BRATISLAVA 7. februára (WEBNOVINY) – Deviataci zo Základnej školy na Ulici Fraňa Kráľa v Žarnovici pomáhajú 15-tim rómskym spolužiakom s prípravou na vyučovanie v rámci projektu Mentor. Rómske deti tak majú lepšie výsledky v čítaní a počítaní, vyššie sebavedomie a počas vyučovania sú aktívnejšie a samostatnejšie. Prvé výsledky projektu sa teda už prejavili, agentúru SITA informovala Iveta Duchoňová z Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity.
„Väčšina týchto rómskych detí pochádza z ťažkých sociálnych pomerov, rodičia niektorých z nich neukončili ani základné vzdelanie. Prakticky sú zručné, no aj keď si chcú domáce úlohy urobiť, nemá im kto pomôcť, pretože niekedy to ani rodičia nevedia,“ uviedol učiteľ zo školy v Žarnovici Radovan Medovič. Ako dodal, deťom robilo problém aj počítanie jednoduchých slovných úloh.
Učíme sa bez hraníc
S projektom Mentor začali začiatkom školského roka 2014/2015 a vznikol na základe aktivity, do ktorej sú zapojení žiaci žarnovickej základnej školy. Tím I-droid z tejto školy sa už po štvrtýkrát zapojil do súťaže First Lego League, ktorá je najväčšou robotickou súťažou pre mladých od 10 do 16 rokov.
Každý rok sú zadané nové úlohy a mladí sa vo svojich triedach alebo kluboch pripravujú v tímoch na postavenie a programovanie robotov. Súťaž má každý rok inú tému, ktorú tímy musia čo najlepšie vyriešiť. Tohtoročná téma posúva deviatakov nielen v technických zručnostiach, ale tiež rozvíja ich osobnosť – Učíme sa bez hraníc. Jednou z prvotných motivácií na základe zadanej témy bolo pomôcť rómskym deťom s poruchami učenia.
Dobrovoľnícke projekty majú osoh pre obe strany
Tím I-droid vymyslel pre deti s problémami v učení didaktickú pomôcku, ktorá im pomôže pochopiť napríklad počítanie jednoduchých slovných úloh či jazykovú pomôcku pre výučbu angličtiny. „Dnes však ide už o viac ako len zvládnutie súťažnej témy, deviataci pomáhajú mladším spolužiakom, pretože vidia, že pomoc má zmysel,“ vysvetlila Iveta Duchoňová z úradu rómskeho splnomocnenca.
Projekty, ako je Mentor, bude úrad splnomocnenca Petra Polláka podporovať aj v budúcnosti. „Myslím si, že dobrovoľnícke projekty majú osoh pre obe strany, ktoré majú odlišné rodinné zázemie. Rómske deti majú skutočnú šancu integrovať sa, ich spolužiaci, mentori, veľkú skúsenosť. Vytváranie takýchto klubov v školách by mohlo pomôcť lepšie motivovať rómskych žiakov učiť sa,“ uzavrel rómsky splnomocnenec.