BRATISLAVA 20. marca (WEBNOVINY) – Model Passat je už od začiatku jeho produkcie v roku 1973 jeden z najúspešnejších modelov automobilky Volkswagen vôbec. Dovedna ich bolo vyrobených cez 14 miliónov kusov a patrí mu deviate miesto v top 10 najpredávanejších áut sveta. A nie je tomu inak ani na našich slovenských cestách. Netreba sa čudovať, veď model Passat bol aj prvým sériovo vyrábaným modelom VW v jeho bratislavskej továrni.
My sme mali možnosť odskúšať jeho predposlednú, už šiestu generáciu. Naše auto bolo vyrobené v roku 2005, čiže hneď v prvom roku produkcie modelu B6. Od predchodcu sa významne líšil nielen novým dizajnom, no podstatnejšie zmenou celej platformy, ako aj zmenou koncepcie pohonu. Volkswagen sa rozhodol upustiť od platformy Audi A4 použitej v predošlej generácii B5 a vyvinuli platformu úplne novú. Ako základ im poslúžila platforma piatej generácie Golfu. Kým staršie Passaty B5 mali motor uložený pozdĺžne, B6 má motor uložený naprieč. Taktiež má jednoduchšie riešenú prednú nápravu a systém pohonu všetkých kolies používa druhú generáciu diferenciálu Haldex.
Interiér
Nie len vonkajší dizajn doznal veľkých zmien, aj interiér tohto modelu je úplne iný ako jeho predchodcu. Je poňatý veľmi moderne a pomerne športovo. Dominujú mu čisté línie na palubnej doske, stredovej konzole, ako aj na čalúnení dverí. Zaujímavým dizajnovým prvkom je oddelenie vrchnej časti palubnej dosky od zbytku výraznou „ryhou“, ktorá zachádza až pod čelné sklo.
Ihneď po nastúpení vás upúta veľká prístrojová doska s okrúhlymi ukazovateľmi. Ich tvar a rozmiestnenie vyvoláva športový dojem hlavne vďaka malým kruhovým ukazovateľom teploty motora a stavu palivovej nádrže. Chrómové lemovanie a modro červené podsvietenie tento dojem len utvrdzuje. Ergonómia je už tradične na vysokej úrovni a tak si na ovládanie všetkých prvkov zvyknete veľmi rýchlo a intuitívne. Ani po siedmich rokoch od vzniku, nepôsobí interiér zastaralo a drží si moderný vzhľad.
Trochu nás sklamali sedadlá, ktoré pôsobili mierne obyčajným dojmom. To však nič neuberá na tom, že sa v nich sedí veľmi pohodlne a ani cestovanie na dlhé vzdialenosti nie je problémom. Sedadlá pochopiteľne závisia od stupňa výbavy konkrétneho auta a ak vám tieto nesedia, treba sa poobzerať po aute s vyššou výbavou.
Priestor kabíny je aj napriek pohonu všetkých kolies veľkorysý a ponúka dostatok miesta aj pre pasažierov na zadných sedadlách. Aj nadpriemerne vysoký človek s výškou okolo 190cm má vzadu dostatok miesta na nohy aj hlavu. Nadštandardná priestrannosť nekončí iba v kabíne. Objem batožinového priestoru vo verzii sedan je 565 litrov, čo je veľmi slušná hodnota.
Čo však až taký úsmev na tvári nevyvolá, je kvalita vypracovania. Na povestnú nemeckú precíznosť tu akoby trošku pozabudli. Už modely B5 mali problémy s ošúchanými ovládačmi okien, svetiel a klimatizácie a model B6 v tomto smere priveľmi nepokročil. Nami testované auto malo najazdených 116 000km a opotrebenie týchto častí bolo už zreteľné. Taktiež plasty použité na vnútorné madlá dverí nie sú z tých najkvalitnejších, čo platí aj pre ošúchanú obrubu radiacej páky. Inak však v interiéri nič nerezonovalo ani nevŕzgalo, a to ani pri prejazde mnohými bratislavskými výmoľmi.
Motor
Šiesta generácia Passatu mala hneď od uvedenia na trh bohatú škálu motorov, ako benzínových, tak aj dieselových. My sme mali k dispozícii slabšiu verziu dieselového dvojlitra s výkonom 140 koní a krútiacim momentom 320 Nm. Auto s prevádzkovou hmotnosťou ľahko prevyšujúcou 1,5 tony s týmto motorom nie je žiaden športovec, ale výkon je aj s pohonom všetkých kolies dostačujúci. So zrýchlením pri predbiehaní nebudete mať problémy aj vďaka dobre odstupňovanej šesť stupňovej manuálnej prevodovke. Celkovo sa nedá povedať, že by bol Passat s týmto motorom lenivý, ale priaznivca športovej jazdy s ním nenadchnete.
