Prečo nekúpiť:
Väčšia baterka a silnejší motor nie sú lacné
I keď parameter „cena už od” znie veľmi slušne, cenovka auta rýchlo stúpa a v konečnom dôsledku môže presiahnuť aj dvojnásobok pôvodnej hodnoty. Taký Enyaq RS v plnej výbave bez akéhokoľvek originálneho príslušenstva si môžete nakonfigurovať za takmer 59-tisíc eur. Keď k tomu pridáte zimné komplety, nosič na bicykel, či nabíjačku, hranicu 60-tisíc prekonáte bez mihnutia oka. Ale aj taký Elroq 85 s väčšou batériou (82 kWh – 573 km dojazd) a silnejším zadným motorom, ktorý znie ako zlatá stredná cesta začína na cene 41 800 eur a príplatkov je v ponuke viac než dosť.
Čína nespí
Elroq sa rýchlo stal najpredávanejším elektromobilom na Slovensku, no jeho predaje vládnu celkovému trhovému podielu elektrických áut, ktoré sa počítajú v nižších jednotkách percent (aktuálne zhruba 4,5% podielu trhu). To znamená, že novým príchodzím zas netreba až tak veľa, aby Škodu dobehli. No na to musia overeného výrobcu tromfnúť cenou i ponukou a zdá sa, že presne k tomu majú namierené.
Zaujímavými alternatívami k elektrickému Elroqu sú viaceré elektrické autá pochádzajúce z iných kontinentov a čoraz širšia je ponuka konkurentov z Číny. Tá možno má trh pokrivený štátnymi dotáciami a jej značky u nás zatiaľ nemajú takú širokú sieť dílerov a servisov, rozhodne sa však k veci nestavajú tak ako v Rusku, kde autá síce dovezú, ale servis ich až tak netrápi.
Koniec koncov, Európa má podstatne prísnejšie pravidlá a dohľad nad nimi a to ako z hľadiska bezpečnosti, tak dostupnosti náhradných dielov a vstup na európsku pôdu stojí výrobcov o veľa viac snahy a zabezpečenia ako niekde na periférii svetového trhu. Zvlášť pri súčasných sprísňujúcich sa pravidlách, ktoré čínske značky nútia lokalizovať výrobu do EÚ, čo už mnohí výrobcovia aj robia.
Medzi najzaujímavejších konkurentov modelu Elroq z Číny radíme ako model od BYD (stavia fabriku v Maďarsku) s názvom Atto 2 (cena od 29 990 eur), ktorý je síce o málo menší, no poskytuje veľmi podobné parametre za lepšiu cenu, no najmä Leapmotor (stavia v Španielsku) a jeho model B10 (cena od 28 990 eur), ktorý síce nemá takú širokú ponuku ako Elroq, ale dokáže ho porovnateľnou baterkou so stabilnejšou chémiou, lepšou výbavou a modernejšou technikou (konštrukcie i elektroniky) podliezť cenou.
Jeho výhoda je napríklad v tom, že aj keď pochádza z Číny, stojí za ním globálny hráč s mohutným európskym zastúpením Stellantis. Leapmotor vďaka nemu využíva celú distribútorskú a servisnú sieť a to i na Slovensku vrátane skladu náhradných dielov, ktorý je pri Bratislave (Lozorno).




