SEPANG 8. apríla (WEBNOVINY) – Po odloženom úvode seriálu majstrovstiev sveta pretekov formuly 1 pred dvoma týždňami v austrálskom Melbourne pokračuje kolotoč veľkých cien rýchlym tempom v Ázii, kde sa na trati v Sepangu pri letisku neďaleko Kuala Lumpuru uskutoční počas víkendu VC Malajzie.
Tak, ako sa minuloročné majstrovstvá sveta F1 skončili, tak sa aj nová sezóna začala. Obhajcu titulu Sebastian Vettel po triumfoch na posledných dvoch veľkých cenách sezóny 2010 v Brazílii a Abú Zabí, ktoré mu zabezpečili titul šampióna, predĺžil svoju víťaznú sériu aj na prvom podujatí MS 2011 v melbournskom Albert Parku. Najprv konkurenciu odrovnal víťazstvom v kvalifikácii s náskokom takmer 0,8 s a potom ju knokautoval v samotných pretekoch, keď čelo pretekov opustil len na niekoľko momentov počas výmeny pneumatík. Prekvapili McLareny, ktorým na základe predsezónnych testov odborníci veľké šance nedávali, no Lewis Hamilton si došiel po druhú priečku. Veľkým šokom bol výkon ruského pilota Vitalija Petrova, ktorý s Renaultom došiel na tretej priečke a dokázal sa ako jediný vkliniť medzi jazdcov troch najlepších tímov – Red Bullu, McLarenu a Ferrari.
V Sepangu to bude opäť najmä boj týchto troch značiek. Všetky sa snažia neustále zlepšovať a zdokonaľovať svoje autá. Rakúsky tím na rozdiel od konkurencie v Austrálii nepoužil systém akumulovania energie KERS, Vettel bol napriek tomu najrýchlejší. Inžinieri Red Bullu sa pochopiteľne sústredili na Marka Webbera, ktorý na 5. mieste za Vettelom zaostal o 38 sekúnd. „Našli sme na Markovom aute niekoľko vecí a nastavení, ktoré mu evidentne nepomohli. Všetko potrebné sme zmenili a očakávame, že v Sepangu budú oba naše monoposty vyrovnanejšie,“ skonštatoval šéf tímu Red Bull Chris Horner.
Najväčší konkurent Red Bullov v Austrálii, britský pilot Lewis Hamilton, bol nadšený z technických noviniek – KERSu a DRS (nastaviteľné zadné krídlo), druhú z nich však jazdec môže použiť len na dopredu schválenej zóne a v prípade, že pred vjazdom do zóny nezaostáva za predchádzajúcim monopostom o viac ako 1 sekundu. „Rapídny náraz rýchlosti pri ich použití je fenomenálny a oba systémy sú senzačné najmä v kvalifikácii,“ skonštatoval Hamilton a na margo nadchádzajúcich pretekov dodal: „Máme na to, aby sme aj v Malajzii zajazdili dobré preteky. V Albert Parku je výborná trať, no práve okruh ako Sepang ukáže úplne jasne rozdiely medzi monopostami.“
Sepang je prvým dielom známeho architekta tratí v kolotoči F1 Hermana Tielkeho. V jej kurze sú dlhé a rýchle zákruty, no aj úzke šikany a dve dlhé rovinky. Od roku 1999 ponúkala vždy dramatické preteky, najmä vďaka rýchlo sa meniacemu počasiu. Pre tlak európskych televíznych spoločností sa posunul štart pretekov zo 14.00 h miestneho času až na 17.00 h. Podvečerný čas však pravidelne prináša búrky a prívalové dažde. Po tom, ako sa VC Malajzie v roku 2009 pre dážď nedojazdila, posunul sa štart v Sepangu o hodinu skôr, už na 16.00 h. Vlani to prinieslo pozitívny efekt, po niekoľkých rokoch videli diváci „suché“ preteky, v ktorých jednoznačne triumfovali Red Bully – Vettel pred Webberom.
Meteorológovia predpovedajú nielen na nedeľu počas VC Malajzie, ale na celý týždeň zamračené počasie s búrkami a silnými dažďami. Pršať by malo vo štvrtok a piatok, búrky sú hlásené počas víkendu. Napriek nepriaznivej predpovedi budú tribúny v Sepangu určite plné. Domáci fanúšikovia, ktorých príde viac ako stotisíc, budú hnať k historicky prvým bodom najmä prvý malajzijský tím v F1 Lotus, v ktorého kokpitoch sedia Jarno Trulli a Heikki Kovalainen.
Veľký vplyv na výkony automobilov a jazdcov určite bude mať predpokladaná vysoká teplota (31°C až 33°C) a vlhkosť vzduchu. Tie sa podpíšu najmä na opotrebovanie pneumatík. Ich výrobca Pirelli už avizoval, že počas pretekov bude treba 3 až 4 výmeny. „Vzhľadom na rýchle zmeny počasia musíme byť pripravení na všetky varianty. Môže sa stať, že zo slnečného počasia a suchej trate sa dostanete na časť okruhu, kde prší. Preto treba mať nielen plán B a C, ale aj D,“ skonštatoval pilot stajne Ferrari Fernando Alonso.
Štart Veľkej ceny Malajzie je na programe v nedeľu o 10.00 h SELČ, na pilotov čaká 56 okruhov a 310,408 km.
https://www.youtube.com/watch?v=EsZDeaLhik8
Veľká cena Malajzie
Dejisko: Sepang (neďaleko medzinárodného letiska v Kuala Lumpure)
Dĺžka okruhu: 5543 metrov
Dĺžka pretekov: 56 okruhov (310,408 km)
Kapacita tribún: 130 000 divákov
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams BMW – 1:34,223 min (sezóna 2004)
Najrýchlejšie kolo v kvalifikácii: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari – 1:33,074 min (2004)
Minuloročný víťaz: Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
História: Veľkú cenu Malajzie zaradili do programu MS F1 až v roku 1999 ako predposledné podujatie sezóny. Prvým víťazom sa stal Eddie Irvine na monoposte tímu Ferrari. V roku 2000 podujatie v Sepangu uzatváralo sezónu a až od roku 2001 sa tieto preteky presunuli na začiatok roka hneď po VC Austrálie
Kuriozity: V roku 2009 prívalový dážď, ktorý sa spustil po 22 kolách, prinútil organizátorov veľkú cenu po 32 kolách z celkovo 56 prerušiť a po takmer hodinovom čakaní aj predčasne ukončiť. Jazdci si tak medzi sebou rozdelili len polovičné body. Víťazom sa stal Jenson Button.
Prehľad víťazov VC Malajzie:
2010 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 – Jenson Button (V. Brit.) Brawn GP
2008 – Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2007 – Fernando Alonso (Šp.) McLaren-Mercedes
2006 – Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
2005 – Fernando Alonso (Šp.) Renault
2004 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 – Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren-Mercedes
2002 – Ralf Schumacher (Nem.) Williams-BMW
2001 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2000 – Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
1999 – Eddie Irvine (Ír.) Ferrari