqai sa totiž zviezol na vlne popularity vozidiel kategórie SUV. Čoskoro prišli s konkurenciou aj ďalšie automobilky, no Nissan začiatkom tohto roka ukázal, že je zase o krok vpredu. Predstavil totiž ešte menší crossover – Nissan Juke, ktorý je zatiaľ jediným crossoverom v segmente B.
Nový motor 1.6 dCi pre Qashqai
Nissan Qashqai dostal nový 1,6-litrový turbodiesel, ktorý v ponuke nahradí väčší dvojliter. Má toľko sily (krútiaceho momentu) ako predchodca, ale nižšiu spotrebu paliva. Produkuje 96 kW (130 k) a 320 Nm už pri 1750 ot./min. Dvojliter dosahoval maximálny krútiaci moment pri 2000 ot./min, no mal 110 kW (150 k). Podľa údajov od výrobcu si však od vás nový motor na 100 km vypýta iba 4,5 litra paliva. Dvojliter si pri prejdení tej istej vzdialenosti stiahol z nádrže 5,9 litra nafty, takže spotreba paliva bola znížená až o 24 percent.
Aké sú moje prvé dojmy z jazdy? V prvom rade som si všimol, že motor je mimoriadne kultivovaný a vynikajúco odhlučnený. V kabíne ho takmer nepočuť, čo je obzvlášť chválitebné vzhľadom na to, že ide o vznetový agregát. Jazdili sme prevažne po španielskom vidieku a priemerná spotreba nám vyšla 5,5 litra. Vzhľadom na veľkosť a hmotnosť auta mi to prišlo ako veľmi uspokojivý výsledok, no výrobca udáva, že mimo mesta by malo tomuto motoru stačiť neuveriteľných 3,9 litra nafty na 100 km. Tieto údaje však platia pre auto s pohonom iba prednej nápravy, my sme zrejme jazdili na štvorkolke. Nech už to bolo akokoľvek, spotreba udávaná výrobcom je trochu utopistická, ale ani reálna spotreba nie je vôbec zlá. Naopak. Navyše, testované autá boli takmer úplne nové, čo sa tiež mohlo negatívne podpísať na spotrebe paliva.
Around View Monitor
Nissan Qashqai prichádza s novým elektronickým systémom, ktorý pomocou kamier umiestnených po obvode auta dokáže zobraziť pohľad na auto z „vtáčej perspektívy“ v rozsahu 360°. Obraz zo štyroch širokouhlých kamier (jedna vpredu, jedna vzadu a dve v spätných zrkadlách) je premietaný na dotykový displej stredovej konzoly. Zábery z jednotlivých kamier si môžete prezerať osobitne, alebo vám ich systém spojí už do spomínaného pohľadu zhora.
Nissan tomuto systému naozaj verí. Dal nám ho totiž vyskúšať tak, že sme manévrovali s Qashqaiom, ktorý mal zatemnené okná, po parkovisku a vyhýbali sme sa rôznym prekážkam. Pozerať sme sa pritom mohli iba na displej stredovej konzoly. Vzhľadom na túto skutočnosť mi prišiel trochu malý. Zišlo by sa mu aj vyššie rozlíšenie. Napriek tomu sme pripravenú „prekážkovú dráhu“ prešli bez jediného dotyku s prekážkami. Tento systém určite patrí medzi špičku parkovacích asistentov, no okná na aute by som aj tak odporúčal ponechať priehľadné.
Systém Torque Vectoring Nissanu Juke
Test Nissanu Juke s najsilnejším benzínový motorom nájdete aj na našej stránke. My sme však testovali verziu s manuálnou prevodovkou a pohonom iba prednej nápravy. Ak chcete zážihovú „jedna-šestku“ s turbom a pohonom všetkých štyroch kolies, dostanete k tomu automatickú prevodovku a systém Torque Vectoring. Čo to je?
V skratke povedaná, systém Torque Vectoring umožňuje aktívne v závislosti od aktuálnych podmienok meniť distribúciu krútiaceho momentu medzi jednotlivé kolesá. Nie len že v prípade, keď predné kolesá nemajú dostatok trakcie, sa krútiaci moment presúva na kolesá zadné, k presunu krútiaceho momentu dochádza automaticky už napríklad aj pri prejazde zákrutou. Keď Nissan Juke rozpozná natočenie volantu, automaticky začne presúvať krútiaci moment na vonkajšie zadné koleso, aby bol výjazd zo zákruty efektívnejší. Viac sa dozviete vo videu.
V Španielsku sme mali možnosť na vlastnej koži okúsiť prednosti tohto systému. Nissan pre nás usporiadal malé preteky s časom. Prvé kolo sme jazdili s pohonom iba prednej nápravy, v ďalšom kole sme si pripojili aj zadný náhon so systémom Torque Vectoring. Na približne 20-sekundovom okruhu bol rozdiel v prospech pohonu všetkých štyroch kolies so systémom Torque Vectoring zhruba jedna sekunda.