Dvaja najväčší nemeckí prémioví konkurenti sú podľa informácií britského magazínu Autocar blízko k dohode o spolupráci na dodávkach motorov. Mercedes by rád využil pre svoje budúce modely motory od BMW, aby si ich nemusel vyvíjať sám.
Konkrétne má ísť o spaľovaciu súčasť pohonných systémov typu plug-in hybrid a Range extended electric vehicle v skratke REEV – ide o elektromobily, kde časť kapacity batérie nahrádza spaľovací motor ako generátor pre dramaticky vyššie dojazdy bez komplikácií zdĺhavým nabíjaním na dlhších trasách (dojazdy cez 1000 km na nabitie a tankovanie). Práve touto cestou sa chce totiž Mercedes vydať vidiac, že trh s elektromobilmi nie je až taký horúci ako sa zdalo.
Súčasťou dohody by mohol byť aj spoločný závod v USA na výrobu motorov pre obídenie ciel oboma výrobcami. Turbulentný svetový trh, clá a odvetné clá i výrazne odlišné emisné normy naprieč kontinentami umožňujú vznik aj donedávna nemysliteľných spoluprác.
To tu už nikto nič negarantuje?
Nepochybne je záujem Trojcípej hviezdy o motory BMW veľkým zadosťučinením nielen pre inžinierov z Bavorska, ale aj pre fanúšikovskú základňu Bavorov. Ak ste si doteraz mysleli, že motory BMW sú mimoriadne, už vám dávajú za pravdu aj v Mercedese.

Prvý sériový batmobil je na svete. Mahindra BE6 Edition Batman je skutočné auto a navyše nie je drahé - FOTO
V skutočnosti však nejde ani tak o poklonu zo Stuttgartu pre Mníchov, skôr je to o chladných výpočtoch nákladov a výnosov. Veľká rivalita musí ustúpiť, ego tiež, biznis sa robí pre zisk, nie pre hrdosť.
Veď majú nový turbomotor, prečo nevyužijú ten?
Majú a navyše s kubatúrou, ktorú využívajú nielen európski konkurenti, ale tiež prakticky celá Čína a práve v aplikáciách, o ktoré Mercedesu ide. Konkrétne myslíme 1.5 litrový štvorvalcový turbomotor M252 spojený s automatickou dvojspojkovou prevodovkou a elektromotorom, ktorý ako prvý dostane model Mercedes CLA a po ňom celá paleta nových kompaktných modelov značky.
Motor je pripravený na normu Euro 7 a bez elektrifikácie ani na trh nepríde, keďže je srdcom systému vylepšeného mild-hybridu so 48 V architektúrou. A presne na takúto aplikáciu je skonštruovaný. Na to, aby bol súcim kandidátom do plug-in hybridných a REEV systémov potrebuje prerobiť, no najmä nie je stvorený na využitie v pozdĺžnom i priečnom usporiadaní.

Volkswagen zavrel kone áut za platobnú bránu: Ak chceš vyšší výkon, zaplať predplatné - FOTO
Keďže Mercedes chce tento motor využívať ako v kompaktoch, tak v nových verziách, generáciách a aj v triedach GLA, GLB, GLC, C, či E a tiež v celkom novej Triede „baby” G-éčka, nevyhnutne potrebuje motor, ktorý zvládne oboje. No a takých motorov, ktoré sú už využívané v autách s pozdĺžnym a priečnym uložením a navyše sú pripravené na najnovšiu Euro 7 a aj na hŕbu ďalších celosvetových noriem, no tak takých motorov veľa nie je.
Vlastne je iba jeden. Najmodernejšia verzia motora zo série následníkov B48 – dvojlitrového twin turbo štvorvalca, ktorý BMW využíva ako v priečnom uložení – Mini a kompaktné modely ako BMW 1, či X1, tak vo väčších modeloch ako BMW radu 3, X3 atď…

Je to dostatočný dôvod?
Zdá sa vám to ako dostatočný dôvod na to, aby Mercedes zašiel za konkurentom a poprosil ho o pomoc? Tak to ste potom vedľa, lebo toto je len časť dôvodu. Tá druhá, azda rovnako dôležitá ako financie nevyhnutné na vývoj nových riešení vlastnej techniky, sú finančné náklady z oblasti colných vojen.

KGM Torres dostane presne to, čo urgentne potrebuje: úsporný a overený hybrid - FOTO
Lebo keď Mercedes plánoval výrobu motora M252 v Číne, domnieval sa, že clá sú dočasnou záležitosťou, respektíve niečím, čo v konečnom dôsledku nebude až také problematické. Lenže situácia sa medzičasom riadne vyostrila, a tak výborný úsporný plán výroby v spoločnom podniku Geely, Renaultu a teda aj Mercedesu (Geely je menšinový vlastník Mercedesu) zvanom Horse síce naďalej platí, avšak rozširovať výrobu v Číne je pre clá jednoducho problém.
Nuž a keď tieto dôvody spojíte dokopy a nezabudnete primiešať nevyhnutnú potrebu vo veľkom investovať do elektromobility a jej rozvoja, zistíte, že spojenie sa s BMW vôbec nie je zlým nápadom. Lebo konkurenti, nekonkurenti, stále sú to dvaja nemeckí výrobcovia sídliaci relatívne neďaleko a v tejto ťažkej dobe to hádam každý pochopí. Zvlášť ak je reč aj o budúcom prípadnom spoločnom výrobnom závode pre USA…

Dohoda?
Zatiaľ nie je ruka v rukáve, je celkom možné, že takýmito „únikmi” informácií z rokovaní si Mercedes testuje reakciu verejnosti a do rozhodnutia vezme do úvahy aj názory zákazníkov. Ak im naozaj bude záležať na tom, či si kúpili trojcípu hviezdu s pohonným ústrojenstvom, ktorého časť tvorí bavorský spaľovací motor, je celkom možné, že to Mercedes skúsi inak.

BMW si pre Monterey Car Week 2025 pripravilo špeciálnu edíciu radu 8 v ikonických farbách - FOTO
Ale keď zákazníci prežili fakt, že pod kapotami mali ešte donedávne motory, ktoré ste mohli nájsť aj v autách značky Dacia… BMW istotne prehryznú radšej, koniec koncov, nebolo by to prvýkrát, čo tieto dve značky spolupracovali. Prvé novodobé Mercedesy s motormi od BMW by mali prísť na svetlo sveta už o nejaké dva roky.