Odozva na plynový pedál je dobrá, aj keď malá „turbodiera“ tu stále je. Vodičom zvyknutým na jazdenie s turbodieselom to však určite prekážať nebude. Motor je naladený na spektrum nižších otáčok, čo je pri bežnej jazde veľmi praktické a plný krútiaci moment je k dispozícii už pri 1800 otáčkach.
Príjemne prekvapila najmä spotreba paliva. Mimo mesta nám aj pri svižnej jazde palubný počítač ukázal priemer 5,1 l/100km. Pri jazde v meste ukázal presne o liter viac, čiže 6,1 l/100km. Priemer za celý test nám vyšiel 5,4 l/100km, čo je pri tejto váhovej a výkonovej kategórii veľmi slušné číslo. Netreba zabúdať, že auto bolo vybavené náhonom na všetky kolesá, čiže pri verzii s predným náhonom môžete rátať s o niečo nižšími hodnotami.
Jedinú vec, čo môžem nami testovanému motoru vyčítať, je vyššia hlučnosť. Pri záťahu je ho výraznejšie počuť do kabíny, čo na komforte jazdy nepridá. Pri ustálenej jazde však tento problém zmizne.
Jazda
Keďže táto generácia Passatu používa jednoduchšiu koncepciu náprav ako jeho predchodca, bol som veľmi zvedavý na jeho jazdné vlastnosti. Konkrétne Volkswagen upustil od viacprvkového zavesenia prednej nápravy modelu B5 a prešiel k osvedčenej klasike, zaveseniu McPherson. Z hľadiska spoľahlivosti to pokrok bol, určite sa ale nedá hovoriť o pokroku technologickom. Treba sa pozastaviť aj nad faktom, že ramená prednej nápravy sú identické s menším a ľahším modelom Golf. Ako si teda poradí táto náprava s Passatom?
Odpoveď sme dostali už pri prvých kilometroch po Bratislave. Podvozok sa s prehľadom vyrovnáva s nerovnosťami, vlnami aj výmoľmi, auto pôsobí na vodiča stabilným dojmom a celkovo si túto zmenu bežný vodič ani nevšimne. Je veľmi dobre nastavený a zodpovedá očakávaniam od auta strednej triedy. Aj keď je tuhosť prispôsobená skôr pohodliu cestovania, ani pri rezkejších prejazdoch zákrutami sa auto významne nenakláňa. Problémom nie sú ani nerovnosti v zákrutách. Keď k tomu pripočítame vyššiu spoľahlivosť oproti staršiemu modelu, môžeme povedať, že podvozok sa vydaril.
Nami testované auto malo ešte kúsok naviac v podobe pohonu všetkých kolies. Tu sa Volkswagen tiež vrátil o krôčik do histórie a použili už známy systém pohonu všetkých kolies cez Haldex spojku. Ide o jej druhú generáciu, ktorá sa technologicky od prvej významne posunula. Jej nevýhodou však ostáva obmedzené rozloženie výkonu. Za normálnej jazdy ženie Haldex primárne iba predné kolesá a keď elektronické snímače zaznamenajú preklz, Haldex prenesie potrebnú časť výkonu na zadnú nápravu. Pomer preneseného výkonu dosiahne maximálne 50:50. Na ceste to znamená, že auto sa správa v podstate rovnako ako auto s predným náhonom. Systém pohonu 4 motion vám teda pomôže iba pri zhoršených podmienkach.
Keďže my sme auto testovali v čase, keď po snehu nebolo ani stopy, väčšinou sme o prítomnosti pohonu 4×4 ani nevedeli. Výhody sa prejavili až pri jazde zablatenou cestou. Tu sa auto pohybovalo celkom sebavedomo a nerobili mu problémy ani mierne stúpania na takomto povrchu. Samozrejme si treba uvedomiť, že Passat nie je stavaný na jazdu mimo cesty, ale s opatrnosťou vodiča ľahký terén určite zvládne. Ak vás baví rybolov, zbieranie húb alebo chodíte často na hory, pohon všetkých kolies určite oceníte aj bez zvýšeného podvozku. Nehovoriac o zimnom období.
