BRATISLAVA 22. októbra (WEBNOVINY) – Už v marci tohto roka prenikli na verejnosť informácie, že Hyundai chystá nový motor do Velosterov. Dlho sa však čakalo na jeho oficiálne predstavenie. Hovorilo sa o motore 1.6 T-GDi, čiže o prepĺňanom variante súčasne ponúkaného motora 1.6 GDi. Nový agregát bol oficiálne predstavený na konferencii „Hyundai-Kia International Powertrain Conference 2011“ , ktorá sa nedávno konala v sídle automobilky v Južnej Kórei. Ste zvedaví?
Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše a povedzme si rovno to, na čo je každý určite najviac zvedavý. Maximálny výkon 204 koní pri 6000 ot/min a krútiaci moment 265 Nm dosahovaný už od 1750 ot/min. Tieto čísla posúvajú značku Hyundai do vysokej ligy a Veloster samotný robia konkurencieschopným športovým autom.
Len letmý pohľad na kategóriu kompaktných športových vozidiel prezradí, že Veloster s týmto agregátom bude mať len o 7 koní menej ako MINI John Cooper Works, ktorý v súčasnosti disponuje zrejme najvýkonnejšou benzínovou „jedna-šestkou“ . Nehovoriac o tom, že hodnota krútiaceho momentu je v Hyundai ešte vyššia. Škoda len tých jazdných vlastností. Do uvedenia na trh, ktoré by malo byť niekedy v polovici budúceho roka, však majú Kórejci šancu zapracovať aj na podvozku.
Každopádne, Hyundai má teda našliapnuté riadne vysoko a po modeli Genesis Coupe sa teda môžeme tešiť na ďalší dynamický model tejto automobilky.
Technológia a ekológia
Na ekologickom poli Hyundai opäť nezaostáva ani krôčik za svojimi rivalmi. Motor 1.6 T-GDi spĺňa nie len ekologický štandard EURO-5, ale aj kalifornskú ULEV-2 (Ultra Low Emission Vehicle, v preklade auto s ultra nízkymi emisiami). ULEV-2 je pritom v súčasnosti považovaná za jednu z najprísnejších emisných noriem sveta. Tieto excelentné výsledky boli dosiahnuté najmä použitím priameho vstrekovania paliva do valcov, dvojitého CVVT (variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov), privádzaniu vzduchu priamo k intercooleru a v neposlednom rade turbom.
Turbo je súčasťou výfukových zvodov a používa technológiu Twin-scroll. Ide o súčasné použitie dvoch tvarov výfukovej (hnacej) vrtuľky, pričom jedna s prudším nábehom lopatiek roztáča turbo v nízkych otáčkach, a druhá s menej prudkým nábehom lopatiek roztáča turbo vo vysokých otáčkach. Takto sa docieli rovnomerné plnenie motora už z veľmi nízkych otáčok; ako ukazuje aj hodnota krútiaceho momentu už od 1750 ot/min. Na uvedenie tohto agregátu na trh si síce budeme musieť počkať do budúceho roka, ale už teraz sme plní očakávaní.
R-2.0 diesel
Okrem už spomínaného motora 1.6 T-GDi bol na konferencii predstavený aj dieselový agregát R-2.0 diesel. Nech vás neodradí slovíčko diesel, aj tu ostávame pri relatívne dobrých výkonových parametroch. Maximálny výkon 150 koní a maximálny krútiaci moment 383 Nm potešia aj náročnejšieho užívateľa. Hodnota výkonu síce nie je takou senzáciou, ako u spomínaného benzínového motora, ale tu bol zámer výrobcu trochu iný. Hlavným cieľom bolo postaviť dieselový agregát, ktorý by spĺňal emisné normy EURO-6 a to už 2 roky pred ich uvedením do praxe. Treba podotknúť, že EURO-6 predpokladá zníženie emisii dusičnanov NOx v exhalátoch až o 56% oproti EURO-5. Hyundai sa teda naozaj vytiahol.