BRATISLAVA 25. februára (WEBNOVINY) – Rada Odborového zväzu (OZ) KOVO schválila vyhlásenie štrajkovej pohotovosti vo verejnej autobusovej doprave. Dôvodom je patová situácia v kolektívnom vyjednávaní so Zväzom autobusovej dopravy (ZAD) o dodatku ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa v oblasti rastu miezd. Predseda OZ KOVO Emil Machyna tvrdí, že pre nižšie ceny nafty je priestor na vyšší rast miezd v autobusovej doprave.
„Oslovili sme všetky členské organizácie o vyjadrenie podpory. Podpora je veľká a preto sme dostali na rade mandát vyhlásiť štrajkovú pohotovosť,“ povedal v stredu na tlačovej besede Machyna. V prípade, že sa odborári a zamestnávatelia na ďalšom rokovaní pred sprostredkovateľom v piatok 27. februára nedohodnú, odborový zväz zváži, či bude ešte jedno kolo vyjednávania.
„Ak budeme vidieť, že sa blížime k dohode, budeme to akceptovať, ak nie, začneme pripravovať kroky k tomu, aby sme mohli začať prípravu na ostrý štrajk,“ uviedol Machyna.
Nárast miezd by mal byť razantnejší
OZ KOVO bude zvolávať regionálne konferencie svojich členov v autobusových spoločnostiach a pripravovať hlasovanie o štrajku. „To je nevyhnutné, aby sme mohli na určitý termín štrajk vyhlásiť,“ priblížil Machyna. Forma prípadného štrajku bude podľa neho závisieť od štrajkového výboru. Očakáva, že ak by k štrajku dospeli, ľudia pochopia, že ide o mzdy zamestnancov v autobusovej doprave, ktorí tiež majú právo na slušné ohodnotenie práce.
„Mnohokrát pracujú dvanásť, trinásť hodín a viac, ale zaplatený majú len výkon, počas ktorého šoférujú,“ povedal Machyna s tým, že nárast ich priemernej mzdy by mal byť razantnejší. „Sme presvedčení, že je v možnostiach zamestnávateľov takúto úroveň, ktorú požadujeme po ústupku, dať,“ dodal.
Ako informovala podpredsedníčka OZ KOVO Monika Benedeková, predmetom vyjednávania je tento rok len dodatok o mzdových otázkach ku Kolektívnej zmluve vyššieho stupňa, ktorá platí do konca roka 2015. „Odborový zväz KOVO išiel do vyjednávania s požiadavkou na rast priemerných miezd o 40 eur a rast tarifných miezd v odvetví verejnej cestnej dopravy o 30 eur,“ priblížila. Návrh rastu priemerných miezd odborári postupne zmiernili na 36 eur a naposledy na 28 eur.
Odborári chcú hľadať kompromis
Zväz autobusovej dopravy navrhol zvýšenie priemerných miezd o 0,5 percenta a najnovšie o 1,5 percenta nad očakávanú úroveň inflácie v tomto roku. „Navýšenie by pri najnižších mzdách v dopravných podnikoch znamenalo zhruba 9 – 9,50 eur,“ upozornila Benedeková.
Takýto nárast podľa odborárov nie je adekvátny. „Požiadavky sú pomerne vzdialené od seba a ani rokovanie pred sprosredkovateľom minulý týždeň neprinieslo posun,“ dodala.
Priemerné mzdy v autobusových spoločnostiach sa pohybujú od 550 až 600 eur do 700 až 800 eur, pričom najvyššia úroveň je asi v troch, resp. štyroch spoločnostiach. V piatok bude druhé kolo vyjednávania pred sprostredkovateľom. Odborári sa chcú pokúsiť hľadať ešte kompromisné riešenia.
Zväz autobusovej dopravy stále verí, že sa so zástupcami Odborového zväzu (OZ) KOVO dohodne na dodatku ku Kolektívnej zmluve. Zamestnávatelia očakávajú, že sociálny partner zoberie do úvahy všetky ich argumenty, ktoré predložili v návrhoch.
Prezident ZAD Peter Pobeha v stanovisku pre agentúru SITA v stredu označil rozhodnutie odborárov o štrajkovej pohotovosti v autobusovej doprave za určitú formu nátlaku, ktorá neprispieva pozitívne k doposiaľ pokojnej atmosfére prebiehajúcich rokovaní.
Reálne mzdy zvyšujú každý rok
„Zväz autobusovej dopravy aj na poslednom kole vyjednávania (18. februára) predložil návrhy rastu reálnych miezd. Autobusové spoločnosti každoročne nielen valorizujú mzdu, ale aj zvyšujú reálne mzdy,“ uviedol Pobeha. Napriek nulovej inflácii v minulom roku podľa neho priemerné mzdy vo všetkých spoločnostiach vzrástli minimálne o 2 percentá a reálne sa tak zvýšili.
„Pri základnom jednoduchom súčte dosiahnutej výšky inflácie za posledných sedem rokov, čo predstavuje spolu 17,5 percenta, reálny rast miezd u zamestnávateľov ZAD túto hranicu presiahol. My stále ponúkame reálny rast miezd, ktorý vyplýva zo skutočných možností zamestnávateľov,“ dodal Pobeha.
Autobusové spoločnosti sa podľa ich zväzu zamestnávateľov nachádzajú vo veľmi zložitej situácii a neistom prostredí. „Rastúci stupeň motorizácie a demografický vývoj majú za následok každoročný úbytok počtu prepravených osôb,“ upozornil Pobeha.
Pripomenul aj dopady vládneho opatrenia na bezplatnú prepravu žiakov, študentov a dôchodcov, ako aj zvýšenie zľavy pri preprave ľudí do práce železničnou dopravou. „Následkom sú stále nižšie tržby pre spoločnosti a zníženie ich rentability, a v takomto prostredí nemôžeme reálne naplniť požiadavky odborárov,“ dodal Pobeha.
združuje štrnásť najväčších autobusových dopravcov na Slovensku, ktorí prevádzkujú hlavne prímestskú dopravu vo verejnom záujme pre samosprávne kraje. Členské autobusové spoločnosti majú vyše 5,5 tisíca zamestnancov, z toho je asi 4 500 vodičov.
Osobné náklady, vrátane miezd a odvodov do poisťovní, tvoria viac ako tretinu nákladov spoločností. Autobusoví dopravcovia v rámci zväzu ročne prevezú takmer 190 miliónov cestujúcich, najazdia viac ako 206 miliónov kilometrov s 3 550 autobusmi, z nich vyše 85 percent vykonáva prímestskú dopravu.