MLADÁ BOLESLAV 11. decembra (WEBNOVINY) -Česká automobilka Škoda dnes na medzinárodnej prezentácii v Mladej Boleslave predstavila motoristickým novinárom z celého sveta tretiu generáciu modelu Octavia. Boli sme pri tom.
Nová Škoda Octavia údajne stanoví nové meradlá v oblasti veľkosti interiéru a batožinového priestoru. Máme oficiálne potvrdené, že Octavia narástla o 90 mm, teda jej dĺžka je 4659 mm. Je široká 1814 mm, čo predstavuje nárast šírky o 45 mm. Rázvor narástol o 108 mm na výsledných 2686 mm.
Vďaka väčšiemu rázvoru kolies by sa mal výrazne zvýšiť priestor pre kolená pasažierov na zadných sedadlách. Škoda sľubuje aj nárast šírky interiéru na úrovni lakťov – vpredu o 39 mm, vzadu o 26 mm. Nad hlavami cestujúcich vpredu je o 8 mm viac priestoru. Do kufra sa zmestí až 590 litrov batožiny.
Nové asistenčné bezpečnostné systémy
V oblasti bezpečnosti Škoda nijako nezaostáva a k dispozícii bude mať najmodernejšiu technológiu koncernu Volkswagen. Čo to znamená? Že nová Octavia bude mať také bezpečnostné asistenčné systémy, ako napríklad automatické núdzové brzdenie, ktoré v prípade hroziacej kolízie dokáže predísť nehode alebo zmierniť jej následky. V prípade havárie sa na novej Octavii automaticky zablokujú brzdy, aby nedošlo k ďalším nárazom.
Samozrejmosťou je asistent varujúci pred opustením jazdného pruhu, ale aj systém upozorňujúci na únavu vodiča. Štandardom bude až deväť airbagov a systém, ktorý v prípade hroziacej nehody pripraví priestor posádky na nehodu – dotiahne bezpečnostné pásy a zavrie všetky okná.
Myslelo sa aj na ochranu chodcov. Nová Octavia je vybavená špeciálnou kapotou, ktorá sa pri kontakte s chodcom vysunie dohora, aby sa zväčšil priestor medzi kapotou a motorom. Chodcovi tak nehrozí, že by po preliačení kapoty narazil na niečo tvrdé pod ňou.
Modernizované motory TSI a TDI
V Škode Octavia tretej generácie sa už atmosféricky plnené motory neobjavia. Všetky budú prepĺňané, štyri benzínové a štyri naftové. Základnou motorizáciou bude motor 1.2 TSI s výkonom 63 kW (85 k). Ďalej budú v ponuke bližšie nešpecifikované, no známe motory TSI z iných koncernových modelov, pričom do príchodu verzie RS bude vrcholnou motorizáciou motor 1.8 TSI s výkonom 132 kW (180 k). Neskôr sa okrem iného počíta aj s verziu motora 1.4 TSI schopnou jazdiť na CNG.
Zo štyroch vznetových motorizácii zatiaľ poznáme iba motor 1.6 TDI, ktorému bude v ekologicky orientovanej verzii GreenLine s výkonom 81 kW (110 k) na 100 km stačiť údajne iba 3,4 litra nafty. Nižšiu spotreby však budú mať aj ostatné motory. Do istej miery k tomu prispela aj nová podvozková platforma MQB, vďaka ktorej bude nová Octavia zhruba o 100 kg ľahšia. Napriek tomu, že je výrazne väčšia ako jej predchodkyňa.
Novinky vo výbave
Prvýkrát v histórii sa v automobile značky Škoda objaví adaptívny tempomat. Chýbať nebude ani automatické prepínanie stretávacích a diaľkových svetiel, či rozpoznávanie dopravných značiek. Parkovací asistent bude zvládať ako paralelné, tak aj priečne parkovanie. Posádku bude môcť rozmaznávať elektricky ovládaná panoramatická a strecha a vodičovi uľahčí život napríklad aj bezkľúčový vstup a štartovanie.
Prvýkrát sa v aute značky Škoda vyskytne dotykový displej so senzorom priblíženia a podporou „viacdotykového“ ovládania. Znamená to, že napríklad mapu v navigácii si budete môcť priblížiť alebo oddialiť intuitívnym pohybom dvoch prstov, podobne ako na niektorých mobilných telefónoch. Ide o prvok, ktorý nepripomína Škodovku, ale skôr luxusnejšieho koncernového súrodenca Audi. A to nie je jediná vec, ktorá evokuje automobily so štyrmi kruhmi v logu. Aj Octavia umožní vodičovi zvoliť si jazdný režim, v ktorom budú fungovať viaceré riadiace jednotky a prispôsobiť tak správanie auta svojim požiadavkám.
Niektorými šikovnými praktickými riešeniami nová Octavia pripomína menšieho súrodenca – Rapid. Chýbať nebude škrabka na ľad schovaná vo viečku palivovej nádrže, či obojstranný koberec na dne batožinového priestoru. Plató batožinového priestoru bude mať svoj vlastný odkladací priestor za zadnými sedadlami, kde sa bude dať schovať, keď nebude v danej chvíli potrebné. Celkovo však má byť v novej Octavii veľa praktických odkladacích priestorov, držiakov a háčikov, ktoré budú pomáhať udržiavať poriadok v aute.