MONZA 5. septembra (WEBNOVINY) – Bitka o majstrovský titul v motoristickej formule 1 sa presúva v rámci Európy z Belgicka do Talianska, na okruhu v Monze neďaleko Milána je počas tohto víkendu (5. – 7. septembra) na programe trináste podujatie tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta. Pre efjednotku pôjde o predposledné predstavenie na starom kontinente, jazdci sa do Európy vrátia už len v polovici októbra na Veľkú cenu Ruska do dejiska ZOH Soči.
V tíme Mercedesu badať napätie
Na trati v Monze by si to o víťazstvo mali opäť rozdať piloti Mercedesu, ktorí sa na posledných pretekoch v Belgicku dostali do vzájomného konfliktu a v tíme medzi nimi badať značné napätie. Lídrom šampionátu je Nico Rosberg, pred kolegom Lewisom Hamiltonom má 29-bodový náskok. „Stále je o čo hrať. Netreba zabúdať, že na poslednom podujatí v Abú Zabí sa budú udeľovať dvojnásobné body, takže sa môže stať hocičo. V zostávajúcich siedmich pretekoch sa sústredím na dosiahnutie čo najlepších výsledkov.
Okruh v Monze je unikátny a špeciálny. Je to najrýchlejšia trať v kalendári a možno prekonáme 350 km/h, čo je šialené číslo. Najnáročnejší je úvod a nájazd do prvej šikany. Ak nebrzdíte na sto percent, môžete stratiť veľmi veľa času,“ povedal Rosberg pre oficiálnu stránku Mercedesu, ktorý na Monze v minulosti skončil najlepšie na piatom mieste v roku 2010.
Hamilton na Monze miluje fanúšikov
Hamilton má o čosi náročnejšiu úlohu. Ak chce na konci roka oslavovať svoj druhý titul, bude musieť nejakým spôsobom zmazať Rosbergov náskok. Pokúšal sa o to aj v Spa-Francorchamps, ale do cesty sa mu postavil práve jeho kolega. „Mojím cieľom je tento víkend pochopiteľne priblížiť sa k Nicovi. Predo mnou je veľa práce, ale v tomto športe sa môže stať čokoľvek. Nevzdám sa, dokým neuvidím šachovnicovú vlajku v Abú Zabí. Stále môžem získať kopu bodov, takže ešte nie je koniec. Monza je historický okruh a pocit víťazstva chutí naozaj špeciálne. Mal som tú skúsenosť v roku 2012 a teraz by som ju chcel zažiť znovu. Vlani sme sa tu trápili, ale tento rok je to iné. Máme super auto a myslím si, že môžeme dosiahnuť dobrý výsledok. Jednu vec, ktorú som na Monze vždy miloval, sú fanúšikovia. Obzvlášť na stupni víťazov. Dúfam, že im ponúkneme vzrušujúce preteky,“ vyjadril sa Hamilton.
Hegemóniu Mercedesu v tomto ročníku čiastočne narúša Daniel Ricciardo z Red Bullu. Sympatický Austrálčan vyhral už tri veľké ceny, vrátane tej poslednej belgickej. Ricciardo už pravdepodobne nemôže pomýšľať na titul, ale druhé miesto nie je nereálne. Na tretej priečke ho delí od Hamiltona 35 bodov.
Distribútor pneumatík pre F1, talianska spoločnosť Pirelli, priviezol na sever Talianska dve najtvrdšie zmesi. Očakáva sa premenlivé počasie, v piatok by malo byť väčšinou zamračené, v sobotu meteorológovia hlásia aj dážď a v deň pretekov majú okruh zaliať slnečné lúče. Štart nedeľňajšej Veľkej ceny Talianska je naplánovaný tradične na 14.00 h, sobotňajšia kvalifikácia sa uskutoční v rovnakom čase.
