BRATISLAVA 24. novembra (WEBNOVINY) – Dizajn nového BMW radu 5 s interným označením F10 je takpovediac predvídateľný. Už model 5 GT prednedávnom naznačil, akým smerom by sa mohol uberať dizajn pripravovaného sedanu. Teraz, keď sú k dispozícii už aj prvé fotografie, by sa len ťažko zapierala príbuznosť s novou generáciou limuzíny radu 7. Prekvapujúcejšie však je, že podobnosť pokračuje aj pod veľmi vydareným športovo-elegantným kabátom.
Nové BMW radu 5 totiž zdieľa podvozkovú platformu s BMW radu 7 a teda nepriamo aj s Rolls Royceom Ghost. Dokonca aj výroba novej „päťky“ bude prebiehať v nemeckom Dingolfingu. V tej istej továrni, kde z výrobných pásov schádzajú nové limuzíny radu 7. Samozrejme, rázvor kolies bol skrátený na 2968 mm, no aj tak ide v danom segmente o najvyššiu hodnotu.
Rovnaký podvozok znamená aj rovnaké zavesenie kolies. Nové BMW radu 5 má teda viacprvkové nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies. Adaptívne pruženie s reguláciou bočných náklonov je za príplatok, podobne ako natáčanie zadných kolies. Štandardom je aktívne riadenie, tentokrát s elektrickým posilňovačom.
Známy interiér
Interiér nového BMW radu 5 je podobný interiérom ostatných modelov tohto mníchovského výrobcu. Najevidentnejšia paralela je tu však opäť na modely 5 GT a 7. Najnovšia generácia sa ale vrátila k stredovej konzole natočenej k vodičovi. Za to bude nemecká automobilka svojimi pravovernými fanúšikmi chválená až do nebies.
Štandardom je 7-palcový LCD displej, ktorý je aj v modeloch bez príplatkovej navigácie. Zobrazuje informácie o nastavení klimatizácie a údaje z audio-systému. Vozidlá vybavené navigáciou dostanú väčší 10,2-palcový displej zo „sedmičky“.
Novinka je tiež vybavená iDrive-om štvrtej generácie, ktorý má oproti predchodcovi rozšírené možnosti hlasového ovládania. Za príplatok sú k dispozícii lahôdky ako Head-up displej, či nočné videnie s detekciou chodcov.
Nové motory
Pod kapotu nového BMW radu 5 sa nasťahujú nové pohonné jednotky so starými známymi označeniami 523i a 528i. Ide o atmosféricky plnené radové šesťvalce s objemom tri litre, priamym vstrekom benzínu do valcov a variabilným časovaním ventilov Valvetronic. Slabšia 523i dosahuje výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 270 Nm. Silnejšia má 190 kW (258 k) a 310 Nm.
Ďalej je v ponuke nový preplňovaný trojliter 535i s výkonom 225 kW (306 k) a krútiacim momentom rovných 400 Nm. Vrcholnou motorizáciou je 4,4 litrový osemvalec s dvojicou turbodúchadiel z modelov X5M a X6M. Model 550i tak disponuje výkonom až 300 kW (407 k) a krútiacim momentom slušných 600 Nm.
Na druhej strane barikády stojí zatiaľ jediný štvorvalec v ponuke, ktorým je model 520d. Ten však bude k dispozícii až v treťom štvrťroku 2010. Dosahuje výkon síce „iba“ 135 kW (184 k) a krútiaci moment 380 Nm, no môže sa pochváliť kombinovanou spotrebou 5,2 litra nafty na 100 km.
Ďalšími vznetovými motorizáciami sú trojlitrové šesťvalce. Ten slabší s označením 525d má výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 450 Nm. Silnejší 530d disponuje výkonom 180 kW (245 k) a krútiacim momentom 540 Nm. Všetky modely sú štandardne vybavené osemstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorú je možné v niektorých prípadoch nahradiť šesťstupňovým manuálom.
Prvky Efficient Dynamics samozrejmosťou
BMW myslelo aj na ekonomiku prevádzky. Preto sú všetky modely schopné rekuperovať energiu pri brzdení, sú vybavené špeciálnym alternátorom, ktorý pracuje, iba keď motor brzdí a mnohými ďalším technickými riešeniami zo známeho projektu Efficient Dynamics. K šetreniu paliva prispieva aj relatívne nízka hmotnosť, ktorú konštruktéri dosiahli aj tým, že použili hliníkové dvere, kapotu či predné blatníky.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk