BRATISLAVA 24. júna (WEBNOVINY) – Neformálne zoskupenie neziskových organizácií a fyzických osôb víta ochotu ministerstva školstva riešiť nahromadené problémy regionálneho školstva a posunúť systém na novú kvalitatívnu úroveň.
„Taktiež vítame, že sa návrh koncepcie snaží zmapovať súčasný stav, načrtnúť príčiny mnohých nedostatkov a navrhnúť riešenia na ich postupné odstraňovanie,“ píše sa v otvorenom liste reagujúcom na návrh Koncepcie výchovy a vzdelávania v materských školách, základných školách a stredných školách, ktorý adresovali ministrovi školstva, vedy, výskumu a športu Eugenovi Jurzycovi a ostatným členom vlády.
Signatári otvoreného listu apelujú na predstaviteľov rezortu školstva, aby návrh koncepcie prepracovali na ucelený reformný zámer a následne ho predložili na verejnú diskusiu, aby sa odborná verejnosť aj občania mali možnosť aktívne zapojiť do diskusie o budúcej podobe výchovy a vzdelávania na Slovensku.
Chýba jasná predstava
Ako v liste konštatujú, s viacerými čiastkovými zmenami sa plne stotožňujú. Zároveň sú však presvedčení, že strategický cieľ takéhoto zásadného koncepčného dokumentu by nemal spočívať len vo „vyriešení momentálnych problémov”, ale mal by poskytnúť ucelenú víziu fungovania škôl v modernej spoločnosti. Návrhu podľa nich takáto vízia chýba. „Absentuje v ňom jasná predstava o fungujúcom školskom systéme, ktorý poskytuje kvalitné vzdelávanie všetkým deťom na Slovensku. Prezentované kroky a opatrenia zároveň nie sú dostatočne konzistentné a vnútorne prepojené,“ zdôrazňuje sa v liste.
Pri nastavení zmien, ktoré by viedli k “efektívnemu a na etických princípoch postavenému fungujúcemu regionálnemu školstvu”, navrhujú vychádzať z uceleného koncepčného dokumentu Štart k novej kvalite vzdelávania prezentovaného autorkami, ktoré sú externými poradkyňami ministerstva Zuzanou Zimenovou a Marcelou Havrilovou.
Návrh Koncepcie výchovy a vzdelávania v materských školách, základných školách a stredných školách je v súčasnosti v pripomienkovom konaní. Dokument sa opiera o Programové vyhlásenie vlády SR, pričom v oblasti regionálneho školstva ho možno považovať za najdôležitejší strategický dokument, ktorý minimálne na zvyšok volebného obdobia predurči konkrétne kroky a opatrenia rezortu školstva.