Tento rok sa s nárastom používateľov elektrických kolobežiek začala diskusia o ich obmedzení. Nakoľko niektorí jedinci jazdia po chodníkoch veľmi rýchlo, považujú sa kolobežky za nebezpečenstvo pre chodcov.
Ministerka vnútra SR Denisa Saková v júni avizovala, že po očakávanom schválení nového zákona bude možné jazdiť s elektrickou kolobežkou po cyklotrase, po normálnej komunikácii, alebo po chodníku – ale po chodníku len rýchlosťou neprevyšujúcou rýchlosť chodca. Keďže cyklotrás je v mestách kriticky málo, znamená to hlavne jazdiť po cestách alebo krokom po chodníku.
Počet používateľov kolobežiek sa zvýšil z viacerých dôvodov. Podľa prieskumu, ktorého sa v Bruseli zúčastnilo 150 ľudí, vyplýva, že 44 % pred používaním elektrickej kolobežky chodilo pešo a ďalších vyše 30% uviedlo, že keby k dispozícii nemali kolobežky, použili by verejnú dopravu alebo bicykel. Napísal o tom Politico.eu.
NEDOMYSLENÁ BEZPEČNOSŤ
Podľa dopravného analytika Jána Bazovského pri plánovanom presune kolobežiek na cestu je nedomyslený veľký problematický otáznik. Jedna vec je bezpečnosť kolobežkárov medzi autami a druhá vec sú ich slabé manévrovacie možnosti najmä pri preraďovaní sa z pruhu do pruhu. Problém je aj neznalosť dopravných predpisov u kolobežkárov bez vodičského preukazu.
Bezpečnosť kolobežkárov či cyklistov by mal zabezpečovať zákon, podľa ktorého majú vodiči automobilov povinnosť obchádzať týchto účastníkov v dostatočnej vzdialenosti a povinnosť nosiť reflexné prvky. V praxi však táto bezpečná vzdialenosť nie je vždy dodržiavaná a dochádza aj k úmyselným útokom vodičov (agresívne trúbenie, dupanie na plyn a iné vyvolávanie strachu) na zraniteľných účastníkov cestnej premávky.
Na Slovensku v posledných mesiacoch polícia zaznamenala niekoľko dopravných nehôd s vážnymi zraneniami kolobežkárov.
PROBLÉM V INFRAŠTRUKTÚRE
Jadrom problému sú teda chýbajúce cyklotrasy, respektíve cestičky, po ktorých by sa mali pohybovať cyklisti, elektrické kolobežky a podobné prepravné prostriedky.
Bazovský tvrdí, že pre rozvoj cyklotrás je kľúčové budovať ich ako súčasť nových stavebných a developerských projektov. V centre a už vybudovaných sídliskách je to zložitejšie: niekde pre ich vybudovanie miesto je, inde by trebalo obmedziť automobilovú dopravu.
CELOSVETOVÝ PROBLÉM
Podobný problém majú aj vo viacerých štátoch, kolobežky sú totiž veľký hit a stále narastá aj počet cyklistov. Plány na obmedzenie pohybu kolobežiek sa postupne realizujú. Napríklad francúzske ministerstvo dopravy plánuje obmedziť rýchlosť kolobežiek aj miesta, kde sa môžu používať a parkovať. O návrhu zákona už rokuje parlament a vláda pripravuje v súvislosti s kolobežkami zvláštne nariadenie. S kolobežkami sa snažia obmedzeniami vysporiadať aj v americkom Nashville či Virginia Beach a inde.
Oproti rozširujúcim sa zákazom stojí silnejúci hlas opozície – občanov, ktorí sa domáhajú práva využívať svoj dopravný prostriedok efektívne (nie rýchlosťou chodca) a bezpečne (nie medzi autami).
Ako k problematike dodáva server Politico.eu, „jazdenie ľudí na kolobežkách je vždy lepšie ako v osobných autách“.