Jazda po bežných cestách ničím neprekvapí. Auto sa šoféruje veľmi ľahko a problém s ním nebude mať ani vodič začiatočník. Progresívny posilňovač riadenia je síce elektrický, ale dobre vyriešený a nastavený. Pri nízkej rýchlosti je pohyb volantom príjemne jednoduchý, pri rýchlejšom tempe riadenie stvrdne a je cítiť odozvu od kolies do volantu. Mohla byť lepšia, ale znova si treba uvedomiť, že auto je stavané na komfort a nie športovú jazdu. Pozitívne zapôsobí aj veľmi presné radenie rýchlostných stupňov šesťstupňovej manuálnej prevodovky. Brzdy majú dostatok účinku a nevädnú ani pri intenzívnejšom brzdení.
Spoľahlivosť
Ku spoľahlivosti modelu B6 sa nám žiaľ nepodarilo získať vyjadrenie od žiadneho z oslovených servisných pracovísk VW. Ak si prezriete reakcie k tejto téme na internete, nebudete sa čudovať. Vlnu kritiky si vyslúžili zväčša práve dieselové agregáty 2.0 TDI. Problémové sú hlavne časticové filtre vo výfuku. Systém pumpa-dýza nedokáže nečistoty dôkladne spáliť a filtre sa preto zanášajú. Výsledkom je strata ťahu, nekultivovanosť chodu, alebo chod na núdzový režim. Ďalším častým problémom sú praskajúce bloky motorov. Tie nezriedka praskajú práve v miestach, kadiaľ vedú kanáliky pre vodu a olej. Olej sa následne dostane do vodného systému, zhromaždí sa v expanznej nádobe a čidlo začne hlásiť nedostatok chladiacej zmesi. Problémy neobišli ani systém vyvažovacích hriadeľov. Tie sú hnané reťazou od kľukového hriadeľa, ktorá zároveň poháňa aj olejové čerpadlo. Zuby vyvažovacích hriadeľov sa často opotrebovali natoľko, že sa napnutie reťaze uvoľnilo a prestalo hnať olejové čerpadlo. Tento problém však Volkswagen v neskorších rokoch výroby vyriešil a úplne od reťaze upustil. Hriadele, ako aj olejové čerpadlo, boli neskôr hnané cez ozubené kolesá.
Často diskutovaným problémom je aj interval výmeny oleja pri motoroch nastavených na oleje „longlife“. Autá s týmito olejmi prejdú často na jednu náplň viac ako 30 000 km, no motory tým značne trpia. Hlavne pri častých krátkych jazdách pri studenom motore sa odporúča meniť olej každých 15 000 km, bez ohľadu na to, čo deklaruje výrobca olejov. Výmenu olejovej náplne si raz za 60 000 km zaslúži aj Haldex spojka systému 4 motion.
Naproti tomu benzínové motorizácie sú nadpriemerne spoľahlivé, najmä motor 2.0 TSI. Jeho svižnosť, kultivovanosť a spoľahlivosť ho radia medzi najlepšie a najvyhľadávanejšie motory, aké Volkswagen do Passatov dával. Ak však trváte na vznetovom motore, siahnite po aute z neskorších rokov výroby. Postupom času totiž nemeckí inžinieri zapracovali aj na motoroch TDI a neskoršie modely už mali veľa zo spomínaných problémov vyriešených.
Resumé
Passat B6 je dôstojným, ak nie priam vzorovým zástupcom strednej triedy a svoje predajné úspechy si určite zaslúži. Celkovo je to auto, ktoré ničím neurazí a bude vám dobrým spoločníkom na cestách. Systém pohonu 4 motion umožňuje jazdu na horších povrchoch a nesklame ani cestou na chatu, rybolov, či lyžovačku v horách. Treba si však dať pozor na servisnú históriu a venovať pohonu patričnú servisnú starostlivosť.
Auto nám na test zapožičalo autocentrum AAA AUTO
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1968 |
Najvyšší výkon (kW): | 103 |
Najvyšší krút. moment (Nm): | 320 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 204 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 8,7 / 5,7 / 6,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 565 |
Objem nádrže (l): | 68 |
Prevádzková hmotnosť: | 1554 |
Dĺžka (mm): | 4765 |
Šírka (mm): | 1820 |
Výška (mm): | 1472 |
Rázvor (mm): | 2709 |