BRATISLAVA 10. februára (WEBNOVINY) – Takmer bezprostredne po minulotýždňovej svetovej premiére dvoch nových modelov značky Harley-Davidson dorazili nové motorky aj na Slovensko. Boli sme si ich obzrieť v bratislavskej predajni na Rebarborovej ulici.
Sportster 72
Harley-Davidson 72 je stroj snov, Sportster na výlete do dôb, kedy chalani jazdili na bikoch typu Sting-Ray a veľkí frajeri parkovali choppery v rade na chodníku. Tieto motocykle boli dlhé úzke, sýto červená farba, lesklý chróm trblietajúci sa v hmlistom slnečnom svetle leta. Od sýto červenej farby (Hard Candy Big Red Flake), ape riadidiel až po úzke čiernobiele pneumatiky, Sewenty-Two je jedným zo symbolov doby a vplyvu tejto kultúry, ktorý pretrváva dodnes na Whittier Boulevard, legendárnej ulici na východe Los Angeles, známej ako Route 72. Nová Generácia custum staviteľov čerpá z tejto doby a šíri jej odkaz nielen v Kalifornii a celej Amerike, ale i po celom svete.
„Pri výrobe Sewenty-Two sme boli inšpirovaní aj ranou érou chopprov,“ hovorí Frank Savage, manažér z oddelenia designu spoločnosti Harley-Davidson. „Tieto motocykle boli pestrofarebné a chrómované, ale tiež úzke a veľmi odstrojené. Ak sa pozriete na modely z tej doby, vidíte, že sú takmer také jednoduché ako bicykel. Je to custom štýl, ktorý je veľmi typický pre Ameriku a kalifornskú scénu.“
Metal flake, ikonický prvok dizajnu sedemdesiatych rokov, sa objavil na všetkom od povlaku zo živice na buginách až po čalúnenie v reštauráciách či na customoch. Harley-Davidson vracia späť lesk na Sewenty-Two so sýto červenou farbou. Táto nová úprava je vytvorená nanesením základného čierneho náteru, nasledovaného polyuretánovým systémom, ktorý obsahuje šesťhranné šupiny, priemerne viac ako sedemkrát väčšie ako tie, ktoré sú používané v typickom výrobnom nátere. Každá šupina je pokrytá hliníkovým filmom a následne nafarbená na červeno. Hladký povrch šupín dohromady vytvárajú štyri nánosy čistého náteru s ručným brúsením.
„Posledným detailom sýto červeného náteru je logo na nádrži a ihlovité vrúbky na oboch blatníkoch,“ vysvetľuje Savage. „Každý bol pôvodne vyrobený ručne a my sme ich prerobili na sériovú výrobu, takže stále evokujú ručne vyrábanú grafiku tým, že nie sú úplne dokonalé. Grafika je potom pokrytá posledným čistým náterom.“
Vďaka sólosedlu zostáva dosť miesta pre zadný blatník a to znamená viac priestoru pre náter. Hnacia jednotka s chrómovými krytmi je natretá šedou práškovou farbou a nový guľatý vzduchový filter má vypuklý kryt. Motocykel dotvára klasická 7,9 litrová nádrž v typickom arašidovom tvare.
Softail Slim
Odstrojte motocykel Harley-Davidson Softail len na jeho nevyhnutné diely a získate verziu Slim. Od štíhlej zadnej časti po skrátený blatník je toho na modeli Slim jednoducho menej. Menej krytov, jedno sedlo, menšie kolesá s pneumatikami a minimum chrómu. Hovorte tomu stará škola. Štíhly a nekompromisný. Čo zostalo je iba základný profil Softail a ikonický štýl Harley-Davidson, ktorý pripomína klasické modely z päťdesiatych rokov.
„Je načase znova urobiť z motora hlavný dizajnový prvok motocykla,“ hovorí senior dizajnér Casey Ketterhagen, „takže sme nariadili modelu Softail diétu, aby sme dostali proporcie pod kontrolu. Keď zmenšíte zadnú časť pomocou úzkej pneumatiky a orezaného blatníka, stane sa motor srdcom motocykla, hlavným bodom. Medzi prednou časťou sedla a nádržou sme nechali medzeru, aby jazdec videl hornú časť motora. Mám rád, keď sa môžem pozrieť dole a vidím to, čo ma vezie.“
Aby bola zadná časť motocykla jednoduchá a čistá, má na sebe Slim kombináciu svetiel brzdových, smerových a zadného svetla. Výstuhy zadného blatníka sú jednoduché a prosté, odhaľujúce oceľové výkovky a upevňovacie prvky. Tenký kožený pásik prekrýva škáru nádrže. Hnacia jednotka je s leštenými krytmi namiesto chrómu a čierne válce zámerne nevynikajú. Predný blatník je orezaný, aby odhalil väčšiu časť kolesa.
„Môj vlastný motocykel nemá predný blatník vôbec,“ hovorí Ketterhagen. „Ale bohužiaľ nemôžeme zájsť tak ďaleko s modelom určeným pre sériovú výrobu. Model Slim má byť interpretáciou podomácky robených customov zo štyridsiatych a päťdesiatych rokov. Použili sme hneď niekoľko súčiastok, ktoré tú dobu pripomínajú, počnúc riadidlami typu Hollywood.“
Riadidlá Hollywood, typické svojim širokým klenutím a krížovou konzolou, boli pôvodne príslušenstvom predvojnových modelov Harley-Davidson s vidlicou Springer. Názov bol vymyslený, majitelia v tej dobe používali krížovú konzolu na upevnenie svetiel a batožiny a boli tak „hollywoodsky“ štýloví kvôli prehnanému množstvo príslušenstva. Pre model Slim boli vybrané riadidlá v čiernej farbe s ladiacim čiernym ručným ovládaním a mriežkovaným úchytom predného svetla. Ďalším dobovým stylingom je čierna konzola nádrže „cat eye“ s retro tachometrom, priestranné stúpačky a oválny vzduchový filter tiež čierny, ďalej čierne ráfiky kolies a náboje kolies. Sedlo je typicky pre verziu Slim v prevedení len pre jedného.
„Sedlo vám dodáva pocit, že sedíte skôr v motocykli než na ňom,“ hovorí Ketterhagen. „Riadidlá sú príjemne nízko, takže keď idete, máte ničím nerušený výhľad vpred, čo podporuje dojem, že sa jedná o veľmi elementárny model, skutočný návrat ku koreňom.“
Motor Twin Cam 103B je pevne uchytený v ráme a tvorí tak aj pevné spojenie medzi strojom a jazdcom. Podvozok Softail síce kopíruje čisté línie hardtailov, ale využíva zadné odpruženie vybavené tlmičmi upevnené vodorovne a skryto v koľajniciach rámu. Slim vyhovuje širokému spektru jazdcov a ponúka jednoduché odpichnutie sa od zeme vďaka 650 mm výške sedla. Možno namontovať pull-back riser od z ponuky originálneho príslušenstva k motocyklom značky Harley-Davidson a posunúť tak riadidlá späť o dva palce bez akýchkoľvek úprav káblov.