Letecká linka 901 americkej spoločnosti US Airways z Anchorage na Aljaške do Filadalefie je jedným z najdlhších priamych letov v celej krajine. Arthur Berkowitz, 57-ročný pasažier, musel sedemhodinový let absolvovať postojačky. Dôvodom však nebol nový trik leteckých spoločností na zníženie nákladov na letenky, ale obézny spolucestujúci.
Keď pán Berkowitz nastúpil do lietadla smerujúceho do Filadelfie, potešilo ho, že stredné sedadlo vedľa neho zostalo prázdne. Jeho radosť však vystriedala hrôza, keď vedľa neho letuška krátko pred vzlietnutím usadila meškajúceho pasažiera. Pán, ktorý údajne vážil 180 kg, sa do samostatného sedadla nezmestil. „Jeho obvod pása si vyžadoval, aby zostali obidve bočné opierky zdvihnuté. Keď sa tak však stalo, cestujúci zabral aj polovicu môjho sedadla,“ uviedol Berkowitz.
Pasažier okamžite upovedomil o tomto probléme letušku, keďže to však bolo posledné voľné miesto v lietadle, nemohla mu ponúknuť žiadne náhradné riešenie. „Zamestnanci mi síce vyjadrili svoje porozumenie, ale nemohli nič urobiť. Nemohli mi dovoliť posadiť sa do ich špeciálnych sedadiel a žiadne ďalšie miesto v lietadle voľné nebolo.“ Letušky zároveň uznali, že pasažier si mal rezervovať dve letenky namiesto jednej, avšak na mieste problém nevyriešili.
Pána Berkowitza okrem straty pohodlia počas sedemhodinového letu trápila aj otázka bezpečnosti. Kvôli obéznemu spolusediacemu sa nemohol pre štarte a pristávaní lietadla pripútať. Obézny cestujúci sa mu síce ospravedlnil, ale obzvlášť mu nepomohol. „Prvá vec, ktorú mi povedal, bola: Ospravedlňujem sa, musím byť vašou najväčšou nočnou morou,“ spomína si starší Američan.
Po návrate si od leteckej spoločnosti žiadal vrátenie nákladov za letenku. US Airways sa mu ospravedlnili a poslali mu šek na 200 dolárov. Keďže za letenku zaplatil vyše štvornásobok, rozhodol sa ďalej sťažovať. „Nejde mi len o vrátenie peňazí, ale hlavne o to, aby spoločnosti vyvinuli lepšiu stratégiu a pravidlá týkajúce sa obéznych pasažierov,“ dodal nespokojný cestujúci.
www.elliott.org