Dejisko: okruh Autodromo Nazionale Monza
Dĺžka jedného kola: 5,793 km
Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov)
Divácka kapacita tribún: 51 000 divákov
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 (2004)
Najviac víťazstiev – jazdec: 5 – Michael Schumacher (1996, 1998, 2000, 2003, 2006)
Najviac víťazstiev – tím: 18 – Ferrari
Prvá Veľká cena Talianska sa jazdila v Brescii už v roku 1921. O rok neskôr sa však presunula, keď vybudovali pretekársku trať v parku Villa Reale na sever od Monzy. Išlo vlastne o dva okruhy so spoločnou cieľovou rovinkou a boxami – klasický okruh v tvare bumerangu, ktorý hostí VC Talianska len s malými zmenami dodnes a ovál podobný tratiam v USA s dĺžkou 4,25 km. V súčasnosti dopĺňa areál v Monze ešte aj tretia pretekárska trať – tzv. juniorský okruh v dĺžke 2,405 km. Klasická trať prešla po roku 1971 niekoľkými zmenami, všetky mali za cieľ zvýšiť bezpečnosť jazdcov a divákov. Na trať tak postupne pribudli spomaľujúce šikany, ktoré však boli niekoľkokrát odstraňované a prerábané. Dnes sú na trati tri – Ascari, Della Roggia a Del Rettifilo. Zmluvu na organizovanie VC Talianska majú organizátori podpísanú s Berniem Ecclestonom do roku 2016.
VC Talianska je najstarším podujatím súčasného kalendára MS F1. Doteraz bola ako jediná súčasťou všetkých doterajších ročníkov novodobého seriálu MS F1 od jeho vzniku v roku 1950 a Monzu vymenila len v jedinom prípade v roku 1980 Imola. Okruh v Monze je najrýchlejším v seriáli MS F1. V roku 2004 Juan Pablo Montoya na monoposte Williams počas voľného tréningu dosiahol čas 1:19,525 min a vďaka rýchlostnému priemeru 262,242 km/h ide o najrýchlejšie kolo, aké kedy dosiahol monopost F1. V tomto období jazdci dosahovali na rovinkách okruhu rýchlosti nad 370 km/h. Okruh v Monze patrí k tratiam, ktoré si vyžiadali najviac ľudských životov. Najtragickejšou bola nehoda nemeckého jazdca Wolfganga von Tripsa, ktorý v roku 1961 po kolízii s Jimom Clarkom vyletel v zákrute Parabolica a okrem života jazdca si vyžiadala aj 14 obetí spomedzi divákov. V roku 1955 sa v Monze zabil pri súkromných testoch dvojnásobný majster sveta, Talian Alberto Ascari. V tréningu na VC Talianska 1970 sa skončila životná púť vedúceho jazdca priebežného poradia MS Rakúšana Jochena Rindta, a keďže do konca sezóny ho už nikto v priebežnom poradí nepredbehol, stal sa prvým a doteraz jediným majstrom sveta F1 in memoriam. V roku 1978 doplatil smrteľným zranením na kolíziu po štarte Švéd Ronnie Peterson a poslednou obeťou okruhu bol v roku 2000 traťový komisár Paolo Gislimberti, ktorého trafilo odtrhnuté koleso. Od roku 1990 sa len trom jazdcom, ktorí zvíťazili na VC Talianska, podarilo získať v tom istom roku aj majstrovský titul. Boli to Ayrton Senna (1990), Michael Schumacher (2001 a 2003) a Sebastian Vettel (2011, 2013).
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2011 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2009 Rubens Barrichello (Braz.) Brawn GP
2008 Sebastian Vettel (Nem.) Toro Rosso
2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren
2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams
2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
Poradie MS (po 12 z 19 pretekov): 1. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 220 bodov, 2. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 191, 3. Daniel Ricciardo (Aus.) Red Bull 156, 4. Fernando Alonso (Šp.) Ferrari 121, 5. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 110, 6. Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull 98
Pohár konštruktérov: 1. Mercedes 411 bodov, 2. Red Bull 254, 3. Ferrari 160, 4. Williams 150, 5. McLaren 105, 6. Force India 103.