Cestovanie elektromobilmi na dlhšie vzdialenosti by na Slovensku mohlo byť jednoduchšie. Po výzvach na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily určených pre samosprávy a pre podnikateľov, by totiž v krátkej budúcnosti malo Ministerstvo hospodárstva SR podporiť aj proces budovania elektrických kapacít pre ultrarýchlu nabíjaciu sieť na diaľniciach.
Posilnenie v konkrétnych lokalitách
Vďaka nim by na Slovensku mohlo na diaľničných odpočívadlách pribudnúť približne 230 ultrarýchlych nabíjacích bodov. Aktuálne ich majú slovenskí motoristi k dispozícii niečo viac ako 100.
V rámci dvoch etáp pripravovanej výzvy by pritom z Plánu obnovy a odolnosti SR na rozvoj ultrarýchleho nabíjanie mohlo ísť takmer 30 mil. eur.
Elektromobilita preniká na Slovensku do nákladnej a autobusovej dopravy len nepatrne, situácia v EÚ je ale iná
Ako pre agentúru SITA priblížil riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, veľká časť z týchto finančných prostriedkov bude smerovať na posilnenie distribučnej sústavy v konkrétnych lokalitách.
Následne by mala Národná diaľničná spoločnosť získať zdroje na úpravu samotných lokalít a v tendri sa majú vyberať tiež dlhodobí prevádzkovatelia ultrarýchlych nabíjačiek.
Často sú niekde v strede poľa
Prvá etapa výzvy mala byť podľa zverejneného harmonogramu vyhlásená ešte v júni tohto roka, druhá je v pláne v lete budúceho roka. Rezort hospodárstva je teda v prípade tejto výzvy na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry v omeškaní.
Križanský upozornil na dlhé povoľovacie lehoty aj zdĺhavú prípravu najmä pri budovaní pripojenia. Treba si podľa neho uvedomiť, že máme v pláne rozšíriť kapacitu elektrických prípojok zo súčasných niekoľko desiatok kilowatov na niekoľko megawatov na diaľničných odpočívadlách, ktoré sú často „niekde v strede poľa“.
„Práve dlhý čas, ktorý je potrebný na túto fázu, by v konečnom dôsledku mohol ohroziť aj samotné čerpanie vyčlenených finančných prostriedkov. Potrebujeme v tomto smere výrazne pridať, inak nestihneme do polovice roku 2026 dobudovať dohodnutý počet ultrarýchlych nabíjacích bodov,“ skonštatoval.
Podpora do výšky 50 percent
Rezort hospodárstva už vyhlásil dve výzvy na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektromobily. Začiatkom mája zverejnil výzvu určenú pre územnú samosprávu.
Celkovo je vyčlenených 10,2 mil. eur bez DPH s intenzitou pomoci pre oprávnených žiadateľov až do výšky 100 % oprávnených výdavkov projektu.
Niektoré elektromobily boli oproti spaľovákom drahšie až o 80 percent, nové emisné normy to však môžu zmeniť
Cieľom výzvy je vybudovanie 1 800 pomalších a 160 rýchlejších verejne prístupných nabíjacích bodov. Prvé hodnotiace kolo bolo uzatvorené 30. júna. Žiadosti podalo 14 subjektov.
V auguste vyhlásilo ministerstvo výzvu určenú pre podnikateľov. V tomto prípade je k dispozícii viac ako 6 mil. eur. Podpora môže byť najviac do výšky 50 % celkových oprávnených výdavkov, maximálne však do výšky 50 % z maximálnych jednotkových cien na jeden nabíjací bod.
V pokrytí dominuje Bratislavský kraj
Vďaka tejto výzve by sa malo na Slovensku postaviť 800 pomalších nabíjačiek a 360 rýchlonabíjačiek. Prvé hodnotiace kolo bude uzatvorené 30. septembra.
Počet elektromobilov na Slovensku rastie, ale situácia stále nie je ideálna
K polroku tohto roka bolo na Slovensku celkovo 1 660 verejných nabíjacích bodov pre elektromobily. V porovnaní s prvým štvrťrokom sa ich počet zvýšil o vyše 80, medziročný rast dosiahol 40 %. Ku koncu júna bolo zároveň na Slovensku 694 lokalít s nabíjacou stanicou.
Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to predstavuje nárast o 38 %. Takmer 70 % všetkých nabíjacích bodov je z kategórie normálnych bodov s výkonom 22 kW. Čo sa týka pokrytia, dominuje Bratislavský kraj.