Lade sa podarilo dokončiť nové lacné auto menom Iskra. Predaj sa už začal, výroba viazne - FOTO

Rusom trvalo dva roky, kým sa im, pravdepodobne aj cez Čínu a ďalšie tretie krajiny, podarilo získať všetky elektrické komponenty a know-how na to, aby Iskru dokázali vyrobiť.
Lada Iskra
Foto: lada.ru.

Lada oznámila náhradu za model Granta pred približne desiatimi rokmi, no sen o novom modernejšom vozidle, ktoré by sa postavilo medzi základnú Grantu a väčšiu Vestu sa nezrealizoval. Do cesty k dokončeniu nového modelu stojaceho na aliančnej Renault-NissanDacia platforme sa postavila ruská agresia na Ukrajine.

Odchod Renaultu z Ruska a predaj miliardovej spoločnosti za symbolický rubeľ štátnemu výskumnému orgánu NAMI bol katastrofou nielen pre Renault, ale aj pre AvtoVAZ a jeho najdôležitejšiu značku Lada.

Takmer dokončené auto menom Iskra, ktoré malo pôvodne začať schádzať z výrobných liniek v roku 2023 bolo na odpis. Rusom trvalo dva roky, kým sa im, pravdepodobne aj cez Čínu a ďalšie tretie krajiny, podarilo získať všetky elektrické komponenty a know-how na to, aby Iskru dokázali vyrobiť.

Plán obnovy značky

Plán obnovy Lady začal v roku 2024 a okrem iného priniesol aj návrat pokročilejšieho elektronického systému stabilizácie ESC do modelu Vesta. Prišiel nový model Azimut a prichádza aj nová Iskra. Ale ani jej sa nevyhli komplikácie. Rozbehnutie sériovej výroby bolo mimoriadne zdĺhavé a viackrát sa odložilo.

Oficiálne sa linka rozbehla v apríli, avšak až 20. júla sa spustil predaj nového modelu. Je to symbolický dátum, keďže práve na 20. júl pripadá výročie založenia AvtoVAZu. Ďalší veľký miľník pre automobilový priemysel a akiste dôkaz, že ruský automobilový priemysel sa vie zaobísť aj bez západných peňazí, investícií a technológií.

Celá táto hrdá myšlienka však padá na problémoch celého ruského automobilového trhu. Predaje áut sa nedarí reštartovať, viacerým veľkým dílerom vozidiel hrozí bankrot a štát musí dotovať nielen výrobu a vývoj (aj cezhraničnou spoluprácou s východnými krajinami), ale aj predaj vozidiel.

Na stránke výrobcu je pri novej Iskre hneď vidieť výzvu na dotačnú schému na kúpu vozidla pre rodiny, pracovníkov v školstve i zdravotníctve. Dotácie sú v podobe lacných úverov, respektíve zliav na vozidlá, ktoré sú uplatňované po splnení podmienok (rodinný stav, občianstvo, oficiálne zamestnanie a pod.) a to až do výšky 35% (s obmedzením maximálnej hodnoty).

Objednať, kúpiť a čakať…

Aj keď Lada ešte v polovici júla písala, že nové autá už majú díleri na sklade, takmer mesiac od spustenia predaja je zrejmé, že vozidlá síce schádzajú z výrobnej linky, avšak vo veľmi obmedzenom množstve.

Podľa portálu 5koleso.ru sa doteraz podarilo dílerom získať a predať cca 700 vozidiel. Veľká časť z predaných áut je však objednaná priamo dílermi a nie koncovými zákazníkmi. Tým, ktorí si nové autá objednali po spustení predaja Lada sľubuje, že vozidlá dostanú do dvoch mesiacov.

Lada Iskra
Foto: lada.ru.

Avšak zmluvy, ktoré majú podpísané výrobcu zaväzujú odovzdať vozidlá do 6 mesiacov od zadania objednávky a zaplatenia automobilu. Dôvodom omeškania je skutočnosť, že Lade sa ešte nepodarilo dokončiť práce na novej fabrike, ktorá má modely Iskra stavať. Rozhodnutie padlo a Iskry sa majú vyrábať v bývalom závode Nissanu v Petrohrade mimo Togliatti. Výroba v Petrohrade nemá autá len kompletovať, má ich stavať z gruntu a to vrátane odlievania a lakovania karosérií, čo sa zdá byť ako najväčší problém.

Stručne a skrátka, výroba stále prebieha len v domácom závode Togliatti, ktorý vplyvom výroby ostatných vozidiel nie je schopný stavať autá vo veľkých sériách. Kým sa teda výroba v Petrohrade nerozbehne, zákazníci budú vozidlá dostávať s narastajúcim meškaním.

Lada Iskra, Iskra SW a Iskra SW Cross

Modelový rad Iskra má obsahovať celkovo trojicu karosárskych verzií. Všetky stoja na pôvodnej platforme určenej pre vozidlá Dacia, ktorú Lada rozpracovala pre vlastné modely. Základnou karosériou je kompaktný sedan Iskra, neskôr sa majú k zákazníkom dostať aj kombi verzia SW a verzia so zvýšeným podvozkom SW Cross.

V ponuke výrobcu pri modeli svieti jediná pohonná jednotka. Benzínový štvorvalec s objemom 1,6 litra a vrcholným výkonom 90 alebo 106 koní. Základná je 5-stupňová manuálna prevodovka nasledovaná 6-stupňovou manuálnou a automatickou CVT prevodovkou. Pohon je výhradne prednej nápravy. Priemerná spotreba je od 7,2 do 7,8 l, zrýchlenie najvýkonnejšej verzie z 0 na 100 km/h prebieha za 12,7 sekundy. Maximálna rýchlosť sa pohybuje od 166 do 174 km/h.

Celková dĺžka všetkých karosárskych verzií je rovnakých 4333 mm, šírka je 1777 mm, výška 1507-1517 a rázvor 2603 mm. Rozdiel je len pri verzii Cross, ktorá vplyvom výraznejších nárazníkov disponuje celkovou dĺžkou 4342 mm. Sedan disponuje kufrom s objemom 500 litrov, kombi má 480 l.

Cena modelu Iskra so základným motorom v karosérii sedan začína na úrovni 1 249 000 rubľov, čo je v prepočte približne 13 281 eur.

Firmy a inštitúcie: AvtoVAZLada