BRATISLAVA 10. augusta (WEBNOVINY) – Označenie ST (Sport Technologies) používa spoločnosť Ford pre športovo vyladené verzie svojich kľúčových modelov a prvýkrát ho použila v Európe v roku 1997. Zákazníci si už zvykli, že vozidlá s označením ST ponúkajú spojenie vysokého výkonu s kultivovanosťou a praktickosťou pri každodennom používaní.
„Toto je automobil, na ktorý fanúšikovia športových vozidiel Ford na celom svete čakali,“ povedal Matthias Tonn, hlavný konštruktér programu globálnych vysokovýkonných vozidiel spoločnosti Ford of Europe. „Vynaložili sme maximálne úsilie, aby vodiči naozaj pocítili pravú podstatu toho, čo sa skrýva pod označením ST – kdekoľvek na svete.“
A o čom presne teda šéfkonštruktér Fordu Focus ST hovorí? Nový Ford Focus ST už nemá pod kapotou 2,5-litrový päťvalec, ale dvojlitrový štvorvalec s výkonom 184 kW (250 k). Oproti predchodcovi je to o 25 koní viac, no spotreba paliva by pritom mala byť nižšia až o 20 percent. Výrobca udáva iba 7,2 l/100 km v kombinovanom cykle. Nový Ford Focus ST sa dokáže rozbehnúť z pokoja na rýchlosť 100 km/h za 6,5 sekundy a zrýchľovať prestane pri rýchlosti 248 km/h.
Bude aj kombi
Ford Focus ST bude jediným vysokovýkonným vozidlom v nižšej strednej triede, ktoré bude k dispozícii aj ako praktické kombi. Oproti predchodcovi je to výrazný posun k praktickosti. Predošlý Focus ST sa totiž vyrábal iba ako troj a päťdverový hatchback. V prípade novej generácie bol trojdverový hatchback zrušený a nahradený praktickejším „kombíkom“.
Priame riadenie a falošný zvuk
Interiér Focusu ST zdobia športové sedadlá značky Recaro. Na vrchole palubnej dosky nájdeme už tradičné tri budíky, ktoré zobrazujú tlak turbodúchadla, teplotu oleja a tlak oleja. Oproti bežným Focusom má Focus ST o 10 mm nižší podvozok. Konštruktéri sú však obzvlášť hrdí na riadenie.
Nové športové hrebeňové riadenie mení svoj prevodový pomer tak, aby sa citlivosť riadenia pri priamej jazde znížila a pri zatáčaní zvýšila. Volant možno otočiť takmer na doraz bez toho, aby z neho vodič musel zložiť niektorú ruku; to poskytuje lepšiu kontrolu nad vozidlom pri prejazde ostrými zákrutami alebo serpentínami.
Zvedavý som ale na zvukový prejav nového športového Focusu. Bohužiaľ, aj Ford sa dal zviesť na cestičku umelých zvukov a namiesto toho, aby pekne vyladil výfukovú sústavu tak, ako sa na športové auto patrí, pridal do interiéru auta takzvaný „sympozér“. Ten prenáša zvuk motora priamo z nasávacieho traktu do interiéru.
TSC, TVC aj CUSC
O dokonalé jazdné vlastnosti nové Focusu ST sa stará svorka elektronických strážnych psov. Napríklad taký systém TSC (Torque Steer Compensation) detekuje a kompenzuje ťahanie volantu pri akcelerácii. Systém TVC (Toyrque Vectoring Control) zas pribrzďovaním vnútorného kolesa v zákrute pomáha potláčať nedotáčavosť.
Na samotnú nedotáčavosť má ale Focus ST ešte ďalšieho odborníka – systém CUSC (Cornering Unders Steer Control). Tento elektronický pomocník aplikuje krútiaci moment tak, aby korigoval otáčanie vozidla okolo vlastnej osi podľa jeho nedotáčavosti ešte pred zásahom systému ESP bez ohľadu na to, či je zapnutý alebo vypnutý.
ESP (stabilizačný systém) vo Focuse ST funguje v troch režimoch. Môže byť zapnutý, alebo môže byť v obmedzenom režime „wide-slip“, čo znamená, že kontrola trakcie je deaktivovaná a ESP sa zapne iba keď je to absolútne nutné. Treťou možnosťou je úplná deaktivácia stabilizačného systému ESP.
Dva stupne výbavy
Ford Focus ST sa bude na Slovensku predávať v dvoch stupňoch výbavy. Základná úroveň vybavenia má označenie ST R a obsahuje napríklad automatické ovládanie svetlometov, spätné zrkadlo s automatickým stmievaním, automatické stierače, koberčeky ST, polokožené sedadlá Recaro a automatickú klimatizáciu.
Vyššia úroveň výbavy ST X zahŕňa vyhrievané kožené sedadlá Recaro vpredu nastaviteľné v ôsmich smeroch vrátane sedadiel Recaro vzadu. Súčasťou tejto výbavy sú aj bi-xenónové svetlomety. K dispozícii bude aj balíček „Performance Pack“ obsahujúci sivočierne disky kolies s vysoko kontrastnými červenými športovými brzdovými strmeňmi.
Za Focus ST R so vo Forde účtujú 27 400 eur. Vyššia výbava ST X stojí 29 600 eur. Kombi začína na cene 28 190 €. Kompletný cenník si môžete stiahnuť tu. Iba pre porovnanie spomeniem, že Seat Leon Cupra R s výkonom 265 koní stojí 25 182 €. Mazda 3 MPS , ktorá dosahuje výkon 260 koní, stojí 24 690 €.