BRATISLAVA 10. apríla (WEBNOVINY) – Automobilka so vzpínajúcim sa žrebcom v logu sa rozhodla opäť oživiť legendárne označenie GTO (Gran Turismo Omologato), ktoré bolo vždy vyhradené iba pre tie najultimatívnejšie cestné autá. V 60-tych rokoch minulého storočia preslávil túto trojicu písmen model 250 GTO a v 80-tych rokoch zas legendárne Ferrari 288 GTO. V podstate išlo o deriváty pretekárskych modelov prispôsobené na jazdu v bežnej cestnej premávke. Dnes to nie je ináč. Ferrari 599 GTO je akýmsi spájajúcim prvkom medzi „obyčajným“ Ferrari 599 GTB Fiorano a pretekárskym Ferrari 599XX.
Na pohon slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, ktorý má svoj pôvod v modeli Enzo. Vo Ferrari 599 GTO je však vyladený na 493 kW (670 k) pri 8250 ot./min. a disponuje krútiacim momentom 619 Nm pri 6500 ot./min. Oproti štandardnému Ferrari 599 GTB Fiorano teda výkon narástol o 58 koní. Je pravdou, že pri ich celkovom počte sa to nezdá byť veľa, ale verzia GTO váži iba 1495 kg, čo je až o 195 kg menej. Na stovke je tak GTO iba za 3,35 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 335 km/h.
Zaujímavosťou však je, že na Fiorane (testovacom okruhu automobilky Ferrari) je GTO s časom 1:24 o sekundu rýchlejšie, ako Ferrari Enzo. To pritom doteraz držalo rekord trate pre cestné modely.
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Foto: Ferrari
Za týmto skvelým výsledkom však stojí aj veľa úsilia. Na aute je použité množstvo karbónu, niektoré hliníkové diely sú tenšie, podobne ako aj okná. Karbón-keramické brzdy sú samozrejmosťou. Odľahčená je aj šesťstupňová sekvenčná prevodovka, ktorá dokáže preradiť za 60 milisekúnd.
Zvonku rozpoznáte model GTO napríklad podľa iných nárazníkov. Ten predný dostal agresívnejší spojler, zadný má inak tvarovaný difúzor. Nová je aj predná kapota a 20-palcové disky kolies s 10-lúčovým dizajnom. Celkovo však bola aerodynamika auta upravená tak, že sa konštruktérom podarilo zvýšiť prítlak (pri rýchlosti 193 km/h rovný hmotnosti 144 kg) bez toho, aby došlo k zvýšeniu odporu vzduchu.
Ferrari 599 GTO bude mať výstavnú premiéru na autosalóne v Pekingu. Vznikne iba 599 kusov tohto unikátneho auta. Ak teda máte záujem, pripravte si približne 350 000 €. My, ktorí by sme aj mali záujem, ale nemáme…napríklad náladu, sa aspoň môžeme pohrať s pekne spracovaným konfigurátorom. Vyberať sa dá z množstva lakov karosérie, ale aj z rôznych celkových prevedení dizajnu auta. Okrem štandardného je k dispozícii aj dvojfarebné, pretekárske, alebo historické pretekárske. Mimo iného si môžete voliť farbu aj takých detailov, ako sú brzdové strmene, otáčkomer, alebo bezpečnostné pásy. Konfigurátor nájdete tu.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk