Rally Monte Carlo odštartuje už vo štvrtok 23. januára nový, v poradí už 53. ročník automobilového rally šampionátu FIA WRC. Seriál prinesie v tomto ročníku celkovo 14 podujatí a vyvrcholí v novembri novozaradenou Rally Saudská Arábia. Medzitým obehne Európu, Afriku, Južnú Ameriku, ale zamieri aj do Japonska.
Obhajcom minuloročného triumfu je belgická posádka Thierry Neuville so spolujazdcom Martijnom Wydaeghedom. Prvenstvo v Pohári konštruktérov sa bude snažiť uhájiť Toyota Gazoo Racing WRT.
Vrátilo sa Estónsko
Na štartovej listine úvodnej 93. Rally Monte Carlo, ktorá jazdcov zavedie do francúzskych Álp, je zapísaných vo všetkých kategóriách spolu 70 posádok. Tie si to medzi sebou rozdajú počas štyroch etáp na zasneženom asfalte. V najvyššom šampionáte budú súperiť o majstrovské body stajne Ford, Hyundai a Toyota.
Okrem najvyššej kategórie WRC 1 budú súčasťou celého seriálu majstrovstiev aj šampionáty WRC2 a WRC3. Chýbať nebude ani juniorská kategória, ktorá ale bude mať iba päť podujatí a začne sa až v polovici februára vo Švédsku.
Slovenské firmy môžu ušetriť tisíce eur: Prechod na plug-in hybridy a elektromobily prináša daňové úľavy
Medzi novinky tejto sezóny patrí v prvom rade rozšírenie počtu podujatí z 13 na rekordných 14. Do kalendára sa po ročnej odmlke vrátila Rally Estónska, ktorá nahradila Rally Lotyšska. Rally na Kanárskych ostrovoch sa z európskeho šampionátu presunula do svetového, kde bude minimálne dva roky.
Hneď desaťročný kontrakt s promotérmi uzavreli organizátori Rally Saudská Arábia, ktorá sa uskutoční v druhom najväčšom saudskoarabskom meste Džidda, ktoré sa stane novým dejiskom finále celého šampionátu na konci novembra.
Bez fosílnych palív
Novou destináciou pre jazdcov bude Paraguaj, ktorý sa stane 38. krajinou, ktorá bude hostiť šampionát po tom, čo jej organizátori podpísali dlhoročný kontrakt. Naopak z kalendára vypadla na rok vypadla Relly Chorvátska a po ročnom návrate do Poľska sa jazdci na miestnej rally u našich severných susedov v tomto ročníku nepredstavia.
Nová sezóna prinesie aj viacero technologických noviniek. Tou najpodstatnejšou je hnacia sústava, keď od tejto sezóny budú všetky autá poháňať výhradne 1,6-litrové preplňované spaľovacie motory poháňané 100-percentným palivom bez fosílnych palív dodávaným partnerom P1 Fuels.
Zima je pre autá najdrsnejšie obdobie: Päť vecí, ktoré vaše vozidlo nevydrží a ako tomu predísť?
Ďalšou dôležitou zmenou je vstup juhokórejskej fabriky Hankook, ktorá sa na tri roky stala oficiálnym dodávateľom všetkých pneumatík. Na tejto pozícii vymenila Pirelli, ktorá autá „obúvala“ od roku 2021 do roku 2024.
Keďže rally autá už v novej sezóne nebudú používať hybridný systém predstavený v roku 2022, na kompenzáciu tejto zmeny sa zníži minimálna hmotnosť áut a šírka nasávania vzduchu, čím si autá zachovajú rovnaký pomer výkonu a hmotnosti ako pri použití hybridného systému. Dôvodom na zmenu boli obavy z rastúcich nákladov na opravy hybridného systému. Zmenou prešlo aj bodovanie celého šampionátu.