K dispozícii už máme súhrnné počty nových automobilov registrovaných na Slovensku v roku 2010. Zlepšovanie odbytu po druhej polovici vlaňajšieho roku sa preukázalo (bez významnejších výkyvov) ako nastupujúci dlhodobý trend. Napriek tomu za celý rok 2010 pritom zaregistrovali spolu 70 951 áut kategórií M1 a N1, čo i pri postupne prejavujúcom sa pozitívnom trende vývoja (osobitne v štvrtom štvrťroku) znamená celkový pokles o 21,54 %, keďže za rok 2009 ich pribudlo 90 426.
Čo sa týka trhového podielu, za celý uplynulý rok ho vedie Škoda s výsledkom 19,21 percenta. Druhý je s podielom 7,03 percenta Renault a tretí Volkswagen má 6,94 percenta. Ďalšie poradie: 4. Peugeot 6,68 %, 5. KIA 6,16 %, 6. Citroën 6,10 %, 7. Hyundai 4,75 %, 8. Fiat 4,30 %, 9. Toyota/Lexus 4,27 %, 10. Ford 4,11 %, 11. Suzuki 4,06 % a tucet najúspešnejších uzatvára Opel s 3,76 %.
Ak vás však zaujíma, ako sa darilo konkrétnym modelom, prinášame vám prehľad desiatich najpredávanejších typov vozidiel v Slovenskej republike za uplynulý rok. Iba pre úplnosť dodám, že počty predaných kusov uvedené v tabuľke vyjadrujú celkový súčet jednotlivých karosárskych verzií modelu (napr. hatchback + kombi a pod.).
Poradie | Model | Počet predaných kusov |
1. | Škoda Octavia | 4 913 |
2. | Škoda Fabia | 4 766 |
3. | Kia cee’d | 2 026 |
4. | Suzuki SX4 | 1 907 |
5. | Hyundai i30 | 1 151 |
6. | Volkswagen Polo | 1 125 |
7. | Renault Fluence | 1 067 |
8. | Citroën C3 | 1 060 |
9. | Renault Mégane | 1 031 |
10. | Peugeot 207 | 995 |
Takto teda vyzerá desiatka celkovo najúspešnejších vozidiel na slovenskom trhu. Poďme si však postupne rozobrať jednotlivé trhové segmenty.
Segment A – miniautomobily
Triedu miniautomobilov úplne ovládla talianska automobilka Fiat. Na prvom mieste skončil neodolateľný Fiat 500, ktorého sa v roku 2010 predalo 345 kusov. Nasleduje ho Fiat Panda na druhom mieste s celkovým počtom predaných kusov 261. Obidve autá pritom zdieľajú spoločnú technickú platformu a vyrábajú sa v spoločnej továrni v poľských Tychách. Tretiu priečku obsadil Hyundai i10, z ktorého sa predalo 201 kusov.
Segment B – malé automobily
Prvé priečky v segmente B obsadili také modely, ktoré sa prebojovali aj do finálnej desiatky celkovo najúspešnejších vozidiel. Prvé miesto obsadilo celkovo druhé najpredávanejšie auto na Slovensku – Škoda Fabia s počtom predaných kusov 4 766. Nasleduje Volkswagen Polo, ktorého sa predalo 1 125 kusov a prvú trojku v segmente B uzatvára Citroën C3 s počtom predaných kusov 1 060. Na týchto číslach je jasne vidieť, že malé automobily sú na Slovensku veľmi populárne.
Segment C – nižšia stredná trieda
Tu opäť úradovala česká Škodovka. Prvé miesto patrí Octavii – 4 913 predaných kusov. Druhá skončila Kia cee’d (2 026 kusov) a tretiu priečku obsadilo Suzuki SX4 s počtom predaných kusov 1 907. Vozidlá segmentu C teda patria medzi tie najpredávanejšie.
Segment CD- stredná trieda
Najpopulárnejším modelom strednej triedy sa na Slovensku v roku 2010 stala Škoda Superb. Predalo sa jej 622 kusov. V tesnom závese za ňou sa drží Volkswagen Passat s počtom predaných kusov 609 (ak nerátame Passat CC – ináč by bol Passat prvý). Tretie miesto obsadil športovo ladený elegán z Mníchova – BMW radu 3 (425 kusov).
Segment D – vyššia stredná trieda
V segmente D dominovalo najlepšie auto, ktoré sme v roku 2010 testovali – BMW radu 5. Predalo sa z neho 270 kusov. Nasleduje Mercedes triedy E – 250 kusov a Audi A6 – 201 kusov. Je zaujímavé, že predaje tejto „Nemeckej trojky“ sú si tak blízke a pritom predajné čísla iných modelov v tomto segmente sa ani zďaleka nepribližujú tejto trojici. Napr. Volvo S80 (26 kusov), Jaguar XF (39 kusov), Lexus GS (9 kusov), Saab 9-5 (6 kusov), Honda Legend (8 kusov) a Citroën C6 (3 kusy).
Segment E – luxusné automobily
Aj o triedu vyššie sa o zákazníkov pobila známa „Nemecká trojka“. Z tohto boja opäť víťazne vyšlo BMW a to s radom 7, ktorého sa na Slovensku predalo až 95 kusov. Výrazne tak prevyšuje predaje dvoch najväčších konkurentov – Mercedes triedy S (42 kusov) a Audi A8 (32 kusov). Konkurencia opäť nestačí držať tempo – Porsche Panamera (13 kusov), Jaguar XJ aj Lexus LS po 8 kusov.
Segment F – športové automobily
Ak vylúčime kupé verzie tradičných modelov (ako napr. BMW radu 3 Coupé, či Mercedes triedy E Coupé – mimochodom 2 najúspešnejšie modely v tomto segmente) a do úvahy vezmeme iba „športové originály“, tým najpredávanejším je BMW Z4 s počtom predaných kusov 38. Nasleduje prekvapivo horúca novinka z Francúzska – Peugeot RCZ (26 kusov). Trojicu najúspešnejších uzatvára Audi A5 (22 kusov).
SUV a terénne
V tomto segmente boli veľmi obľúbené kórejské modely. Najpredávanejším sa stal Hyundai ix35, z ktorého sa podarilo predať 755 kusov. Druhá skončila Kia Sportage s počtom predaných kusov 677. Tretiu priečku obsadilo obľúbené japonské SUV – Honda CR-V (429 kusov).
Zdroj ZAP SR