Akreditačná komisia je za investovanie do vedy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Vláda
zasadnutie vlády Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

BRATISLAVA 17. marca (WEBNOVINY) – Úroveň vysokého školstva ako aj vedy a výskumu na Slovensku sa môže približovať k vyspelým krajinám len ak bude jej financovanie na približne rovnakej úrovni. Akreditačná komisia to konštatuje v správe o svojej činnosti od 29. septembra 2007 do 31. decembra 2009, ktorú dnes vláda vzala na vedomie. „Slovensko zaostáva v podpore vedy a výskumu v porovnaní s krajinami Európskej únie a krajiny EÚ zaostávajú za USA a Japonskom,“ uvádza komisia. Navrhuje zvýšiť percento HDP na podporu vedy a výskumu, udržiavať systémové opatrenia a každoročne otvárať všeobecnú výzvu Agentúry na podporu výskumu a vývoja.

Slovensko patrí medzi krajiny Európskej únie s najnižším objemom celkových finančných prostriedkov vyčleňovaných do oblasti výskumu a vývoja. Podiel výdavkov v relatívnom vyjadrení voči HDP u nás v posledných rokoch klesá. Minister školstva Ján Mikolaj o tom už v októbri 2009 informoval vládu v správe o stave výskumu a vývoja v SR za roky 2003-2007. V roku 2007 u nás predstavovali investície do výskumu a vývoja 0,46 percenta HDP, pričom európsky priemer bol 1,83 percenta HDP. Dôsledkom nízkych investícií je pomerne slabé prístrojové a technické vybavenie vo všetkých sektoroch výskumu a vývoja.

Podľa Akreditačnej komisie je na Slovensku veľa vysokých škôl, pričom niektoré z nich majú nízku úroveň vedecko-výskumnej základne. Na vysokoškolské štúdium školy často prijímajú veľa študentov bez ohľadu na kvalitu poskytovaného vzdelávania. „Zvýšenie počtu kvalifikovaných učiteľov a vedcov v porovnaní s nárastom študentov zaostáva,“ nazdáva sa Akreditačná komisia. V tejto súvislosti odporúča dôsledne a v plnej miere dodržiavať výsledky začlenenia z komplexnej akreditácie pri rozdeľovaní financií medzi vysoké školy. V praxi to znamená, že budú dostávať peniaze podľa zásluh. Komisia tiež navrhuje sledovať kvalitu a štruktúru študijných programov na fakultách a vysokých školách. Slovensko sa stretáva s veľmi diferencovanou a často alarmujúco nízkou kvalitou novovymenovaných docentov a profesorov, tvrdí Akreditačná komisia. Riešenie vidí v zriadení celoštátnych komisií, napríklad pri pracovných skupinách komisie, ktorých člen by bol súčasne členom komisie na vymenovanie za profesora.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Mikolaj