BRATISLAVA 14. októbra (WEBNOVINY) – Poslanci posunuli do druhého čítania návrh novely zákona o sociálnom poistení. Všetky dôchodky by sa mali od začiatku roka 2012 podľa navrhovanej novely zvyšovať pevnou sumou. Pevná suma, o ktorú majú každoročne rásť penzie, má pritom závisieť od medziročnej inflácie vykázanej Štatistickým úradom SR za prvý polrok predchádzajúceho roka a od výšky priemerného starobného dôchodku k 30. júnu predošlého roka. O takto vypočítanú pevnú sumu sa majú zvyšovať starobné, predčasné starobné, sociálne a invalidné dôchodky. Vdovské a vdovecké penzie sa majú upravovať smerom nahor o 60 % takto vypočítanej pevnej sumy a sirotské dôchodky o 40 % zo sumy, o ktorú sa zvýšia starobné dôchodky.
Nárok na výplatu predčasného starobného dôchodku navrhuje ministerstvo práce a sociálnych vecí podmieniť stratou príjmu ku dňu vzniku nároku na predčasný dôchodok. „Zastavenie výplaty predčasného starobného dôchodku jeho poberateľovi, ktorý vykonáva zárobkovú činnosť, sa realizuje ako jedno z opatrení na zabezpečenie finančnej stabilizácie základného fondu dôchodkového poistenia,“ uvádza ministerstvo. Rezort chce tiež v systéme dôchodkového poistenia udržať „odôvodnenú mieru solidarity“ a preto systém redukcie a zvyšovania priemerného osobného mzdového bodu na účely výpočtu dôchodku plánuje zachovať na úrovni hodnôt platných v roku 2011.
Ochranná lehota v nemocenskom poistení by sa mala skrátiť zo súčasných 42 dní na 7 dní, a to s cieľom redukovať neodôvodené vyplácanie nemocenských dávok. „V súčasnom období, keď je fyzická osoba v období po zániku nemocenského poistenia chránená dávkou v nezamestnanosti z poistenia v nezamestnanosti, je jej trvanie neprimerane dlhé a preto sa navrhuje jej skrátenie,“ zdôvodňuje ministerstvo návrh na skrátenie ochrannej lehoty. Podmienky nároku na ošetrovné dobrovoľne nemocensky poistených osôb by sa mali sprísniť stanovením minimálneho obdobia tohto poistenia na 270 dní, obdobne ako je to pri nemocenskom.
Parlament vrátil na dopracovanie vládny návrh novely zákona o sociálnych službách. Stalo sa tak na návrh opozičného poslanca Ľubomíra Petráka (Smer-SD). „V tejto podobe je nepodarkom,“ skonštatoval ešte v stredu v rozprave k návrhu novely zákona. Dodal, že novela ide nad rámec nálezu Ústavného súdu SR a nerieši financovanie sociálnych služieb. Návrh na dopracovanie novely podporilo šesť poslancov klubu Most-Híd.
Navrhovaná novela zákona reaguje na nález Ústavného súdu SR z mája tohto roka, podľa ktorého niektoré ustanovenia zákona nie sú v súlade s Ústavou SR.
Ide o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby u neverejných poskytovateľov samosprávou len v tom prípade, ak samospráva nemôže zabezpečiť poskytovanie sociálnej služby u verejného poskytovateľa. „Návrhom sa zabezpečí uplatňovanie práva fyzickej osoby na výber poskytovateľa sociálnej služby v plnom rozsahu, bez akýchkoľvek obmedzení a následkov s tým spojených,“ konštatuje rezort. Ide napríklad o nemožnosť financovať neverejného poskytovateľa sociálnej služby, ak si ho klient priamo vybral. Novela zákona by mala byť účinná od 1. januára budúceho roka.
Ústavný súd SR v polovici mája tohto roka rozhodol, že niektoré ustanovenia novely zákona o sociálnych službách, týkajúce sa ich poskytovania obcami a vyššími územnými celkami, nie sú v súlade s Ústavou SR. Na základe toho samospráva nemôže uprednostňovať poskytovanie sociálnych služieb vo svojich zariadeniach a len ak nemá kapacity, môže klienta umiestniť aj v súkromnom zariadení. Ústavný súd SR v tejto časti vyhovel skupine 45 poslancov Národnej rady SR zastúpených Monikou Gibalovou (KDH).
Poslanci podaním na ústavnom súde žiadali preskúmať, či ustanovenia zákona o sociálnych službách, ktoré upravujú poskytovanie sociálnych služieb obcami a vyššími územnými celkami a ukladajú im zabezpečiť tieto služby prednostne a predovšetkým prostredníctvom vlastných zariadení, sú v súlade s Ústavou SR. Podľa ich názoru nie sú v súlade s Ústavou SR, čo potvrdil aj Ústavný súd SR.
V rozhodnutí Ústavný súd SR konštatoval, že v danom prípade došlo napadnutými ustanoveniami k takému neprimeranému obmedzeniu prístupu neverejných poskytovateľov sociálnej služby k hlavnému predmetu ich hospodárskej činnosti (poskytovaniu sociálnych služieb), ktoré svojimi dôsledkami zasahuje do podstaty ich práva na podnikanie, resp. inej zárobkovej činnosti, garantovaného Ústavou SR, pričom ide o také obmedzenie práva, ktoré nie je ospravedlniteľné žiadnym legitímnym cieľom.
SITA